Drukke maandag

DR Congo, Kasongo Lunda

Een aangename verrassing stond ons te wachten. De urgentie kast die wachtte op een ‘opfrissing ‘ hadden de verpleegkundigen zelf terug schoongemaakt en geordend. Een bravo… Er waren vele nieuwe ‘casussen ‘ op spoed, het geopereerde meisje heeft koorts… Met enige vertraging begonnen we aan de ‘formation ‘ waarbij er gretig luchtwegen vrij gemaakt werden, zuurstof werd toegediend, en de rea pop werd beademd. Oefenen maar. We eindigden de les met de beginselen van het elektrocardiogram en zetten dit morgen verder. We boden hen een lekker middagmaal aan met een bol ‘fufu’ (maniok), een heerlijke groene groente met saus van arachide noten, en een stukje vlees, een steuntje in de rug voor de volgehouden aandacht. En Ze genoten.
We eindigen de dag op de service ‘urgences’ waar nieuwe patiënten aankwamen. We probeerden te begrijpen hoe het komt dat er s nachts moet gewerkt worden in het donker ondanks de nieuw geïnstalleerde zonnepanelen. We proberen een ‘ nieuwe energetische aanpak’ en zullen morgen evalueren of het werkt… Duimen maar dat de lamp over de hele nacht op de diensten bleef branden..

Nele

Zelfde reactie als op vorige brief!