Jungle party

Thailand, Koh Phangan

Vanmorgen zijn we, na opnieuw een erg lekker ontbijtje te hebben gegeten, met een taxi naar de Buddha pier op Koh Samui gegaan. Vanuit daar vertrekt er meermaals per dag een toeristen-boot naar Koh Phangan, en precies die boot moesten ook wij hebben. Koh Phangan is wereldberoemd onder backpackers vanwege de maandelijkse 'full moon party'. Zo'n vijftien jaar geleden bedachten enkele backpackers op Koh Phangan dat de volle maan een mooie reden was voor een feestje. In de tussentijd is het maandelijkse strandfeest uitgegroeid tot een gigantisch spektakel waar 10.000 tot 15.000 man op af komen. Het hele eiland draait inmiddels om dit feest en nagenoeg iedereen verdient direct of indirect zijn geld mee. Hoewel het (dit jaar) met oud & nieuw geen volle maan is, is er ook op oudejaarsavond een 'full moon party' waar zelfs 30.000 feestvierders op af komen - en laat dat nou net zijn waarom ook wij naar Koh Phangan zijn afgereisd.

Na een uiterst schommelige vaart, kwamen we 's middags met zeebenen aan op het eiland Koh Phangan. Eenmaal voet aan wal gezet, begon het keihard te plenzen - lekker begin. Er zat dus niets anders op dan even te schuilen onder een afdak. Gelukkig duurde de bui maar een kwartiertje en vervolgens zijn we met Anne en Dieke naar hun hotel gelopen. Er was één en ander misgegaan met hun online boeking en ze waren er niet zeker van of ze nu wel in hun verblijf zouden kunnen. Gelukkig bleek alles mee te vallen en hadden ze een (voor Koh Phangan begrippen) prachtig onderkomen voor de komende dagen.

Vervolgens hebben wij op straat een taxi (veredelde pickup truck) aangehouden en hebben wij ons naar ons eigen 'resort' laten brengen. Vanwege de enorme drukte op het eiland rond de jaarwisseling, hadden wij ons verblijf bij Pink's Bungalows al voor onze reis geboekt. En hoewel we er dus al op tijd bij waren, is dit één van de duurste accommodaties van heel onze reis. Én we moesten er minimaal zes nachten boeken; alleen met oud & nieuw verblijven zat er niet in. Het Full Moon feest met oudjaar is inmiddels zo populair geworden dat alle accommodaties toch wel volgeboekt raken. Toen we onder laatst de meest recente recensies van Pink's Bungalows nog eens opzochten, kwamen we in eens tot de ontdekking dat in de afgelopen maanden veel gasten er negatieve ervaringen hadden gehad. Tot onze schrik lazen we dat tijdens meerdere Full Moon party's de hutjes van gasten op het resort waren leeggeroofd. Dieven hebben tijdens volle maan alle tijd; werkelijk alle toeristen zijn dan tenslotte aan het feesten op het strand. Tot overmaat van ramp lazen we dat de eigenaar van Pink's Bungalows een notoire alcoholist was en dat als gasten hem confronteerden met de diefstallen, hij hen met een mes achterna kwam. We waren dus erg benieuwd waar we terecht zouden komen. Uit voorzorg hadden we in ieder geval al onze waardevolle spullen bij Anne en Dieke in het kluisje gelegd.

Onderweg naar ons hostel kwamen we bij toeval voorbij een ongeval gereden dat net had plaatsgevonden. Twee motoren waren net na een bocht op een stilstaande taxi geklapt. Later hoorden we dat het twee Amsterdamse gasten waren geweest die wij eerder in Luang Prabang hadden ontmoet die dit was overkomen. Één van hen had het er met enkele schrammetjes vanaf gebracht, maar de ander zat van top tot teen onder de schaafwonden. Hij was opgenomen in een kliniek op het eiland en moest daar enkele nachten blijven. Dat hebben die klinieken maar al te graag, de reisverzekeringen van die Westerse toeristen betaald toch wel. De twee Amsterdammers hadden tegen inlevering van hun paspoort twee zware crossmotoren gehuurd, zonder een moterrijbewijs te hebben. Dat gaat vaak goed, totdat er een keer iets gebeurd. De verhuurder wilde nu eerst 2000 euro van hen vangen voor motoren die total-loss waren, alvorens zij hun paspoort terug zouden krijgen. Ook bleek de politie in eens geen Engels meer te spreken toen zij een politierapport wilden hebben met betrekking tot de schuldvraag. Ze waren dus flink in de aap gelogeerd. Waarschijnlijk zat er voor hen niks anders op dan vervroegd terug naar huis te keren; het geld was op en de pijn en jeuk zou ondraaglijk worden zodra er zich korsten op de wonden zouden gaan vormen. Hierna hebben wij besloten om maar geen scooter te huren op Koh Phangan, al kost het maar vier euro per dag om er één te huren. Toch zijn er ontzettend veel toeristen die dronken op een scooter rond scheuren en daarmee de klinieken van werk blijven voorzien.

Aangekomen bij het 'bungalow park' zag het er echter best gezellig uit. Bij een familie op het erf stonden een paar houten hutjes en een klein restaurantje en bovendien lag het direct aan zee. De hutjes waren dan wel basic, erg basic, met enkel een bed erin en een wc die met een emmer water doorgespoeld moest worden, maar daar waren waren we inmiddels wel aan gewend. Na onszelf in ons hutje te hebben gesetteld en even aan zee te hebben gerelaxt, was het al weer tijd om te gaan dineren. Samen met Anne en Dieke zijn we bij een hippie pizzeria bij ons om de hoek gaan eten. Hierna zijn we bij ons verblijf gaan 'indrinken' en het spelletje asshole of 'kontgatten' gaan spelen - dat klinkt smerig dan het is want het betreft gewoon een kaartspel.

Rond een uur of tien zijn we richting de Jungle Party gelopen. Rondom de Full Moon Party zijn er nog tal van andere feesten zoals de Jungle Party en de Waterfall Party, en verder zijn er iedere maand nog twee Half Moon Party's en tal van pool party's - er is tenslotte altijd een reden voor een feestje. De Jungle Party werd daadwerkelijk ergens in de jungle op het eiland gehouden en mede door de aankleding had daardoor een erg mysterieus sfeertje. Er was één groot podium met daaromheen verschillende vuurshows, muziek- en dansacts en plekjes om even te chillen (of slapen). De Jungle Party was op zichzelf al een hele ervaring op zich, mede vanwege de vele dronken of stonede mafkezen die hun uiterste best deden om aandacht te krijgen van Anne, Dieke en/of Nicole. Om een uur of drie zijn we uiteindelijk naar huis gegaan omdat we de muziek helemaal beu waren - deephouse is duidelijk niet ons ding. Maar het begin van het 'party-weekend' was goed.