De Niagara watervallen - The Niagara Falls

Canada, Niagara falls

ENGLISH VERSION BENEATH

De komende dagen gaan we met Melanie en Tyler naar de Niagara Falls en Toronto. We nemen met een traantje afscheid van Joan, Ron en Avery. Het was geweldig ze weer te hebben gezien! Voor we vertrekken hebben we nog een afscheidsetentje bij John en Paule. De gegrilde spies met rijst, broccoli en salade smaakt voortreffelijk! John en Paule zijn zeer hartelijke warme mensen en we nemen dan ook uitbundig afscheid. De hele rit naar Niagara Falls zal zo ongeveer 3,5 uur zijn maar halverwege mogen we overnachten bij Peter en Ashley, familie van Tyler. Zeer aardig en gastvrij van ze!

Na een overvloedig ontbijt vervolgen we de volgende ochtend de reis en rond de middag komen we aan bij ons hotel. We lopen van daar naar de beroemde watervallen.. De Niagara Falls behoren tot de grootste en bekendste watervallen ter wereld. Ze liggen op de grens van de V.S. en Canada. Er zijn drie watervallen: De Horseshoe Falls aan de Canadese zijde en de American Falls en de Bridal Veil Falls aan Amerikaanse zijde.
De Canadese Horseshoe Falls is de meest indrukwekkende met een breedte van 671 meter en een hoogte van 53 meter. 90% van het water van de rivier Niagara stroomt over deze waterval!. De overige 10% gaat over de Amerikaanse waterval.

Je kunt langs de boulevard lopend helemaal de waterval volgen. Dit is gratis en op zichzelf al zeer indrukwekkend. Maar voor een echte "Niagara ervaring" moet je mee op de "Maid of the Mist". Dit zijn speciale boten die tot dicht langs de waterval varen! Er kunnen een paar honderd mensen op een boot.
We lopen eerst langs de boulevard en zien de boten vol met toeristen heen en weer varen richting de watervallen. Op de ene boot heeft iedereen groene poncho's aan en op de andere blauwe poncho's. Dan sluiten wij ook aan in de rij om een kaartje te bemachtigen voor de Maid of the Mist. Binnen een uurtje gaan we aan boord. We krijgen allemaal een groene poncho om de kleren droog te houden.. Eerst varen we richting de Amerikaanse waterval. Deze protesteert hevig met een langzaam naderend oorverdovend gebulder en probeert daarna de indringer met een aanhoudende storm van regen en waterdampen te verdrijven.. ik kan nog net mijn camera in veiligheid brengen.. We varen snel door en even later naderen we grote broer "Horseshoe", de twee keer zo grootte Canadese waterval. Het neerstortende water veroorzaakte een mist van waterdamp en een storm van wind.. grote hoeveelheden water striemt over de boot en geselt de opvarenden .. Het lijkt alsof je in een windtunnel staat waar achterin de kraan is opengezet.. Mensen draaien zich om in een poging zich te beschermen tegen deze nieuwe aanval van moeder natuur.. En ik maar denken dat die poncho's wat overdreven waren.. Ze zijn overigens niet berekend op een gezonde 2 meter metende Hollander want de onderkant van mijn broek is zeiknat.. Maar "who cares" :) De ervaring van het aanschouwen van dit wonder der natuur is zo intens dat ik hiervoor met alle plezier helemaal nat zou willen worden.. (natuurlijk alleen op warme dagen hé:) )
Nadat we zijn teruggekeerd en de foto hebben gekocht die vooraf van ons is gemaakt eten we wat en daarna lopen we weer langs de boulevard. We gaan nu door tot helemaal aan het begin van de Canadese waterval op het punt dat het water naar beneden stort, wat neerkomt op ongeveer een half uurtje lopen. Daar aangekomen lukt het mij een panorama foto te maken ondanks de constante waterdampen die in de vorm van motregen over ons neerkomen. Het is een prachtige ervaring! Een echte aanrader!

Het stadje zelf is één groot commercieel circus. We gaan in een zogenaamd " Frankenstein griezelhuis" waar we na 10 minuten weer gapend buitenstaan. Kosten 12 dollar per persoon.. Het enige griezelige achteraf was de rekening :( Had ik dat geld nou maar aan een zwerver gegeven..
Als we terug lopen via een parkje zien we een heleboel eekhoorns. Eentje loopt naar Mel en gaat zelfs tegen haar been aan staan in de hoop dat dit kunstje zich beloond met een traktatie. Helaas hebben we niets te eten bij ons..

