Week 8/9: Vang Vieng, Vientiane, Pakse & Don Det

Laos, Champasak

Hoi hoi.
Ik zit al over de helft van de reis, de tijd vliegt zo enorm snel voorbij! Iets meer dan een week geleden zijn we uit Luang Prabang vertrokken om naar Vang Vieng te gaan. Een aantal jaren geleden stond dit plaatsje vooral bekend als een echte feestplek met allemaal mensen die dronken in de rivier tuben (in grote banden over de rivier drijven en bij elk barretje drankspelletjes enz.). Een paar jaar geleden zijn veel barretjes gesloten, omdat het een beetje uit de hand liep: er vielen wel tientallen doden per jaar. Toch kan je er nog steeds goed feesten en dat hebben we ook gedaan. Veel barretjes met happy hours en kortingen enzo. Het stadje heeft ook nog een hele andere kant: de prachtige omgeving. Aan de rivier heb je uitzicht op enorm veel super mooie bergen, soms lijkt het wel een beetje nep, zo mooi. We zijn ook nog naar een blue lagoon geweest om te zwemmen en nog gekayakt langs alle mooie bergen. Er waren echt super veel Koreanen in het stadje, omdat er hier een soort Oh Oh Cherso tv programma over is gemaakt in Korea, heel grappig!

Na Vang Vieng zijn we naar de hoofdstad Vientiane gegaan. Dit is niet een hele boeiende stad, weinig te beleven en redelijk klein voor een hoofdstad. Wel hebben we hier weer fietsjes gehuurd, waarmee we naar het COPE visitor center zijn gegaan: een organisatie die hulp biedt aan slachtoffers van de ontploffing van de enorme aantallen bommen die tientallen jaren geleden op dit land zijn gevallen, maar toen niet ontploft zijn. Er gaan nog dagelijks mensen dood hieraan. Laos is het meest gebombardeerde land ter wereld, gedurende 10 jaar is er elke 8 minuten een bom op gegooid, echt ongelofelijk. Verder kan je in de hoofdstad wel lekker eten en is er veel lekkere wijn.

Vervolgens zijn we in de lokale bus naar Thakhek gegaan. Weer een echte belevenis: de karaoke staat keihard aan en om de zoveel kilometer worden er vrouwen opgepikt die van alles proberen te verkopen in de bus (hele kippen, fruit, zakjes rijst, washandjes, noem maar op). In Thakhek wilden we de scooter loop gaan doen, maar dat ging helaas niet meer door, we hebben ervoor gekozen de Pakse loop te doen door het Bolaven plateau. Wij zijn dus de volgende dag met de bus naar Pakse gegaan, een stad nog verder zuidelijk. Onze reismaatjes uit Nederland gingen vanuit hier naar Vietnam, dus we moesten afscheid nemen na 1,5 maand samen te hebben gereisd, zo jammer :(! Ik en Sofia zijn toen begonnen aan de loop op onze Honda Scoopies. Overal zijn super mooie watervallen en de omgeving is prachtig, bergen en rijstvelden en een super mooie zonsondergang. We zijn gaan slapen in het Palamie guesthouse bij een Laotiaanse familie en we hebben het zoontje geholpen met Engels en het leren van de tafels, heel schattig. De volgende dag zijn we naar een ethnic village geweest, dat was echt even terug in de tijd. Kindjes roken op hun 3e al bong en meisjes worden op hun 6e al getrouwd. Als ze 13 zijn worden ze twee weken het bos ingestuurd om te bevallen om het dorp tegen de kwade geesten te beschermen. Ze geloven heel sterk in geesten en moeten hier ook allemaal offers voor doen. Ook kregen we een rondleiding over de koffie plantages, was heel interessant. Daarna zijn we door het prachtige landschap weer teruggereden naar Pakse.

Nu zitten we op onze laatste bestemming in Laos: Don Det op de 4000 islands. De Mekong splitst zich hier in allemaal kleine eilandjes waar je even lekker tot rust kan komen, dus dat doen we hier lekker. Daarna op naar Cambodja!

X

Wat weer een heerlijke, schitterende en fascinerende belevenissen. Strak naar Cambodja en Vietnam. Twee landen waar verschrikkelijke regime's hebben huis gehouden en waar een bloedige oorlog heeft gewoed. Ik denk dat je er nogal wat historische bezienswaardigheden zult gaan tegen komen. Maar natuurlijk is het er ook fantastisch en geweldig en zullen jullie weer hele fraaie belevenissen gaan meemaken. Geniet er van, XXXXjes Papa