Antarctica

Zuidelijke Atlantische Oceaan

We zijn weer terug van een fantastiche ervaring op Antarctica........
Zondagmiddag 16-02 gingen we aan boord van de Plancius. Een expeditieschip met iets meer dan 100 gasten en een crew van zo'n 40 man/vrouw. Door de wind duurde het lang voor we konden vertrekken, maar tegen 20.00 was het dan zover. Twee dagen deden we erover om de drakepassage over te varen. Twee dagen met diverse lezingen over Antarctica, de flora en fauna die we zouden gaan zien, de klimaatveranderingen, veiligheid aan boord en verkeersregels op de eilanden, wat betekent: pinguïns hebben altijd voorrang (ook als ze van links komen) en maak geen gebruik van de pinguin-highway, de weg die de pinguins gebruiken om van zee naar hun colonie te gaan of omgekeerd.
Een lange oversteek....een redelijk rustige zee gelukkig. Wij zijn in elk geval niet zeeziek geweest, wellicht mede dankzij de pilletjes tegen zeeziekte😅
En toen werden we op woendagochtend om 5.45 gewekt omdat de eerste humpbackwhales (bultruggen) gespot waren.
Direct het dek op dus. Het feest is begonnen.....
We zagen ontzettend veel walvissen, een paar orka's. We vaarden langs ijsbergen, echt zo mooi. Na het ontbijt was het dan eindelijk tijd voor de eerste landing (dan word je met een zodiac aan land gebracht). Cuverville-Island, waar we een paar uur tussen pinguïncolonies (ezels pinguins) konden rondwandelen 's-Middags na de lunch vaarden we naar Danco Island.
Ook weer supermooi. Veel pinguïns met jong. Echt heel leuk. Je ziet hier wit, grijzig en roze ijs, de kleur komt door de alg die erin zit. Roze kan trouwens ook door pinguinpoep komen... Dat is vaker het geval.
Donderdagochtend zitten we aan het ontbijt als we worden vergezeld door killerwhales (Orka's). Gauw de laatste hap doorgeslikt en het dek weer op. Het waren er echt heel veel. We vaarden verder en kwamen door het lemairekanaal. Best heel erg smal, langs ijsbergen en gletsjers waarna we uitkwamen bij Petermanns island. Daar werden we weer losgelaten om een andere soort Pinguin, de Adelie-pinguin (zwart-wit met zwarte snavel) te bekijken.
Vrijdagochtend heel vroeg passeerden we de poolcirkel, waarna we in de loop van de ochtend aankwamen bij Detaille Island. Op dit eiland is tussen 1956 en 1959 een onderzoeksstation in gebruik geweest, wat achtergebleven is zoals het toen in gebruik was. Heel leuk om te zien!
Het was erg koud, het sneeuwde en was echt Antarctisch weer. Vooral tijdens onze tocht op de zodiac langs de ijsbergen..... Weer zo'n mooie dag.....
We vaarden langzaamaan weer terug over de poolcirkel en legden aan bij weer een paar andere eilanden; Damoypoint en Paradise bay. We wandelden over een gletsjer en zagen een oude onderzoeks hut.
's-Middags deden we een zodiactour. Zonnetje scheen wat de omgeving nog betoverender maakte.
En terwijl een aantal van onze vrienden zich zondagochtend klaarmaakten om Knilles te onthullen of op een andere manier Carnaval te gaan vieren is het de bedoeling dat wij een volgend eiland gaan bezoeken. Het waaide echter te hard, waardoor we niet van boord konden, maar doorvaarden naar Wilhelminabay, waar we met de zodiac het water opgingen. Twee enorme walvissen vonden het wel interessant, en speelden tussen de zodiacs om ons te vermaken 🐳🐋
Maandagochtend sneeuwde het flink toen we voor de kust van Deception-island aanmeerden, maar tijdens het ontbijt kwam een heerlijk zonnetje door. Een mooie ochtend om op dit eiland, bij whalersbay aan land te gaan, rond te wandelen en de restanten van een wasvisverwerkingsfabriek te bekijken. Eind van de middag een laatste wandeling op Halfmoon Island voor we aan de terugvaart van 2 dagen over de Drakepassage naar Ushuaia moesten beginnen. Het waren 12 fantastiche dagen. We zitten vol mooie herinneringen. Er werd supergoed voor ons gezorgd, gidsen hebben ons een prachtig stuk van Antarctica laten zien, maar ook de inwendige mens kwam niets tekort. We ontmoette leuke mensen, hebben carnavalsmaandag na de laatste landing vreselijk aan de bar gehangen en carnaval niet gemist 😅
Het is nu donderdagochtend en we zijn net weer terug van een onvergetelijke trip.

