Dag 109 Langaro 5540 km

Tadzjikistan, Districts of Republican Subordination

Het is vroeg opstaan als je met Joschi wil fietsen. Achja een ander ritme kan geen kwaad. Slapen doen we toch direct na zonsondergang rond 21 uur dus da valt op zich goed mee. We reden verder nog eventjes over asfalt en vanaf daar zouden we voor een lange tijd enkel nog stenen zien. We kwamen Tivaldara tegen. Een mooi verzorgd stadje met grote gebouwen en een rondpunt. De tuinen zijn zelfs versierd met bloemen. Een zeldzaam en raar zicht in het afgelegen gebied waar we door fietsen. Aangezien er naar mijn inschatting deze tijd een 100-150tal fietsers op de pamir highway (1400km) zijn is flessenwater een zeldzaam goed. Alle voorgangers kopen alle winkels op en wij doen hetzelfde voor de mensen achter ons. Koeken, snoep, noodles en soda kan je wel overal kopen elke 20km. Andere levenswaren bewaren niet en brengen dus geen winst op in deze kleine winkeltjes. We vullen onze 10liter waterzakken dan maar met rivierwater. Mijn microfilter en zilvertabletten zouden voldoende bacterien moeten filteren/doden. Water koken voor te drinken zou gelet op een dagelijks verbruik van 5-7 liter men hele gasvoorraad erdoor jagen. Dat is geen optie als ik savonds nog rijst wil koken. Daarbij mijn pot is maar 2 liter groot. Desalniettemin worden menig fietsers ziek op de pamir highway. Bacterien in het smeltwater, grazend vee en algehele slechte hygiene van de locals zouden oorzaken kunnen zijn. Na een gestage klim onze tent na 70 km op 1800m hoogte opgezet. Morgen klimmen we naar 3258 m.