Week 10/11: Don Det Laos, Siem Reap & Angkor Wat Cambodja.

Cambodja, Krong Siem Reap

Hoi hoi!

Het is alweer halverwege juni, we zijn al ruim over de helft! Nu ik dit schrijf zit ik in onze eerste bestemming in alweer het 4e land: Siem Reap in Cambodja. In Don Det op de 4000 islands hebben we even lekker kunnen relaxen. Ook hebben we nog een kayak tour gedaan langs de grootste waterval van Zuid-Oost Azie en we hebben ook de zeldzame Irawaddy dolfijnen gespot (zoek ze maar op op Google, zijn zijn eigenlijk heel lelijk haha). We hadden ons op Don Det na alle goedkope hostels even getrakteerd op een wat luxer onderkomen, zwembadje, airconditioning, fijne badkamer, en alsnog maar 13 euro per nacht! De laatste dag op Don Det begon ik helaas ziekjes te worden, heel duizelig en hoofdpijn. Ben dus maar snel gaan slapen om me weer beter te voelen de volgende dag voor de border crossing naar Cambodja.

De grens met Cambodja was weer echt heel komisch en primitief. Eerst moest je 2 dollar betalen om een exit-stempel van Laos te krijgen, wat gewoon in hun eigen zakken gaat. Achja, niet te moeilijk over doen en gewoon betalen. Daarna zelf de grens over gelopen naar Cambodja (er zijn maar al te veel mannetjes die zeggen dat ze het wel allemaal voor je kunnen regelen, maar dit hebben we vriendelijk afgewezen, zij scammen je keihard). Eenmaal aan de andere kant stond er nog een hutje met een zogenaamde `health check`: je temperatuur op je voorhoofd meten voor nog meer dollars. Hier hebben we ook vriendelijk voor bedankt. De uiteindelijke plek waar je je visum moest aanvragen was in een houten hutje aan de zijkant van de weg, een formuliertje invullen, paspoort en 35 dollar geven en een paar minuten later was het geregeld! We zijn daarna in een minivan gestapt die ons naar Siem Reap zou brengen, onze eerste bestemming in Cambodja. Siem Reap is de uitvalsbasis voor de beroemde Angkor Wat tempels, de grootste religieuze bouwwerken ter wereld. Tijdens de busrit zeiden we al tegen elkaar dat het eigenlijk allemaal veel te soepel verliep voor Aziatische begrippen, en ja hoor: ineens hoorden we gerinkel. We dachten allemaal dat we over een bierflesje heen waren gereden, maar de chauffeur remde ineens met zijn handrem. Wat bleek: de remschijf was afgebroken! Ook niet zo gek gezien de rijstijl van de chauffer, haha. We stonden dus een uur vast in de middle of nowhere in een dorpje. We waren daar natuurlijk een echte bezienswaardigheid en alle vrouwtjes wilden aan je zitten. Even later zijn we dan toch heel aangekomen.

Helaas werd ik diezelfde avond weer helemaal niet lekker en ik ben nu in totaal al zo`n week ziek. Ik heb dus een paar dagen alleen maar op bed kunnen liggen (want om de zoveel minuten rennen naar de wc...), amper iets kunnen eten en kunnen doen. Super vervelend! Uiteindelijk ben ik wel, toen ik dacht me iets beter te voelen, naar de highlights van Angkor Wat geweest. We vertrokken om 04:30 om optijd te zijn voor de zonsopkomst bij Angkor Wat, daarna hebben we Angkor Wat, Ta Phrom (de Tomb Raider tempel met alle bomen die over de tempels groeien), en Angkor Thom met de Bayon tempel bezocht. Het was echt super indrukwekkend, groots en mooi en onze tuk tuk driver bleek ook onze personal fotograaf te zijn haha, heb wel honderd foto`s van mezelf bij de tempels. Helaas voelde ik me na alle inspanning weer helemaal slecht en ben de dag erna dan ook naar de dokter geweest, want ik was toch een beetje bang dat het wat ernstigs zou zijn. Wat blijkt: ik heb een parasiet opgelopen die zich lekker in mn darmen is gaan nestelen! Ik heb antibiotica gekregen en ik voel me nu, een dag later, al merkbaar beter. Als ik me morgen goed voel vervolgen we onze reis naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Eindelijk weer wat doen, ben het ziek zijn helemaal zat!

Op naar nieuwe avonturen, dus!

X Monja

Heerlijk hoor al die belevenissen hoop dat het ook wat beter met je gezondheid gaat veel plezier nog en veel beterschap xx

Jos 2016-06-16 00:11:56

Altijd je bami laten testen op parasieten Monja. Dacht dat je dat wel wist onderhand.

Bamiknul 2016-06-16 11:34:29

hahaha bamiknul, bedankt voor dit advies! ik zal er in het vervolg op letten :)!!!