Culinaire ervaring

Italië, giardini naxos

Vandaag hebben we weer uitgeslapen en zijn voor de verandering maar weer eens bij het zwembad gaan liggen haha.

Een aantal keer hebben wij deze vakantie al te horen gekregen dat wij geen standaard toeristen zijn die alleen maar de 'voor hun bekende' gerechten willen eten (standaard pasta pizza en vlees gerechten) maar dat het vanuit de restaurant eigenaren zo enorm gewaardeerd werd dat wij juist ook de typisch siciliaanse gerechten wilde proberen. Zo ook twee dagen geleden toen wij met een handgeschreven briefje 'nog niet geprobeerde specialiteiten, overgenomen uit het Marco polo boekje' langs een paar restaurants liepen en op de kaarten zochten naar die specifieke gerechten.
Meneer Valentino van restaurant jawel... Valentino's, raakte met ons in gesprek over ons briefje en vertelde vol passie en enthousiasme over het gerecht dat wij zochten, dat was namelijk een gerecht dat veelal in de wintermaanden gemaakt werd doordat het zware kost was maar dat zijn slager hem toevallig de dag ervoor nog gebeld had om te vertellen dat hij een ander typisch siciliaans vleesgerecht (op grote hoeveelheid dus dan belt hij naar z'n vrienden wie er interesse heeft in een beetje) ging maken en hoeveel Valentino daarvan wilde bestellen. Ter plekke besloot de vriendelijke Valentino om dan zijn bestelde deel met ons te delen zodat wij een typisch siciliaans vlees gerecht konden proberen. Ook zei hij dat hij z'n vrouw zou gaan vragen om de ingrediënten voor een kleine versie van dat typische winterkost vleesgerecht in de winkel te gaan zoeken en voor ons te gaan prepareren!

Vandaag was dan de grote dag, het vleesgerecht van de slager was er eentje die vannacht om 4 uur in een oven gelegd was die dan vervolgens uitgezet werd, daar zou het vlees ingelegd worden en daarna werd de oven afgedekt met cement(!!) zodat het TOT ELF UUR SOCHTENDS zou kunnen smoren in de langzaam afkoelende oven en zo tot een heerlijk soort draadjesvlees achtige stukken uiteen kon vallen.
Ook was het beloofde winterkost vlees gemaakt en kregen wij dus twee volle borden met vlees, frietjes en sla geserveerd. Nou dat was een hele bijzondere beleving, het draadjesvlees was van kalfsvlees gemaakt en die speciale smaak in combi met de kruiden was overheerlijk. Het typisch winterkost gerecht was een soort rollade van varkensfilet dat gevuld en opgerold was, geserveerd met een rode saus met doperwten, typische combi haha.

Goed, het water loopt me nu zowat alweer in de mond maar het was in ieder geval echt om te smullen. Daarna hebben we met Valentino nog een zeer geanimeerd gesprek gehad over de barbaren die sommige toeristen kunnen zijn en totaal niks 'onbekends' willen proberen en natuurlijk lekker gekletst met hem over voedsel in sicilie en Italië en met name catania waar hij opgegroeid was, prachtig om te merken hoe erg het bereiden van voedsel hier in de cultuur en families leeft.

De rekening was minstens zo vriendelijk als zijn persoonlijkheid en bij vertrek maakte hij nog de opmerking dat als wij een restaurant in Nederland wilde openen hij ons wel advies zou geven en met ons kon praten over welke gerechten we konden serveren (hoe hij hier ineens bij kwam weten we nog steeds niet helemaal maar goed, het gaat om t gebaar haha).

Savonds weer ouderwets naar sikelia om een lichte maaltijd te eten en de voetbal finale te kijken.