Van Segura naar Cazorla

Spanje, Cazorla

We fietsen vandaag door het natuurgebied Segura, Cazorla y Las Villas.

We vertrekken vroeg in Segura, het noordelijke deel van het natuurgebied, om de regen voor te blijven. Het is nog fris en er hangt een dikke mist die voor een sprookjesachtig decor zorgt. Na de afdaling uit het dorp en een klim naar ongeveer terug dezelfde hoogte begint de mist langzaam weg te trekken en krijgen we zicht op een prachtig meer, dan we lange tijd links van ons houden. Dit is één van de mooiste routes van onze reis. Het grootste deel van de dag fietsen we ook onder een stralende zon.

Naar het einde toe komt er nog een stevige klim en net voordat we daaraan beginnen rusten we uit in een dorp waar heel wat beweging is. Er is een ultra-run aan de gang en in dit dorp moet er bevoorrading zijn of zo. De klim is stevig en wanneer we de top bereiken heeft de regen ons ingehaald. Boven krijgen we ook zicht op een heel ander landschap. Tot nu toe zagen we vooral ruwe, beboste bergen maar eenmaal boven zien we aan de andere kant kilometers ver olijfboomplantages.

We schuilen heel even, maar kunnen toch niet vermijden dat we weer nat toekomen in de jeugdherberg. Cazorla is een levendig stadje in de bergen. Zeer charmant. En fijn om nog eens zoveel beweging te zien. Bovendien is hier de aankomst van de ultra-run wat nog meer volk op de been brengt.

Trip en verblijf

74 km, 1.113 hoogtemeters
Albergue Juvenil Cazorla te Cazorla: 81 EUR incl. ontbijt, via Booking

Typische jeugdherberg, helemaal ok. Als je over het marktpleintje komt, zéér steil straatje naar de jeugdherberg. Ontbijt OK. Fietsen in vergaderruimte omdat het zeer druk was vanwege sportwedstrijd, meestal in lokaaltje achter de receptie.