Eerste dag Varatic

Moldavië, Varatic

Gisteravond zijn we in Varatic aangekomen en hebben we bij verschillende families geslapen van zeer basic tot heel luxe. Vanochtend samen bij de kerk ontbeten al hadden de meeste jongeren al een uitgebreid ontbijt gehad bij het gastgezin. Na het gezamenlijk ontbijt hebben we samen met de priester door Varatic gelopen en van alles bekeken zoals een winkel, dorpszaal en bibliotheek, ziekenhuis, toekomstige dagopvang van bejaarden (project van MCA), het gemeentehuis en de school. 'S middags gingen we eerst placintas (gevulde broodjes) maken en daarna gingen de jongeren soms met mentor naar hulpbehoevende bejaarden. Esther, Emma en ik hebben bij een demente mevrouw van 75 jaar schoongemaakt. Na het diner bij de kerk hebben we samen met de Moldavische jeugd een culturele avond georganiseerd met foto's, films, zang en dans en tot grote hilariteit van iedereen een wedstrijd spijkerpoepen. Ook hebben stroopwafels, drop en Zeeuwse babbelaars uitgedeelde. Na de culturele avond hebben bij een groot kampvuur bij de kerk gezeten en werd er in een enorme wok op een kleiner vuur patat gebakken. Na het kampvuur ging iedereen moe maar voldaan naar het gastgezin.

Marcel

Gevarieerd programma hebben jullie. Bijzonder om bij mensen thuis te slapen ipv in hotels

Zwaantje 2017-07-13 22:11:48

Geweldig wat jullie allemaal meemaken. Om nooit te vergeten!

Wim Eggink 2017-07-13 22:29:18

Ik volg jullie de hele week met veel belangstelling. Jullie maken veel mee. En zien ook veel. Zowel de culturele dingen maar zéker ook de grote verschillen tussen Nederland en Moldavië die er zijn. Ik hoop dat jullie na terugkomst al jullie bijzondere ervaringen van deze reis in De Hofstad met ons willen delen. Nog een goede tijd en voor later goede terug reis. Groetjes voor de hele groep!

Marjanne Freriks 2017-07-14 06:29:56

De foto's laten een situatie zien, die in Nederland al niet meer bestond toen ik jong was. Althans niet waar ik ben opgegroeid. De foto's rond het kampvuur zien er heel gezellig uit. Heb het goed daar, de laatste dagen. Hartelijke groet van ons.