Safari in South Luangwa

Zambia, Northern

Dinsdag de 29e zijn we vanuit ons hotel in Lilongwe in Malawi vertrokken naar South LuangwaNational Park in Zambia. Onze chauffeur zou om 8.30 uur komen, hij was heel erg op tijd, nl. 7.30 uur! Meestal zijn ze hier wat later..Wij waren nog niet klaar, we zaten net aan het ontbijt. Om 8.30 uur zijn we vertrokken nadat ook de hotelrekening betaald was. Dit was nog wel even een klus. We wilden betalen met creditcard maar het apparaat werkte niet. We hadden niet meer voldoende contant in Malawische Kwacha’s. We hadden nog wel US dollars, maar die wilden we bewaren voor Zambia. We hadden nog wel Euro’s. Gelukkig mocht dat ook. Onderweg hebben we met onze laatste kwacha’s nog wat koekjes, chips en drinken gekocht. Na 1,5 uur rijden kwamen we aan bij de grens. We moesten een ‘exit’ formulier invullen en kregen een stempel. Nu konden we niet meer terug naar Malawi. Een paar meter verderop liepen we het kantoor van de Zambiaanse douane in. Gelukkig was de wachtrij niet zo lang. Na het betalen van 50 US dollar pp en het beantwoorden van een paar vragen, kregen we beide een visum voor Zambia. In een stad vlakbij de grens hebben we even een stop gemaakt om Zambiaans geld te pinnen. Na 3,5 uur rijden door erg dunbevolkt en armoedig gebied kwamen we aan bij ons verblijf: Croc valley camp in South Luangwa. Wat een gave locatie gelegen aan de Luangwa rivier. We hebben hier een tent met zicht op de rivier. Ook nu weer veel nijlpaarden. Overdag liggen ze in de rivier en als het donker wordt komen ze het land op om te grazen. Ze lopen ook hier op het terrein rond. Bij Croc valley spelen ze op zeker, je mag ’s Avonds niet naar je tent zonder begeleider. We hebben al een keer een ommetje moeten maken...Tot nu toe zijn we 3 x op safari geweest. Een safari duurt hier maar liefst 4 uur. ’s Morgens vertrek je om 6 uur en ’s middags om 4 uur. Om 6 uur wordt het donker. De laatste 2 uur betreft het een nicht safari, met zoeklicht wordt gezocht naar nachtdieren zoals luipaarden, hyena’s en katachtigen etc. Dieren die wij tot nu toe gezien hebben: olifanten, zebra’s, antilopes, impala’s, waterbuffels, wilde honden, wilde varkens, 2 leeuwen van grotere afstand, giraffes en weer heel veel mooie vogels. Tussen de safari’s door is het heerlijk relaxen in de schaduw met boek met zicht op de rivier of aan het zwembad. Het is hier echt geweldig! Groeten Wouter en Ria