Dag 123 Langar 6120 km

Tadzjikistan, Gorno-Badakhshan Autonomous Province

Ik start de dag op 2800 m hoogte, om op safe te spelen betekendt dit dat ik vandaag tot 3200 m kan klimmen. Na 37 km was het al zover. Klinkt weinig he? Maar op wegen gelak als dees fiets je slechts 7-8 km op een uur. had vandaag zelfs enkele stukken moeten wandelen en duwen (ploeteren) omdat 10cm los zand met een volgeladen fiets onfietsbaar is, of ik moest Sven Nys heten. De klim uit Langar ging op slechts 3 km 300 hoogtemeters omhoog. Elke km klimmen moest ik even 5 minute op adem komen want het schol niet veel of die stukken van 20% deden mij hyperventileren op 3000 m hoogte. Door het losse zand gemengd met stenen begon ik ook vaak te pattineren of weg te schuiven. Terug starten ging dan niet of zeer moeizaam. Alles bergop duwen was dan de (zware) optie. Het waren in elk geval men zwaarste 3km ooit. Er is een reden waarom ze de Wakhan vallei extreem noemen. Menig fietsers blijven gewoon op de m41, maar nee ik wou weer speciaal doen. Haha ik hebbet men eige tijdens de klim soms afgevraagd waarom juist ook alweer. Men eige wellicht late meeslepen door verhalen van andere fietsers. Gelukkig werd ik beloond met een prachtig uitzicht op 3200m hoogte. Om half drie zette ik hier men tent op en ik las de dag weg.
Het duurde even met wat geeuwen en naar adem happen maar na vier uur kon ik normaal ademen. Morgen op naar 3500-3600m.

Ja Nick, moeilijk gaat ook, hè en je werd blijkbaar ook nog beloond met een prachtig zicht ! Daar kon je dan extra van genieten...