Nabeschouwing

DR Congo, Kinshasa

De missie in Kasongo-Lunda is voorbij. Maar ze beklijft. Ik ben door hen gegrepen.
De mama van de tweeling van een 6 tal maanden die al twee maanden in het ziekenhuis blijft omdat ze de medische zorgen van transfusie niet kan betalen, de uitgeputte magere vrouw van 48 jaar die het leven liet op spoed omdat ze veel te laat naar het ziekenhuis kwam, het meisje van 15 die een acute operatie in de buik onderging en zoveel pijn had, verpleegkundige Adeline die zo blij was met het geschonken lampje dat ze tegen een strip voor glucose die ze zelf betaalde nog een nieuw lampje vroeg zodat haar kinderen niet meer in het donker buiten naar het toilet (een put) moesten, de veel te magere verpleegkundige Ismail die 600 km moet reizen voor een oogarts consult, het dochtertje van 2 van onze médecin directeur die mankt maar niet aan beeldvorming en orthopedist raakt, het gesleur van de talloze bidons water die het personeel van ons ziekenhuis dagelijks komt vullen omdat er thuis geen stromend water is, père Claude die als directeur van de secundaire school in een kamertje leeft van 4 op 5 m en altijd opgewekt is, de verpleegkundigen die in de nacht zonder licht in ´l’obscurité ‘ werken , het loon van een verpleegkundige dat schommelt tussen 8 en 350 dollar afhankelijk van de moeilijke administratie , de artsen die alleen, zonder hun jonge gezin, wonen bij het ziekenhuis in eenvoudige huisjes, de jongen van 6 die ons volgde onderweg met een broekje waar alle stof zo goed als verdwenen was…
Ik kan er niet bij, hoe is dit mogelijk in jaar 2022 waar voor ons zorg, licht, voeding, amusement zo voor het grijpen liggen?
Ik heb geen antwoord… enkel dat ik hen mijn kleine steentje wil en kan bijdragen, hen nabij zijn , materiaal en kennis overdragen, en vooral mijn respect en waardering voor hen uitdrukken, voor hen : de vele zorgverleners en hun patiënten in het verre prachtige Congo .
Dank aan Artsen Zonder Vakantie om hun prachtige missie en visie om met deze mensen lief en leed te mogen delen…
Dank je aan onze blog volgers. We zullen blijven over hen vertellen, we kunnen niet anders…
Nele

Beklijvende verhalen inderdaad, voor jullie nog intenser omdat jullie er ook echt naast staan. We wensen jullie een warm welkom thuis.

Riet 2022-12-04 11:31:11

Schrijnend, maar jullie maken een verschil. Respect!

Anja VC 2022-12-04 11:49:40

Genoten van jullie reisverslag Sabine.

Jo en Martine Landuyt 2022-12-04 12:17:59

Idd beklijvende verhalen. Ik denk dat we het ons niet echt kunnen voorstellen als je niet ter plaatse bent geweest en alles van dichtbij hebt meegemaakt. Veel respect voor jullie!

GRETA 2022-12-04 12:29:05

Met heel veel respect jullie reisverslagen gelezen. Inderdaad, hoe is dit nog mogelijk in 2022, niet te begrijpen. Vele groetjes aan Nele

Eveline Wielfaert 2022-12-04 12:48:43

Ongelooflijk mooi wat jullie voor die mensen daar doen. De kleine beetjes hulp zullen voor hen immens groot zijn. We hebben jullie reis op deze manier een beetje kunnen volgen. Een veilige terugvlucht gewenst.

Nathalie De Jaeger 2022-12-04 12:58:51

Dikke pluim voor jullie inzet voor deze mensen. Heel veel respect en bewondering voor iedereen die daar zijn steentje bijdraagt om het leven een beetje "menswaardig" te maken. Laat ons nederig zijn en beseffen hoe goed we het hier hebben. Ik wens jullie veilige terugvlucht en tijd om tot rust te komen.

Bea 2022-12-04 15:39:31

Wat een getuigenis, Nele! Hoe kunnen we jullie hier verder helpen? Hopelijk nu al thuis of onderweg ! Tot binnenkort 12/12!!

Jacques Eichperger 2022-12-04 16:28:06

Dank voor het nog eens naar voor te brengen met je getuigenis ! Inderdaad Nele je verzet in het verre Kongo bergen voor deze mensen .zelfde vraag als Jacques : hoe en met wat specifiek kunnen we helpen , naast dat je met Fernand aan het oprichten bent …

Pierre Perne 2022-12-04 17:00:28

Respect voor jullie inzet voor deze mensen,ik wens jullie een veilige terugvlucht.

Sabien Vanoverberghe 2022-12-04 21:03:36

Met veel aandacht jullie reisverhaal volledig gelezen en als een film alles zien terugkomen van de reis die we samen in 2013 hebben gemaakt. Chapeau voor jullie doorzettingsvermogen om telkens weer de draad op te nemen en trouw te blijven aan ons Memisaproject! Kom veilig thuis en tot binnenkort!

Frank Lippens 2022-12-04 23:31:45

Beste Sabine, Ik kijk er naar uit om met jullie weldra verder te praten hoe we ons verhaal nog verder kunnen uitdragen. Jouw getuigenissen zijn top ! Behouden terugreis en tot dan ! Peter Rombauts

peter rombauts 2022-12-05 14:12:21

Het was fijn dag na dag het gebeuren te kunnen volgen. Aangrijpend, beklijvend... en anderzijds zoveel respect voor de mensen die steeds doorzetten en alles geven. Dikke pluim.