Liwonde National Park en Lake Malawi

Malawi, Chembe

Zondag de 20e zijn we aangekomen in Liwonde National Park. We verbleven in Bushman's Baobabs lodge. Baobabs zijn hele grote bomen met een hele brede stam. Op het terrein staan veel van deze bomen, vandaar dat de lodge zo heet. De lodge ligt net binnen het park. Het is nu green season hier, het laagseizoen. Regentijd dus, maar in maart is het einde van de regentijd in zicht. We hebben behoorlijk wat regen over ons heen gekregen, maar er zat ook een hele mooie zonnige dag bij. Gisteren de 24e zijn we vertrokken richting Cape Maclear, Lake Malawi. Wat hebben we allemaal gedaan in Liwonde? Relaxen, heel veel relaxen, 4 dagen geen internet, dat zijn we niet meer gewend. Op het terrein staat een uitkijk platform waar je kunt genieten van een spectaculair uitzicht. Ook de ideale plek voor het bekijken van de zonsondergang. We hebben 2 x een safari gedaan met een landrover. Hele oude barrels met wat mankementen door slijtage....1 x sloeg de motor af midden in het park. Na 20 minuten lukte het de chauffeur weer om de auto te starten. We hebben olifanten van heel dichtbij gezien. Dit was heel gaaf. Andere dieren die we gezien hebben: impala's, waterbuffels, wilde zwijnen, verschillende soorten apen en heel veel mooi gekleurde vogels. We hebben ook een boot safari gedaan op de rivier. Je ziet dan de nijlpaarden steeds even boven water komen om adem te halen. Helaas was er niet een bij die z’n bek even open deed. Was leuk geweest voor de foto....Tijdens de boot safari begon het keihard te regenen. Onze boot had nog wel een dak, maar dat hielp niet meer. Ook ging de buitenboord motor stuk op een gegeven moment (zit je daar midden op de grote rivier in de stromende regen). Gelukkig kreeg de bootsman ‘m weer aan de praat. ’s Avonds hebben we meerdere keren bij het kampvuur gezeten kijkend naar de maan en sterren. Wel bijzonder want op het zuidelijk halfrond is de sterrenhemel anders. ’s Avonds worden ook de nijlpaarden heel actief. Ze komen rond zonsondergang uit het water en gaan het land op om gras te grazen. Ook binnen het terrein van onze lodge!! Best spannend, ze zijn schuw maar kunnen ook gevaarlijk zijn. Ze maken een knorrend, grommend geluid. Je ziet ze niet, maar hoort ze wel! De pootafdrukken waren zichtbaar in de modder vlakbij onze tent. Zie foto. Dit was het voor nu. Inmiddels zijn we dus bij Lake Malawi. Hier blijven we tot maandagmorgen de 28e. Het is hier heerlijk weer, zo’n 28 graden en zonneschijn. Tot het volgende verslag! Groeten Wouter en Ria