Reis naar de Noordkaap en Havøysund

Noorwegen, Finnmark

Gisteren, 30 mei, hadden we volgens het reisprogramma een dag-excursie naar de Noordkaap met een lunchpakket. Echter ons werd medegedeeld dat de plannen enigzins waren gewijzigd. Het werd een vrije dag, om 18u een diner en daarna naar de Noordkaap om om 24u de "zonsondergang" mee te maken.
De vrije dag werd ingevuld met zitten, hangen in de camper, naar de souvenierswinkel een jas voor Rein kopen, koffiedrinken bij Ubbo en een spelletje Triominos terwijl het de hele dag "pijpenstelen" regende. In de buurt was verder niets te doen, Russenes heeft ook maar ca 50 inwoners.

We hebben heerlijk gegeten en ons daarna warm aangekleed om op pad te gaan richting Noordkaap. De rit duurde ca 2 1/2 uur over een smalle weg langs de fjord, waarbij de regen langzaam overging in sneeuw.
We hebben onderweg veel rendieren gespot, soms met jong erbij. Wat een eenzaam gebied, hier en daar een huis of kleine nederzetting. Daar moet je toch wel heel goed tegen kunnen.
Op de Noordkaap sneeuwde het, waaide het erg hard en was het héééél koud. Het was er rustig, geen bussen, bijna geen andere mensen. Natuurlijk moesten we allemaal om de beurt op de foto bij de wereldbol, al kon je door al die kleding niet zien wie het was. Je ging daarbij bijna van je sokken. Daarna hadden we een uurtje om vrij rond te kijken: er was een filmzaal, "grotten" waar de vier jaargetijden werden weergegeven, foto-tentoonstelling, restaurants en een grote souvenierswinkel. Om 24u hebben we samen met een door de leiding meegebrachte borrel op de Noordkaap getoast, waarbij reisleider Frans zei het jammer te vinden dat wij niet de zonsondergang hadden gezien die zij zelf voor jaren hadden meegemaakt. Op de terugweg werd het droog en hebben we toch nog het ochtendgloren mogen waarnemen (terwijl het steeds "licht" is). Om ca half drie waren we weer op de camping en snel gaan slapen.

Vandaag, weer regenachtig, moesten we ons om 12u bij de vlag melden voor een verrassing. We kregen bij het restaurant aan de overkant koffie met iets lekkers: wafel, aardbeiensaus en slagroom.
Daarna zijn we met Ubbo, Carla en Koos nog een mooie rit gaan maken naar Havøysund, een vissersdorp in het noordelijkste puntje van het vasteland van Noorwegen en dus van Europa. Voor de hobby zeevissers het walhalla van de zeevisserij. Wij wilden hier iets eten maar schrokken van de prijzen, omgerekend kostte bv een pizza €31,00 en een hamburger €13,50. We hebben het maar bij een kopje koffie gehouden.
We hebben ook hier weer veel rendieren gezien en heel veel meeuwen.

Brr 6 graden ja dan heb je wel een donsjack nodig. Hier was het vandaag 36 gr. Mag ook een beetje minder. Nog veel plezier met deze mooie reis

Ineke 2019-05-31 08:44:59

Eindelijk de rendieren gespot dus. En weer mooie ervaringen rijker, de jassen zijn wel nodig zo te zien en weer prachtige foto's, leuk om zo met jullie mee te reizen. groetjes Stef