Rondreis Peru

Peru, Lima

Dag 1-2. Amsterdam -Madrid -Lima

De laatste dagen voor ons vertrek waren hectisch als altijd. Nog veel te veel taken af te werken in veel te weinig tijd. We vertrekken rond 07.00u in Amsterdam.. Om minstens 2 u op voorhand te kunnen inchecken vertrekken we thuis om 03.00u. Een gebroken nacht.

In Amsterdam blijken we ook onze seats voor Lima te kunnen boeken. Met een glimlach krijgen we de dame aan de balie zo ver om ons emergency exit plaatsen met extra beenruimte te geven. Het wordt een sport en het lukt bijna altijd. Een beetje glunderend passeren we langs security check, taxfree en Starbucks voor onze tussenvlucht naar Madrid.

In Madrid gaan we aan boord voor een vlucht van 12u. We vervloeken de baliebediende in Amsterdam. We hebben weldegelijk nooduitgang zetels, maar deze keer in de middenbeuk van de cabine. Niks extra beenruimte dus. Het worden 12 lange uren.

In Lima raken we vlot door de immigratie en brengt een taxi ons naar ons hotel (Tunderbird) in de wijk Miraflores. We waren van deur tot deur 24 uur onderweg. Het tijdverschil is 7 uur. Het is hier 20.00u maar onze klok staat op 03.00u. We gaan uitgeput slapen.

Onze eerste dag in Peru start vroeg. We zijn rond 06.00 u lokale tijd klaarwakker. We zitten als eerste aan het ontbijt en nemen onze tijd.

Wanneer we de stad intrekken valt het ons op dat de Peruvianen hier eerder stuurs overkomen. Zou het met onze lengte te maken hebben ? Zelfs Emily steekt hier met kop en schouders boven iedereen uit. We worden stiekum aangestaard.

De stad is zeer uitgestrekt. Op circa 20 jaar tijd groeide deze stad van minder dan 1 miljoen naar meer dan 10 miljoen inwoners. Het is de derde grootste stad van Z-Amerika.
We bezoeken het oude centrum. Het enige wat ons aanspreekt speelt zich af rond Plaza de Armas. De wisseling van de presidentiële wacht op monumentale muziek van Ravel (bolero) en Orff (carmina burana) is indrukwekkend en grappig tegelijk. Het San Francisco klooster vlakbij is ook de moeite. Een gids met houding en gezicht van een lijkbidder toont ons vele copies van Rubens en leidt ons rond in de catacomben waar je langs 10-duizenden netjes gesorteerde beenderen loopt. Schedels bij schedels, benen bij benen, armen bij armen etc...

Na dit bezoek stappen we een beetje bij toeval binnen bij Cordano, een super gezellige bar-restaurant (een mix van den Engel en den Brasseur), bezocht door de cultureel-politieke fine Fleur van de hoofdstad.

De namiddag en avond brengen we door aan de kust. Dit is de eerste keer dat we de stille oceaan zien. De golven beuken hier hard in op de hoge kustlijn. De promenade langs de stad bevindt zich +/-30 m boven het korte strand. We kijken neer op 10-tallen surfers tussen metershoge golven.

De stad is niet aantrekkelijk, de kustpromenade in Miraflores en de Larcomar wijk is mooi aangelegd en zeer hip. We kijken hier voetbal (Polen - Portugal), drinken veel bier en proeven er voor het eerst (en waarschijnlijk voor het laatst) Ceviche. Een mix van rauwe vis en schaaldieren, gemarineerd in veel en zeer zuur limoensap. 😰

Rond 20.00 u zijn we opnieuw uitgeput. (Onze klok staat nog op 03.00). We gaan slapen. Morgen om 07.00 de bus naar Paracas, een rit van 4 u langs de kust naar het zuiden.

Groetjes van ons 4,
Xxx

Volg jullie reis op de voet! Veel plezier xx