Rivièra Adriatico/Ravenna-Pietracuta op km 1827

Italië, Pietracuta

Vandaag stond in het teken van het zoeken naar:
1. een gasflesje met schroefdraad , we kunnen nog 1x koffie zetten en dan is het gedaan;
2. aftershave voor Joop zijn muggenbulten, die waren gisteravond ondanks de deet zeer actief;
3. zigzaggend een weg te vinden om het slechte wegdek te omzeilen.

Maar vanochtend zijn we eerst naar de mozaïeken wezen kijken in de kerk Sant ‘Apollinare in Classe, 2 km onder Ravenna. Het indrukwekkende mozaïek in de apsis stamt uit de 6e en 7e eeuw. Heel blij hiervoor de tijd te hebben genomen en dit gezien te hebben 🍀.

We fietsen richting Adriatische kust over de drukke snelweg, waar slechts een soort van een fietsstrook is. Heel smal met in de midden een breuk in het asfalt. Niet leuk. Veiligheidvestjes aan, helpt wel iets, maar auto’s en vooral de vrachtauto’s blazen ons bijna van de weg, Joop krijgt nog bijna een duwtje van laatste. Supereng. Er is wel een alternatief maar die staat niet op de GPS.

Verder op veel slechte wegen gefietst en weer een keer over een snelweg...deze etappe gaat in combinatie met bovenstaande punten 1 en 2 plus de 30-35 graden niet in de boeken als de fijnste. We hadden het wel even gehad, tot we in het mooie dorpje Santarcangelo di Roma aankomen, waar we na een erg lekkere koffie + glas cola weer helemaal fit zijn. Pas om 18.30 uur arriveren we bij onze B&B in het al iets hoger gelegen plaatsje Pietracuta... in de Fausto Coppi straat, en onze nette gastheer is wielrenner. Topadres.

Morgen 07.00 uur ontbijt en vroeg de Appennijnen in tot net voor de top van de pas van de Calico di viamaggio. Zin in!

Prachtige mozaïeken! Kan weleens een nieuwe hobby worden 😙. Wat jammer van zo'n route (en niet ongevaarlijk) 😥. Maar gelukkig komen jullie nu weer in een mooie streek!

An 2018-06-05 08:17:30

Ik ben nog steeds een beetje jaloers op jullie, ondanks de muggen en de vrachtwagens. Prachtige foto's. Veel courage in de Apennijnen.