Warm warmer warmst en dan afkoelen in de rivier.

Belize, Cayo District

Vandaag was rustdag. Dus opstaan om 5:45. Want ja een rustdag begin je in de jungle toch met een ochtendlijke vogelwandeling. Het staat vandaag iedereen vrij mee te doen wat ze willen want alle activiteiten zijn vandaag op de tereinen van pooks hills. Iedereen was paraat maar de kinderen toch met kleine oogjes. De wandeling met gids mike was heel leerrijk. Halverwege besloten de kinderen en claudia toch dat de hangmatten in de hoofdruimte aanlokkelijker waren dan toekans, montezumaoropendula's en nog een hele hoop leuke jungle vogels.

Na de ochtendwandeling een stevig ontbijt en dan lekker relaxen en een kijken wat irma voor ons in petto heeft. Hopelijk voor ons evenveel dan harvey en voor de rest van de caribean en de states minder erg dan harvey. Irma is een schattige namm voor eenopkomende orkaan die niet veel goeds voorspeld. Het ziet er wel naar uit dat hij de noordelijke route kiest maar ziet er ook naar uit dat hij zelf nog meer punch heeft dan harvey. Tochmet een schuin oog in het oog houden want vrijdagmiddag moeten wij onze vlucht nemen naar atllanta dat juist boven flortida ligt ern van daaruit moeten wij de grote plas over naar parijs.

Juist voor de middag stelde mike die de hele dag bij ons bleef voor om een educatieve junglewandeling te doe. Toe zag je philip tess friedl en claudia al denken: in deze hitte van 32 graden en een vochtigheidsgraad van 90% halen ze ons niet uit onze hangmat. Geen plicht vandaag behalve voor de kinderen dus met hen met lichte tegenzin op pad. Uiteindelijk besloot claudia toch meet te gaan, iets waar ze later absoluut geen spijt van had. De kinderen trouwens ook niet want mike kan boeiendvertellen en als halve maya kent hij zoveel over het bos en overlevingstechnieken dat het steeds spannend blijft niettegenstaande wij druipnat zijn van de hitte. Veel gezien, 2 uur intensief gewandeld, termieten gegeten en blij maar dus zeiknat teruggekomen naar de rest van de bende die heel intensief aan het luilekkeren waren. De koude douche nadien was dubbel verdien en enorm genoegdoend. 10 minuten later weer kletsnat van de vochtigheid.:-)

Er zat dus niets anders op dan te gaan tuben volgens onze overlevingsgids. Dus de enigste manier om deze hitte is om de binnenband van een vrachtwagen te nemen, dan een kwartiertje tot het einde van het terrein te lopen door een prachtig deel tuin en jungle en dan daar in de rivier te springen en niets anders te doen dan drijven met de stroom en je ogen de kost geven. Wel een niet te versmaden zicht om een maya krijgeronder het bladerdak van de jungle te zien komen gevolgd door 8 toeristjes op surfsckoentjes en sandalen met een binnenbad rond hun middel.

Aan de derde stroomversnelling zagen we plots een wolk van gieren en arenden rondhangen. Misschien omdat ze de toeristjes zagen aankomen en hoopten dat er eentje de derde stroomversnelling niet zou overleven. Misschien had 1 ervan de rest van de troep verwittigd dat hij een hoop klunzige toeristjes door de stroomversnellingen zag aankomen die zelf met moeite hun zonnebrillen niet kunnen ophoude en minstens met 3 moesten zijn om hem terug te vinden. Bleek niet zo te zijn wasntber lag gewoon een dood dier in de rivier. We gaan daar dus vroegtijdig uit het water en beslisten een afkorting te nemen en dezelfde rievier nog eens te doen.

Tegen dan begon het avondlicht zijn sprookjesachtige laatste zonnenstralen over de wilde jungle neer te laten. Tijd om deze luie dag af te sluiten met een heerlijk avondeten en nog wat blijven napraten met ray de eigenaar van pooks hilldie juist terug was uit de states.

Morgen naar de maya slakkenstad