Appennino/Pietracuta-Sansepolcro op km 1905

Italië, Sansepolcro

Vanochtend iets voor 8 uur vertrokken met het plan net voor de top van de pas de camping te nemen om de volgende dag op pashoogte te ontbijten.

De regenjassen mochten vandaag weer uit de tas want het regende bij vertrek. Regen is nooit leuk, maar we waren de hitte van de afgelopen drie dagen zo beu dat we deze warme regen niet zo erg vonden. Het was wel uitkijken want de regen nam de het stuifmeel mee en dat maakt de weg glad. Het eerste gedeelte van de route had weer een asfaltvariant en die staat op de gps. Wat een haastige mieters die Italianen, een doorgetrokken lijn betekent in Italië volgens Joop inhalen wat je kunt. En toeteren om niks. Het bekende verhaal wat hier gebeurt.

Geleidelijk aan gaan we iets omhoog richting de pas. Goed dat we in Ponte Mesa een koffie met panini hebben genomen want, we moeten al meer gaan werken. Het regent inmiddels niet meer en met 21 graden (zagen we op uithangbord apotheek) en een flauw zonnetje is het ideaal klimweer. In BadiaTekeda nemen we koffie met eigengebakken koek van la nonna en we zoeken de camping die na 5 km hierna zou liggen. 700 mtr. 5-12% staat er vermeld. Nou niks 700 meter, veel langer en het was gewoon niet te fietsen. Maakt niet uit als je dan verwacht in een oase terecht te konen, verre van dat, en we waren de enige! We willen echt zo snel mogelijk hier weg en dat doen we. Eigenaar niet blij. Weer en route. Na de grote brug over het riviertje de Marreccia die zijn weg zoekt via een enorm breed grindbed, is het ieder voor zich, het laatste stuk van de klim is killing, verwoordt een Belgische jongen die we ook boven zien. Ik kom als eerste boven (heb het minste gewicht en zo blij dat ik van die camping weg was) en wordt met luid geklap binnengehaald door een hele groep wielrenners die daar stonden uit te puffen. Ik doe hetzelfde voor Joop en meteen een fotoke gemaakt. We krijgen duimen ophoog. Echt leuke finale.

Vlak voor de fantastisch afdaling van 13 km met goed wegdek hebben we prachtig uitzicht over het dal met een glinsterend stuwmeer het Lago di Montedoglio.

In Sansepolcro vinden we de camping te ver het centrum af liggen, dus bellen we een leuke albergo in hartje historisch centrum.

Met vandaag 75 km op de teller en bijna 900 hoogtemeters, hebben we morgen weer een lange etappe van ruim 90 km, maar dan nemen we een extra dag in Assisi om dit pelgrimsstadje te bekijken. Als alles volgens plan verloopt tenmiste...

Mooie reclame voor Mari daar ;) Succes samen !!

Eddy 2018-06-06 07:29:12

Eind goed, al goed dus 👏🏼. Allebei een grote pluim voor de beklimming 👌 Laat meneer R. maar weten dat ie de camping uit zijn boekje moet halen.

An 2018-06-06 08:34:35

Jullie fietstocht begint verdacht veel op de Giro te lijken! Knappe prestatie en verdiend applaus. Heel veel succes met de rest van de etappe naar Assisi. De beloning is groot...

Peter en Berdie 2018-06-06 21:45:13

Lekker genieten nog een paar etappes tegaan. We zijn stiekum toch erg jaloers op jullie. Geniet van het mooie Assisie. Heel veel groetjes vanuit een zonnig🌞☀️ en warm Schijndel