De volgende morgen rijden we naar Toronto waar ik met Tyler de CN tower bezoek. De toren is 553,33 meter hoog om precies te zijn. Wij kopen een kaartje a 32 dollar per persoon (24 euro) voor de Edgewalk van waaruit je op 356 meter een prachtig uitzicht hebt over Toronto. Als je meer betaald kun je ook nog naar een hoger level op 447 meter..

De reis is voorbij we gaan de volgende dag richting vliegveld waar we afscheid nemen van Melanie en Tyler. Het afscheid is moeilijk maar ik kijk alweer uit naar een volgend bezoek. Er is hier nog zoveel te zien in dit prachtige land!

ENGLISH VERSION

The next few days we go with Melanie and Tyler to the Niagara Falls and Toronto. With a tear we say farewell to Joan, Ron and Avery. It was great seeing them again! Before we leave Kingston, we have a last dinner with John and Paule. The grilled skewer with rice, broccoli and salad tastes delicious! John and Paule are very friendly and warm guys and we say a warm goodbye. The whole drive to Niagara Falls will be about 3.5 hours but halfway through Peter and Ashley, family of Tyler, invited us to stay the night at their home. Very nice and hospitable of them! After a delicious breakfast the next morning we continue the trip and we arrive around noon at our hotel.
From the hotel we walk to the famous waterfalls .. The Niagara Falls are one of the largest and most famous waterfalls in the world. They are located on the border of the U.S. and Canada. There are three waterfalls: the Horseshoe Falls on the Canadian side and the American Falls and Bridal Veil Falls on the American side.
The Canadian Horseshoe Falls is the most impressive with a width of 671 meters and a height of 53 meters. 90% of the water of the Niagara River flows over this waterfall! The remaining 10% flows over the American Falls.

It is possible to walk all the way along the boulevard to the beginning of the waterfall. This is free of charge and already very impressive. But for a true "Niagara Experience" you have to take the "Maid of the Mist". These are special boats that sail up close to the waterfall! There may be a few hundred people on a boat.

We walk along the promenade and see the boats full of tourists sail towards the falls. On one boat, everyone wears green ponchos and on the other blue ponchos. Then we also join in the queue to buy tickets for the Maid of the Mist. Within an hour we are on board. We all get a green poncho to keep the clothes dry .. First we sail towards the American Fall. This protests with a slowly approaching deafening roar, and then attempts to chase away the intruder with a persistent storm of rain and water vapor, I can just on time bring my camera into safety .. We sail quickly further and soon we are approaching big brother "Horseshoe" twice the size of the American Waterfall. The falling water causes a mist of water vapor and a storm of wind and water washes over the boat whipping all on board.. People turn to protect themselves against the power of mother nature.. And i was first thinking that these ponchos were a little exaggerated. Unfortunately they're not meant for 2 meter measuring Dutchmen for they're a little to short.. the bottom of my pants are soaked .. But "who cares" :) The experience of beholding this wonder of nature is so intense that I would have no problem getting all wet.. (of course only on hot days :))

After we return we buy the pictures that where taken as we waited for the boat, eat something and then we walk again along the boulevard. We now go all the way through (about half an hour's walk) to the beginning of the Canadian waterfall. This is the point where the water crashes down. Once there i manage to make a panorama photo despite the constant water vapor that as a drizzle comes down upon us. It is a wonderful experience! Highly recommended!

The town itself is one big commercial circus. We go into a " Frankenstein horror house" and stand after 10 minutes gaping outside. Cost: $ 12 per person .. The only creepy experience was the bill :( I wished i had given this money to a local beggar..

As we walk back through the park we see a lot of squirrels. One goes to Mel and even stands with two legs against her leg in the hope that this trick is rewarded with a treat. Unfortunately, we have nothing to eat in our pockets..

The next morning we drive to Toronto where we visit the CN tower. The tower is 553.33 meters high to be exact. We buy a ticket a 32 dollars per person for the Edge Walk at 356 meters from where you have a beautiful view over Toronto. If you pay more, you can also go to a higher level at 447 meters..

The journey is over and the next day we return to the airport where we say goodbye to Melanie and Tyler. Saying goodbye is hard but I am looking forward to a return visit. There is still so much to see in this beautiful country here!

tja... een griezelhuis... het enige griezelige is dat al het natuurschoon in parken verandert met enige vermaak voor de toerist erbij... maar de Falls waren prachtig zo te zien! Mooie reis geweest en natuurlijk heerlijk bij de meiden op bezoek! Snel weer gaan zeg ik. Welkom thuis weer!