Saltstraumen richting Trondheim

Noorwegen, Nordland

Maandag 17 juni met bewolkte lucht en 12° uit Saltstraumen vertrokken om in 3 etappes richting Trondheim te gaan. Het was een mooie tocht langs fjorden, door uitgestrekte bossen, over nog met sneeuw bedekte hoogvlaktes, langs zeer snel stromende rivieren en door diverse tunnels.
De smeltende sneeuw, die nog afgevoerd moet worden, veroorzaakt woeste waterstromen, prachtig om te zien. En onderweg maar speuren naar die elanden waar we steeds voor gewaarschuwd worden. In heel Finland en Noorwegen hebben we ze tot nu toe alleen maar opgezet of op die driehoekige waarschuwingsborden gezien.
Op een hoogte van 692 m' passeerden we de poolcirkel weer; hebben daar bij het poolcirkelcentrum rondgekeken en op het stenenveld achter het gebouw ons eigen steenmannetje gebouwd. Gedurende de rit was de zon weer doorgebroken en werd het zo'n 17°, maar helaas kwamen we met een beetje regen bij de camping in Bjerka aan.

Volgende dag weer op route. Vertrokken met regen en 13° maar gaandeweg brak de zon door en werd het 18°. Direct na vertrek moesten we een 8km lange tunnel door maar werden in plaats daarvan omgeleid over de "col". De route voerde langs fjorden, rivieren en watervallen, maar ook langs heel veel wegwerkzaamheden en over slechte wegen.
Op de camping in Grong eerst lekker in de zon gezeten daarna bij de groepsborrel was de lucht zwart, waaide het hard maar bleef het droog. 's Avonds een ronde Jeu de Boules gespeeld en bij Ubbo onder het genot van heerlijke vers gerookte zalm weer triominos gespeeld.

De vrije dag in Grong zijn we naar een wildpark in Namsskogan geweest. Niet zo'n groot park maar we hebben daar eindelijk levende elanden gezien. We kwamen net bij het begin van de voedertijd aan. Zagen otter, rode vos, bunsing, stinkdier, wolverine, lynx, bruine en beige beer, artische vos, rendier, eland, edel hert, alpaca, en klein dieren. Wolven waren er wel maar lieten zich niet zien. Hebben genoten en hééééél veel foto's gemaakt.

De reisdag naar Trondheim begon met regen, later kwam de zon. Onderweg een kerkje bezichtigd en een onderweg gekochte "warme kip" verorberd.

Het elanden begin is er. Nu nog in het wild. Als je er niet naar zoekt, komt het op je pad toch. Heb ik ooit eens ergens gehoord. Genieten.