Compostela 2019 - Camino Frances

9 mei 2019 - 21 jun 2019

Op weg naar Compostela.

iSi, claro! 1.2 Caminando. In de eerste les van het tweede jaar Spaans besproken we “El Camino de Santiago” en het dagelijkse leven van een Pelgrim.

Dit onderwerp fascineerde me zo dat ik me hierin verder gaan verdiepen ben. Vervolgens maakte ik me ook lid van de Vlaamse Compostela Genootschap.

Aangezien wandelen voor mij een passie is kwam het idee in me op om de laatste 100 km van de Camino Frances te stappen en zo het Compostaat te ontvangen. Dit Compostaat kan je ontvangen door stempels tijdens de tocht te verzamelen in het stempelboekje. Ik verdiepte me steeds meer en meer in de tocht waardoor ik uiteindelijk besloten heb om de volledige pelgrimsroute vanuit St Jean Pied de Port /Frankrijk tot Santiago de Compostella / ES te stappen.

St Jean Pied de Port is een prachtig dorpje gelegen aan de voet van de Pyreneeën. Vanuit dit dorpje tot Compostela is het 789 km stappen, verdeelt over +/- 35 etappen.

De eerste etappe vanuit St Jean Pied de Port / Fr naar het Spaanse Roncesvalles (27 km) is de zwaarste. De eerste 10 km is het klimmen tot de top van de Pyreneeën tot de Frans / Spaanse grens.
Daarom heb Ik beslist om deze etappe in 2 dagen te stappen.
De eerste dag zal ik tot "le Refuge Orisson " stappen +/- 8.5 km vanuit SJPDP. Om dan mijn tocht de volgende dag verder te zetten naar Roncesvalles.

De volgende twee etappes tot aan Pamplona zijn ook nog behoorlijk heuvelachtig, maar ook twee van de mooiste etappes van de Camino Frances.
Je trekt er langs rivieren en loopt er door bossen en pittoreske dorpjes. In vergelijking tot de andere delen van de Camino zijn er van St-Jean-Pied-de-Port tot aan Pamplona maar een beperkt aantal faciliteiten te vinden. Maar bij de volgende etappes kom je langs dorpen met restaurants en andere voorzieningen.

Met mijn stempelboekje, geloofsbrief en een rugzak met alleen de hoogstnodige zaken vertrek ik op DONDERDAG 9 MEI 2019 richting Compostela.

Om mijn vertrekpunt te bereiken neem ik een trein vanuit Brussel Zuid via Parijs naar Bayonne. Vandaar neem ik een shulttle voor pelgrims naar SJPAP.

Voorbereiding:
Stappen door weer en wind met een gevulde rugzak want dan besef je pas waar je aan gaat beginnen. De keuze van kleding, materiaal... blijven een uitdaging.

On the way to Santiago de Compostela!
Ik heb alleen een heen ticket geboekt, ik zie wel hoe ver ik geraak want je weet nooit met welke onvoorziene omstandigheden je onderweg te kampen krijgt.
Gewoon wandelen in de natuur, rust en stilte vinden, even stilstaan bij de eenvoud van het leven, mensen ontmoeten die dezelfde passie delen.
That's the spirit!

Tijdens mijn Camino wil ik graag met jullie een paar van mijn ervaringen delen door foto's en korte verhalen te delen.

Alle foto's van deze reis

De reisverhalen van Judith.mi.aventura.Compostela2019 volgen

Ontvang een email zodra Judith.mi.aventura.Compostela2019 een nieuw reisverslag schrijft.

Reisverslagen

Album bestellen

Bestel van deze reis een prachtig fotoalbum. Hierin staan alle reisverhalen, foto's en locaties van deze reis. Het album wordt automatisch voor je gemaakt zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.

Maak een fotoalbum van deze reis