Voorbereiding

Frankrijk, Bordeaux

HANZE- EN OOSTZEE REIS – 2016

2 juni 2016.

Waarom onszelf uit onze comfort-zone trekken?
Om in te leven: laat ik maar eens een begin maken aan de tekst voor een reisdagboek.
We hebben er voor gekozen om met Pindat te gaan werken. Deze lijkt ons aardige mogelijkheden te bieden om ons verhaal, de foto's en films, de routes en steden en natuurgebieden te plaatsen.

Het idee voor de reis is begonnen door het lezen over de Hanzesteden-verbonden in Noord Europa. Het is een interessante handelsvorm die – nadat het min of meer uitgedoofd was – de laatste jaren weer aandacht krijgt. Het Stedenverbond strekte zich op enig moment heel ver uit, zei het dat niet alle steden er onderdeel van waren in de zin van het hebben van de verbondskantoren, maar er werd met veel steden een regelmatig zakelijk contact onderhouden tot ver in de zuidelijke Europese landen en ver naar het noorden.
Geleidelijk zullen we beschrijven om welke handel en van wanneer tot wanneer het stedenverbond bestond etc.
We hebben in ons leven veel over de geschiedenis van bijvoorbeeld de VOC gelezen, maar eigenlijk nauwelijks over de Hanzesteden geleerd. Terwijl als je er nu meer over leest het een prachtige organisatie is geweest, eigenlijk al behoorlijk modern en het draaide vooral om de wederzijdse handel en handelsafspraken en niet om roofhandel zoals de VOC eigenlijk deed. We hopen dus meer te weten te komen over het verbond en wat het heeft betekent voor de diverse steden en mensen. Daarbij komt dat we een beeld hebben van de Oostzee en dat beeld graag bijwerken in de realiteit. En, benieuwd naar bijvoorbeeld de Baltische staten. Of je de Russische invloeden kunt herkennen ook. Het lijkt ook actueel nu Rusland zijn borst opblaast om zichzelf in oude glorie te herstellen.

Daarnaast zou het een mooi vervolg kunnen zijn op onze Europa-reis in 2008. We hebben toen niet de noord- en noordoostelijke landen bezocht, maar zijn vooral in Zuid Europa en tot het zuiden van Tsjechië gekomen. Weg geregend eigenlijk op het laatst, want we wilden wel nog iets noordelijker reizen.
Allemaal redenen om over die gebieden te lezen en er eens naar toe te gaan. Het doel is gesteld, nu de uitvoering nog.

En passant willen we eindelijk Bordeaux en het omliggende gebied zoals het Bassin d'Arcachon, de duinen en wetlands rond de monding van de Gironde/Garonne eens bezoeken. We hebben er vaak alleen maar langs gereisd.
Op doorreis naar Noord-Duitsland en verder willen we de Eifel-Mosel-Hunsrück verkennen en staat Berlijn en de (natuur-)gebieden er om heen op onze verlanglijst. Onze ervaring van de vorige reis heeft geleerd dat je niet te veel zijpaden op moet – met ook mooie steden en gebieden – want we willen niet hoeven jachten en alleen maar auto rijden.

We hebben een kist met kaarten en gidsen, de taal zal hier en daar wel een probleem zijn, maar als je de Hongaarse taal overleefd hebt, dan kom je er wel.
We gaan kamperen als we ergens meer dan drie dagen willen blijven. Voor een enkele nacht zoeken we een hotelletje of pension.

Voor vertrek is de tent nog opgezet en hier en daar het grondzeil gerepareerd, geïmpregneerd waar nodig, de auto schoongemaakt en gecontroleerd. Passend gereedschap voor onderweg verzamelen en de nodige kleding, linnengoed, kookspullen verzameld.

We zijn benieuwd hoe deze reis zich gaat ontwikkelen!