Kingston - The King's City

Canada, Kingston

ENGLISH VERSION UNDERNEATH

Na een goede nachtrust gaan we vandaag Kingston ontdekken.

Eerst even wat interessante wetenswaardigheden over Kingston:

Kingston is een van de meest historische steden van Canada met ontelbaar veel oude gebouwen, pittoreske wijken en een fort uit de 19e eeuw. Meer dan 700 gebouwen zijn van historische of architectonische waarde.

De stad ligt op de noordelijke oever van Lake Ontario en de St Lawrence, bijna precies halverwege tussen Montreal en Toronto.
Met zo'n 125.000 inwoners staat de stad ook bekend als de Limestone City (Kalksteen Stad) door het grote aantal historische gebouwen gebouwd met kalksteen. Kingston heeft een rijke geschiedenis en is ooit zelfs de voormalige hoofdstad van Canada geweest.

in 1673 stond op deze plek Fort Cataraqui, later Fort Frontenac genoemd, dat tevens diende als een handelspost voor de bonthandel.
Rond 1780, tijdens de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog, vluchten velen die de Engelse kroon trouw bleven naar dit gebied. De plek werd daarom aangeduid als "King's Town" ter ere van de Engelse Koning George III. De naam werd later ingekort tot Kingston.

Kingston had rond 1840 de grootste populatie van Upper Canada en werd gekozen tot de 1e hoofdstad van Verenigd Canada van 1841 tot 1844. De stad lag echter te dicht bij Amerikaanse bodem wat het kwetsbaar maakte voor een aanval. De hoofdstad werd daarom in 1844 verplaatst naar Montreal en later naar Ottawa wat het nu nog steeds is.

Kingston herbergt diverse universiteiten en hogescholen waaronder het bekende Queens. Dit zorgt in het studieseizoen voor een extra 60.000 studenten!
Daarnaast bezoeken jaarlijks vele tienduizenden toeristen de stad. Kortom Kingston is een bruisende knusse stad waar veel te zien is!

Ron zet ons even af in het centrum en vandaar lopen we naar beneden richting de haven. Daar vinden we onder meer een toeristeninformatiepunt waar allerlei boottochten en bus-citytours kunnen worden geboekt.
We maken eerst een boottocht van 1,5 uur. We varen onder meer langs Fort Henry en langs vele eilanden. Via de informatieband horen we dat in het water waar we varen vele oudere scheepswrakken liggen. Het koele water heeft de houten scheepswrakken die elders allang verdwenen zouden zijn goed bewaard. Er schijnen ook duikclubs te zijn dus dit is een goed idee voor een volgend bezoek!

We willen Fort Henry zien en gaan met de bus, lijn 12. Deze stopt langs de weg waarna we een kleine 10 minuten omhoog moeten lopen om bij het fort te komen. We hebben geluk want er zijn geen andere gegadigden voor een rondleiding en krijgen daarom een privé rondeleiding van een jongen in een soldatenkostuum. Op mijn vraag of hij niet een beetje te jong is om soldaat te zijn antwoord hij ontkennend. Vroeger werd je al vanaf 16 jaar soldaat! Jongens van 14 jaar werden zelfs al als trommelaar aangenomen. De jongen speelt "Private Beatty"die ooit in Fort Henry gelegerd was. We krijgen van hem een rondleiding door het Fort. Bij elke wetenswaardigheid legt hij alles vol vuur en vlam uit en daarna wil hij elke keer weten of we vragen hebben. Om hem niet teleur te stellen bedenk ik van alles :) Boven bij de kanonnen eindigt de rondleiding en geven we hem een fooi. Leuk om iemand zo in zijn rol te zien opgaan!

Dan is het tijd om terug te gaan. We moeten nu een busstop opzoeken en vinden deze een stukje verderop richting het centrum.

