De laatste dag in Moldavië

Moldavië, Raionul Ialoveni

Vanochtend zijn we wakker geworden in zeer luxe hotel om te starten met een goed ontbijt. Hierdoor konden we met een goedgevulde maag de ondergrondse wijnstad van Costesti ontdekken. Wij hebben hier een enorm indrukwekkende rondleiding gehad, zelfs in de geheime plekken. Het was zo groot dat we zelfs met de auto door 'de stad' moesten rijden. Hierna zijn we kort over de markt in Costesti gelopen, waarna de groep in tweeën is gesplitst. Aliona, Hanneke, Martina, Peter, Marcel, Emma, Esther en ik(Esmee) zijn op bezoek geweest bij de priester van Costesti. Hier hebben wij een hele rondleiding gehad door de kerk en een soort jeugdcentrum. De priester wilde het op een Nederlandse manier afsluiten, dat betekent dus een zelf gebrouwen biertje met nootjes. De rest van de groep was ondertussen al weer terug in het hotel. Hier hebben zij lekker ontspannen, terwijl ze aan het wachten waren op de rest om te lunchen. De middag is goed besteedt met het bijkomen van de heftige en bijzondere week. Dit gebeurde door te zwemmen in het zwembad, wandelen en lekker doen waar je zin in hebt. Na het dinner hebben we een bedankje gegeven aan Hanneke voor alle goede zorgen en voor de Tolken Dorien en Aliona. De tolken hebben dan ook een enorme band met ons gekregen. Al die moeite voor de band en zorgen vonden wij dan ook wel een bedankje waardig. Om toch nog even tot elkaar te komen, hebben wij deze reis met zijn alle goed kunnen afsluiten. Dit gebeurde dan ook door het benoemen van de momenten dat ieder geraakt heeft, aangeven wat je meeneemt maar thuis en het aansteken van een kaarsje voor iemand die jou geraakt heeft deze week. Een zeer emotioneel moment, maar het maakt de band zeker sterker. Er is dan ook niet voor niets aangegeven door ons dat wij deze reis niet met een andere groep hadden willen maken. Nu gaan we er een einde aan maken. Over 6 uur gaan we al op weg met al onze herinneringen, ervaringen en deelmomenten met de mensen in onze omgeving. Slaaplekker en tot morgen!

Esmee Lindeman en Nienke Kwappenberg

Slaap lekker. Goede reis en tot snel.

Mirjam van de Hel 2017-07-15 21:33:50

Lieve Esmee en Nienke wat een duidelijk verslag en dat het jullie heeft geraakt dat was duidelijk. Hoop dat jullie een goede terug reis hebben. Lieve groeten.

Johanna 2017-07-15 21:37:12

Wat een mooie reis hebben jullie gehad! Geweldig om jullie verhalen te lezen.

Ria Kerst 2017-07-15 21:46:10

Wat een mooie verhalen...goede reis terug!

Alinda Hoeksema 2017-07-15 21:56:16

Wens jullie een behouden thuisreis na deze enerverende Moldaviëreis.