Den Oever - Vlieland

Nederland, Hollands Kroon

Vrij onverwacht konden we voor een midweek een boot van de KMJC afschrijven, een Hanse 315 met de naam ORION - wat een toeval...hij lag in Den Oever. Evy ging mee en we waren vroeg op pad. Om 10.45 voeren we de haven van Oever uit. De sluis duurde lang, pas een uur later waren we op het wad. Windje 4 bft ruim/mee richting Den Helder. We hebben het eerste uur de moter bij gehad, daarna de genaker erbij gehesen. Dat ging best mooi, prachtig mee gezeild en tegen tweeën waren we In Den Helder. Evy is teruggekeerd naar Heiloo, wij zijn verder gezeild (zonder de gen). Eenmaal voorbij het Molengat stond er af en toe toch een kleine 5 bft, en de wind kromp waardoor het laatste stukje bij Vlieland niet meer bezeild was. maar het was een prachtige tocht. Afgezien de standaard bank vol zeehonden, hebben we nabij de boot onderweg ook nog twee nieuwsgierige koppies gezien. Om 8 uur meerden we af op Vlieland. Meteen lekker gegeten en een korte wandeling rond de haven, daarna lekker slapen, met het vertrouwde jachthavengeluid van wind door de masten. Leuk om weer op het water te zijn!

De Hanse 315 is een super moderne en efficiënt ingerichte boot, met een brede kuip voor zien van een paar luxe uit-de-wind plekjes. Hij heeft een grootzeil met lazy jag en bag, handig, en een vrij kleine keerfok, ook handig. Minder handig is de stuurinrichting: helmhout. Vaart op zich prima, maar je kunt hem niet even loslaten, dan gaat de boot aan de haal. Lastig als je het niet gewend bent. Verder is alles best licht uitgevoerd, logisch, 31 voet is ook veel kleiner. En daardoor ook handzamer met afmeren. Gewoon dus heel anders dan onze Orion.