Trans Mongolië Express

25 mei 2018 - 27 jun 2018

Reislustig als we zijn staat onze volgende reis in de steigers. Volgende onderneming kun je wel zeggen, want het is niet zomaar een reisje.
Op mijn zeventigste verjaardag stond er ineens een mysterypot in huis. Familie en vrienden die kwamen deden ook heel mysterieus. "Ja, je mag nog niet weten waarvoor dit is" en met een plechtig gebaar verdween er dan een briefje in de pot. Ada zelf was die morgen al met een grote gift begonnen en later, toen we de verjaardag met de kinderen vierden, puilde de pot zowat uit. En verder werd die dag met een quiz en een puzzel het doel onthuld. De kinderen en kleinkinderen hadden groot plezier, maar ik begreep er nog niets van. Al de kwartjes vielen later pas. Geheimzinnige teksten kwamen tevoorschijn, tot me bij het derde woord duidelijk werd dat het Cyrillisch schrift was en er Moskou bedoeld werd. En zo werd stukje bij beetje de bedoeling duidelijk. Jawel de vaker uitgesproken wens om ooit met de Trans Siberië Express naar het einde van de wereld te rijden moest werkelijkheid worden. En zowaar, de opbrengst van de pot was genoeg voor een goede heen- en terugvlucht en de basisprijs van de trein.
Nu moesten dingen geregeld gaan worden. Dat lukte in 2017 niet meer (jawel, u kunt rekenen, ik ben dus al 71), maar inmiddels staat alles in de steigers. Alleen, 7819 km alleen maar in de treinzitten en bomen tellen? Dat leek me ook wat teveel. Al het moois van de culturen rij je dan zomaar voorbij. Dus kwam er uitbreiding. Module 1: Ada gaat ook mee. Module 2: we vliegen eerst naar St. Petersburg en blijven daar een aantal dagen. Module 2: dan de trein naar Moskou. Bijna vier uur. Goed om er in te komen. Ook daar weer een (korter) verblijf. Vervolgens naar Yekaterinaburg, ook daar de stad bekijken. Dan Irkutsk om een paar dagen in een chalet aan het Baikalmeer te blijven (oppervlakte gelijk aan België), dan door naar de hoofdstad van Mongolië (UUlaanbaatar), waar we een paar dagen te paard de steppe onveilig maken en tenslotte door naar Beijing. Met uiteraard een uitstapje naar De Muur en veel adviezen van Franca.
Al met al belooft het heel wat.
Als u vrijdagmiddag 1 juni rond één uur een KLM vliegtuig ziet overkomen, zwaai ons dan even uit!

Alle foto's van deze reis

De reisverhalen van Mari.ada.op.reis volgen

Ontvang een email zodra Mari.ada.op.reis een nieuw reisverslag schrijft.

Reisverslagen

Album bestellen

Bestel van deze reis een prachtig fotoalbum. Hierin staan alle reisverhalen, foto's en locaties van deze reis. Het album wordt automatisch voor je gemaakt zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.

Maak een fotoalbum van deze reis