Weer thuis in Mechelen.

Spanje, Santiago de Compostella

Sedert gisterenavond, na een lange busrit weer thuis. Dit is dus een laatste berichtje.
Hierbij nog enkele foto's van 's morgens in Santiago.

In de komende dagen ga ik mijn rugzak uitpakken en alles inventariseren, zodat ik stuk voor stuk kan nagaan of het op een volgende tocht nog mee moet of niet, en of het moet opnieuw aangeschaft worden of door iets beter kan vervangen worden. Als voorbeeld: ik had een lichtgewicht tentje bij en heb het nooit gebruikt, tenzij tweemaal als kopkussen! Het valt dan te overwegen of die 750 gram (meesleuren gedurende zoveel dagen) opwegen tegen enkele nachten buiten slapen??

Zeker moet ik nieuwe stapschoenen kopen, rugzak, heuptas, veel nieuwe kleren, sokken... De lente zal al weer vlug daar zijn.

Om af te sluiten wil ik nog iedereen bedanken voor de aandacht, de reacties, steun en bemoedigingen.
Mocht er iemand zo gek zijn om ook zo'n tocht aan te vatten, kan ik die altijd wel informatie verschaffen.

Hartelijk dank en tot... Luc Abel

Dat herken ik. Ik heb mijn lichtgewicht tent ook nooit gebruikt. Benieuwd welk lijstje je overhoudt. Doe het rustig aan. Ik heb bij mijn thuiskomst een paar dagen gewacht met nog bezig te zijn met de tocht. Friet stoofvlees al geproefd?

Marcel 2021-11-01 22:35:32

Mooi... Kom rustig weer thuis, neem er de tijd voor. Ik had daar zelf toch altijd een paar weken voor nodig, om te wennen aan het verschil tussen heel traag ergens heen gaan en dan in één dag weer terug zijn... :-) En kom daarna nog eens af, hé - wat bijpraten, en een miniwandelingske maken... ;-)

Zwervende Eik 2021-11-01 22:53:07

Juist 100 verslagen. Tijd om thuis te komen. Geniet nog lekker na.

Danielle 2021-11-02 08:37:55

Bedankt Luc voor de prachtige foto's en video's die we van jou mochten ontvangen, het was voor ons genieten. Proficiat ook voor jouw prestatie van de pelgrimstocht. Op naar de volgende😀!

Torfs luv 2021-11-02 09:12:53

Un pur bonheur de t 'avoir suivi sur ce long périple. Bon retour à la vie normale.

catherine 2021-11-02 10:18:02

De strafste stapper van de familie kan zijn pelgrimsvoeten terug warmen aan de (Mechelse) stoof. Al die foto's en filmkes nog eens laten passeren om de herinnering te stimuleren. Dan, eerste werk, als ze nog niet in een Spaanse vuilbak gedumpt werden, de Chinese schoenen wegsmijten, Meindl's kopen. Voeten, slechts twee en nergens tweedehands verkrijgbaar, waarvan de pezen op zo'n tocht voortdurend gemarteld worden verdienen Deutsche Unterstützung. Van Duits gesproken: om desnoods je repertorium uit breiden hou ik nog een boek bereid -in 1914 (!) uitgegeven- met een driehonderdtal (soldaten)marsliederen afkomstig uit alle hoeken van Wilhelms toenmalig Kaiserreich.... Dikke proficiat nogmaals en bedankt, ook voor de doorleefde filmpjes. Op een bepaald moment dacht ik: de man heeft destijds ook aandachtig naar de film gekeken en niet alleen naar de meiskes...

Toonbel 2021-11-02 14:20:14

Met veel genoegen uw blog gevolg, het is natuurlijk niet altijd zonneschijn, maar de mooie momenten blijven het langs bij. Toch weerom een geslaagde pelgrimstocht, hoeveelste is het inmiddels voor u. Geniet alvast nog wat na en na een tijdje ga het weer kriebelen en komen er nieuwe uitdagingen. Hou het gezond en geniet er van, dat is wat u wil wensen vanuit Merksplas. Gr. Luk vB

Hof ter Stokere 2021-11-02 18:21:58

Nu rustig bekomen en stilletjes wennen aan het gewone leventje in ons ingewikkeld landje. Nogmaals dank voorde manier waarop u mij liet meegenieten van je tocht.Het was en is een verrijking!Het ga je goed,pelgrim!

TC 2021-11-03 00:01:50

Merveilleux Paul pour tous ces partages tout au long de ce mythique chemin de StJacques. Bonne poursuite de votre chemin de vie. Très cordialement. Sylvia des Abelins St Savinien en Charente-Maritime

Sylvia 2021-11-05 14:30:39

Ja Luc, ik ben weer de laatste om je proficiat te wensen. Ik weet niet of je nog naar je blog gaat kijken maar ik bel je eerdaags wel es op. Je hebt het weer gelapt. Jammer van je tentje dat je voor niks meenam hoewel, een goed kopkussen is ook niet te versmaden. Nu is het opnieuw aanpassen maar dat zal ondertussen wel gelukt zijn. Ik ben nog altijd niet aan het einde van je reisverslag dus heb kan ik nog veel plezier beleven aan jouw belevenissen. Welkom back pelgrim !