Reisdag

Kenia, Masaai Mara

Vanochtend om 6.00u op en tent inpakken. Vandaag gaan we naar Maasai Mara, zo’n 6 uur rijden. Ik ben vannacht wakker geworden van een beest wat over de camping scharrelde. Waarschijnlijk was het de herdershond uit het dorp (vriendelijk beest) maar ik kon het niet goed zien dus ik stel het naar de wc gaan nog maar even uit.
De hele groep is bij uitzondering stipt op tijd klaar. Het eerste deel van de weg is een en al potholes, maar daarna wordt het beter. Onderweg stoppen we om te tanken en scoor ik een Keniaans armbandje. Voor de lunch stoppen we in Narok. Een druk stadje met de nodige stalletje en winkeltjes en ergens een heel net hotel met terras in de tuin voor de lunch. Bij het afrekenen klopt er niks van de rekening, veel lager dan wat we hebben gegeten. We lopen nog even met een paar vrouwen een paar winkeltjes in. We hebben even een leuke interactie in een winkel met kleding voor vrouwen voor speciale gelegenheden zoals een bruiloft met de verkoopster en 2 schattig kleine kindjes. Dan moeten we helaas alweer verder.
Einde van de middag, als we al in Masaai gebied zijn, stoppen we spontaan bij een lokale markt. Ik koop er een gekleurde Masaai deken. Daarna rijden we door naar de gate van Masaai Mara. Terwijl we wachten op de entreebewijzen worden we belaagd door Masaai vrouwen die allerlei souvenirs willen verkopen. Nee, dankje begrijpen ze helaas niet zo goed. In het eerste deel van het park zien we niet veel. Het gras staat ontzettend hoog waardoor ik weinig hoop heb om leeuwen te zien. Op een gegeven moment zien we olifanten in de verte. De auto achter stopt echter eerder. Huh? Dan zien we de kop van een leeuwin net boven het gras uit steken. Bij de camping aangekomen zetten we snel de tenten op. Het is al laat en mijn tent is van binnen en buiten nog te nat om mijn spullen uit te pakken. Ik droog de tent vanbinnen met een handdoek en leg alleen mijn matje er in. De rest laat ik in de tas tot na het avondeten. De grond is hier een stuk harder en hobbeliger dus ben benieuwd hoe het slaapt. Na het avondeten hou ik mijn presentatie. Iedereen is gelukkig enthousiast over mijn presentatie. Daarna hebben we eindelijk een kampvuur. Beneden bij de rivier horen we een nijlpaard plonzen en knorren. Om 23.30u hoor ik nog iets wat de volgende ochtend een hyena blijkt te zijn geweest.