Op het overzicht van onze route lijkt het net of we naar Antartica zijn gegaan door terug te vliegen naar Nederland om vervolgens naar Azië te vliegen en dan naar Anrarctica, dat komt waarschijnlijk omdat we op de heenreis over de Drakepassage vergeten zijn om de navigatie aan te zetten 🤔🤨, ziet er heel raar uit, maar we hebben die route niet afgelegd😅...

Na 7 weken weer thuis van een hersen infarct geniet ik ten volle van jullie boeiend verslag. Hoe geweldig voor jullie om, dit te mogen meemaken. Ga het nog een paar keer lezen. Geniet van jullie spannende reis.

Paul Rouppe van der Voort. 2020-02-27 13:46:05

Wow, wat een fantastische belevenis en foto's.

Hans 2020-02-27 13:53:35

Wat een prachtige reportage van een prachtige reis jullie kunnen wel zeggen dat je wat van de wereld gezien hebben indrukwekkend

riekje 2020-02-27 14:03:08

Wat een prachtige foto's zijn dat. Ik moest bij de slapende zeehond wel even kijken of jij dat was Leonore, of een zeehond.:) Beiden kunnen zo leuk lachen. Fijne voortzetting.

Mirjam 2020-02-27 14:31:59

Wat een mooie reis, stik jaloers ben ik. Maar geniet ervan want 2/3 zit er al weer op van je reis.

Marius 2020-02-27 14:47:57

Wat een geweldig mooi avontuur hebben jullie meegemaakt.prachtige foto’s . Geniet van de laatste maand.

Lamla 2020-02-27 14:51:08

ik ben er stil van ,zo mooi!

astrid 2020-02-27 15:36:20

Wat een prachtige prachtige prachtige foto’s weer!

Frank 2020-02-27 16:14:19

Wauw Leeonore wat ongelooflijk mooi,dit moet wel ongeveer t hoogtepunt van jullie reis zijn ,ben betoverd door al die mooie foto's en er stil van

marianne 2020-02-27 16:28:05

Wat een mooie reis, daar kan geen carnaval tegenop! Inspirerend! Met andere woorden, wil ik ook!

yvonne-megenss.reizen 2020-02-27 16:28:17

wat mooi zeg, op foto al prachtig laat staan als je het in het echt ziet, ook wel mazzel dat je ook nog zoveel walvissen en orca's hebt kunnen zien. Weer iets om nooit meer te vergeten......op naar het volgende avontuur.

nico en karin 2020-02-27 17:39:21

Hoi Leonore, Ik volg jullie reis al vanaf het begin. Wat een schitterende ervaring. De reis naar de Zuidpool is uniek. Zoiets maak je maar een keer mee in je leven. Ik zou zo'n droom ook willen waarmaken. Fijne vakantie en geniet van elke dag.

Ronald Mulder 2020-02-27 19:56:54

Hoi Leonore, wat schitterend. Geniet ervan een ervaring die je nooit meer vergeet.

Vincent 2020-02-27 22:27:32

Wat een schitterende reportage. Groet vanuit "maar" Schotland

Tom 2020-02-27 22:41:32

Indrukwekkend allemaal en ik moet het nog eens lezen, wauw! Fantastische belevenissen zeg .. schitterende foto's Lee en Wil. Wat zien jullie er goed en gelukkig uit!!! Xxx nog heerlijk van genieten xxx

Aaf 2020-02-28 04:51:55

Wat een fantastische foto's van een sprookjesachtige omgeving. Heel bijzonder! Gerard zat er goed naast met zijn opmerkingen ;). Geniet met volle teugen, doen wij hier ook :).

Joyce 2020-02-28 12:49:03

Wat gaaf en indrukwekkend dat jullie daar nou ECHT zijn geweest!! Slechts een heel klein beetje jaloers ;-)

Wilma 2020-02-28 14:30:42

WAUW

Christel 2020-02-28 15:46:43

Waaauh....onvergetelijk...... Nog steeds in ons archief.....🥰

Peter en Lian 2020-02-28 21:20:48

Nou, als ik die foto’s zie...lijkt mij niks aan hoor daarroo🤥🤥! 😘

Helma 2020-03-01 23:46:39

Mooi verhaal! Cool!

Niels 2020-03-02 12:06:09

Wow, wat een prachtige ervaring. De foto's zijn al prachtig, maar volgens mij is het nauwelijks vast te leggen, wat jullie hebben gezien. En weer door naar de volgende belevenissen, 🙂jullie hebben een prachtige afwisselende reis, maar antartica lijkt me wel echt een hoogtepunt.