Horta De Sant Juan - Morella

Spanje, Horta de Sant Joan

De via verde de la Terra Alta gaat over in de Camino Natural De La Val De Zafán waar we Aragon binnen rijden. Het stijgt dan wel geleidelijk maar zo’n via verde op een mengeling van afgebrokkeld asfalt, grind en aarde vreet energie en schudt je helemaal door elkaar. Bij Valderrobres verlaten we de Via Verde. We zijn blij om weer vlak asfalt onder onze billen te voelen. Valderrobres verschijnt opeens in zicht na het nemen van een bocht wat ik even een indrukwekkend zicht vind.

Bij het stijgen uit Valderrobres krijgen we alweer een bui over ons heen, dagelijkse kost tijdens deze reis maar voor de collega-fietsers die de trip nog voor zich hebben geen nood, we hadden tijdens onze fietsvakantie in Spanje niet echt het typische weer voor de streek.

Vanaf Herbes gaat het over 5 km aan gemiddeld 9 %. Dat boezemde wat angst in maar uiteindelijk valt het mee. Het is steeds tussen 8 en 10 % zonder onmogelijke uitschieters.

Net voor de afdaling naar Morella (nog steeds op 1000 meter) bereiken we ons voorlopig hoogtepunt, letterlijk dan: 1259 meter. Dat record zal er niet lang staan. De klim naar boven valt uiteindelijk wel mee, maar op en af op de hoogvlakte erna heeft ons toch nog uitgeput. Morgen doen we rustig.

Trip en verblijf

72 km, 1.314 hoogtemeters
La Fonda Moreno te Morella: 62 EUR incl. ontbijt, via Booking

Typisch hostal boven bar, kamer in orde. Degelijk restaurant (niet duur). Fietsen achteraan in de bar.