Montevideo, Uruquay

Uruguay, Montevideo

Na het versturen van de blog gisteravond ben ik me nog gaan verdiepen in de plaats waar we naar toe gingen. Montevideo. We hebben van ca. half 9 tot half 6 om de stad te bekijken. Ik heb geen plattegrond dus het is moeilijk plannen. Morgen ochtend maar samen overleggen wat te doen.
Vanmorgen heel optimistisch een korte broek en hempje aan getrokken en naar het ontbijt. Buiten bij het zwembad blijkt dat het erg waait, dus voor mij te koud in deze kleding, ondanks dat de zon ook heerlijk schijnt..
We gaan beschut zitten en genieten weer van het ontzettend uitgebreide ontbijtbuffet.
We besluiten naar buiten te gaan nadat we een vest hadden gepakt en natuurlijk de fototoestellen om weer mooie plaatjes te kunnen schieten en daar op jacht naar een plattegrond om dan te bekijken hoe we de dag gaan indelen.
Buiten worden we direct aangesproken om mee te gaan met een rondtoer door de stad in een klein luxe busje voor de helft van de prijs die door de HAL wordt aangeboden. We vragen wat we allemaal gaan zien en of we ook uit kunnen stappen bij de interessante plaatsen. Dat kan, we besluiten mee te gaan.
Inderdaad een perfecte bus, heerlijke goedzittende leren stoelen. Dit komt goed.
Het busje is snel vol en we vertrekken. We rijden naar het strand, De Rambla, naar het Joodse holocaust monument en een stuk verderop naar Montevideo in enorme letters. Leuk, ook voor een foto met de zee en skyline op de achtergrond. We rijden door en komen door de luxe wijk met ambassades en laagbouw wat we in heel Buenos Aires niet hebben gezien. En even later komen we langs het voetbal stadion. Weer een heel oud stadion. Onze profclubs zouden hier echt geen genoegen mee nemen. Er is zelfs een Amsterdam tribune. Hier vlak bij is een mooi park met een enorm monument van een huifkar met een aantal stieren er voor. Overal stappen we uit en krijgen we de tijd om te kijken en foto's te maken.
We rijden ook nog langs de Obelisk en gaan en naar een leuke overdekte markt, waar we weer losgelaten worden. Enige commercie zit er natuurlijk wel in. Het is ook hier al aardig kerst.
Overal waar we stoppen zien we ook medepassagiers van het schip met een sticker. Zij zijn op excursie met de HAL. Dus we vinden dat wij het goed geregeld hebben. Na nog een aantal bezienswaardigheden en ook hier weer veel standbeelden, ook van ridders te paard, gaan we naar het belangrijkste plein Independance Square. Hier staat het hoogste toren van Latijns Amerika, er wordt ook gezegd de lelijkste. Een grote kathedraal en het oudste theater van het land, het Solis theater, maar ook het kantoor van de president en het mausoleum van Artigas. Een enorm paardenstandbeeld met Artigas erop, een groot strijder voor de onafhankelijheid van Uruquay.
Op het plein staat ook een oude poort met daarachter een nieuwe poort om de oude overeind te houden. De oude poort is het enige overblijfsel van de muur om de stad.
Independence Square is de laatste stop, we rijden weer terug naar de haven waar nog de Puerto del Market is. (Logische naam Markt bij de haven). Hier wil ik ook graag naar toe, maar Mart heeft het even gehad. Een Canadese vrouw heeft hetzelfde probleem, dus we gaan gewoon samen. Heel gezellig. De markt valt tegen maar er is een grote hal met allemaal restaurantjes, waar overal het vlees ligt te roosteren. Het is er een drukte van belang. Erg leuk om te zien. Ik ben erg enthousiast dus laat in de middag als Mart weer bijgekomen is gaat hij daar toch nog even mee naar toe.
Terug op het schip genieten we nog even uit de wind, van de zon en bekijken de afvaart. Exact op 6 uur vertrekken we. Elke keer is het weer mooi om te zien hoe zo'n enorm schip de haven uit manoeuvreert.
'S avonds treedt er in het Mondriaan theater een erg goede zangeres op. De zaal zit ook hartstikke vol.
Morgen en overmorgen 2 dagen op zee, een heel eind varen naar de Falkland Eilanden. De weersvoorspellingen zijn goed, horen we van de kapitein. De wind zal wel toenemen en hij waarschuwt iedereen dat we niet in een hotel zitten, maar op een schip. Dus goede schoenen aan om de deining op te kunnen vangen. Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal zal gaan als de deining echt groot wordt. Dat is niet mijn sterkste kant. Maar tot nu toe gaat het altijd goed dus, hoewel we elke Kerr in mooi weer gebieden zijn geweest We gaan uit van het positieve dus ik ga uit van het positieve.

Erg leuk dit allemaal te lezen!

Hans 2016-12-09 21:26:17

Inderdaad de beste optie om met een local de stad te verkennen. Wij hadden pech toen, het was zondag en ook geen taxibusjes. Jullie hebben dus wel veel meer gezien dan wij. Lange reis naar het hoogtepunt van de cruise, de Falklands. Ik zag inderdaad goede voorspellingen, met wel wat regen. Veel plezier.

Ruud 2016-12-11 12:19:15

Heel goed om een local tour te nemen. Je ziet veel meer, bent veel flexibeler en je bent veel goedkoper uit. Een win-win-win situatie. Wij hebben destijds maar een klein deel gezien van de stad, dus het is heel leuk om jouw verhaal te lezen. Ik ben reuze benieuw naar je verslag van de Falklands. Heeeel veel plezier.