Later bezoeken we het "Penitentiary Museum" Dit museum staat naast de gesloten gevangenis waar ooit "beroemde" Canadese moordenaars gevangen werden gehouden zoals Paul Bernardo en Russell Williams. In het museum zijn onder meer diverse "werktuigen" te zijn waarmee ongehoorzame gevangenen disciplinair werden gestraft. Je moet dan denken aan een ouderwetse manier van waterboarden. De arme stakker in kwestie werd op een stoel gezet met zijn hoofd in een ton waarboven een soort douche stond die het water er van bovenaf in goot.. Ja dan wil je wel luisteren in het vervolg..:(

ENGLISH VERSION

After a good night sleep it's time to explore Kingston!

First some interesting facts about Kingston:
Kingston is one of the most historic cities in Canada with countless old buildings, picturesque neighborhoods and a fortress from the 19th century. There are more than 700 buildings of historical or architectural significance and interest.
The city lies on the northern shore of Lake Ontario and the St Lawrence, almost exactly halfway between Montreal and Toronto.
With about 125,000 inhabitants, the city is also known as the Limestone City (Limestone City) because of the large number of historic buildings built with limestone. Kingston has a rich history and was once even the former capital of Canada.

in 1673 on this spot stood Fort Cataraqui, later called Fort Frontenac, which also served as a trading post for the fur trade.
Around 1780, during the American Revolutionary War, many people who remained loyal to the British crown flee to this area. The place was therefore referred to as "King's Town" in honor of the English King George III. The name was later shortened to Kingston.

Kingston had around 1840 the largest population of Upper Canada and was elected to the 1st capital of United Canada from 1841 to 1844, however, the town was too close to American soil which made it vulnerable to attack. The capital was therefore in 1844 moved to Montreal and later to Ottawa as it still is today.
Kingston is home to several universities and colleges including the famous Queens University. Every schoolyear an extra 60,000 students live in the city!
Additionally, each year tens of thousands of tourists visit the city. In short, Kingston is a sparkling cozy city with lots to see!

Ron drops us off downtown and from there we walk down towards the harbor. There is a tourist information store where various tours and bus city tours can be booked.
We first take a 1,5 hour boat trip. We sail pasted Fort Henry and along many islands. Through the information we hear that in the waters around us many older shipwrecks are located. The cool water preserved the wooden shipwrecks very well . There are also scuba diveclubs here so as being a diver this would be a nice idea for a return visit!

Then we want to see Fort Henry and take the bus line 12, which stops along the way and from there it is a 10 minute hike up the hill. There are no other people interested in the tour so we are lucky and get a private tour led by a boy in a soldier costume. When I ask whether he is not a little too young to be a soldier, he answers in the negative. Back in those days, you were able to be a soldier as young as 16 years! Boys from 14 started as drummer. The boy plays "Private Beatty" who was once stationed at Fort Henry. We get a tour from him around the Fort. At each point of interest he explains everything full of fire and flame, and then he wants to know if we have questions. In order not to disappoint him, I think of several questions :) The tour ends at the kanons and we greatfully tip him. Nice to see someone acting out his role so well!

Then it's time to go back. We now have to lookfor a bus stop to the center and find one a bit further.

Later we visit the "Penitentiary Museum" This museum is next to the closed prison where once "famous" Canadian murderers were held such as Paul Bernardo and Russell Williams. In the museum you find several "tools" used to punish disobedient prisoners . For example an old fashioned water boarding tool. The poor fellow in question was bounded on a chair with his head in a barrel. Above was a kind of shower from which the water poured in to the barrel... Yes, that will make you follow the rules .. :(

Hé Alfred, geniet in Canada! Veel plezier!

Anika 2014-08-13 11:35:33

Hoi Alfred, leuke foto's van jullie allemaal bij aankomst en met Avery! Een lange reis hoor met 3 uur autorijden erbij. Hoop dat jullie het koffertje nog terug krijgen. Wat een rijke historie heeft Kingston. Heel interessant! Leuk dat er bij Fort Henry ook acteurs zijn die een personage uit die tijd spelen en je rondleiden. Dat vond ik bij Fortress of Louisbourg in Canada ook zo gaaf. Je waant je helemaal terug in die tijd. Ben benieuwd wat jullie nog meer gaan bekijken. Gaaf land hè, Canada! Liefs,

Ingrid 2014-08-13 12:32:26

Bedankt, wat fijn dat ik je reisverslagen kan volgen, genietse trotse opa ;-)