De koloniale stad Arequipa

Peru, Arequipa

Als een blok ben ik gisteren in slaap gevallen. Is nodig want de nachten zijn hier kort. Rond 5 uur was ik al klaar wakker. Na een lekker ontbijt stond een rondleiding in Arequipa op de planning, alleen had de gids het zo niet begrepen ;-). Hij kwam namelijk niet opdagen. Gelukkig spreekt Lin Spaans en konden we er met 2 uur vertraging aan beginnen. In deze stad herken je duidelijk de Spaanse invloeden. Vooral het Santa Catalina klooster en het verhaal van Juanita waren de moeite. Juanita, een jong Inca meisje dat ritueel is geofferd om de goden gunstig te stemmen. De mummie is goed bewaard gebleven omdat ze al die jaren onder een ijskap heeft gelegen van de vulkaan Ampoto meer dan 6000 meter hoog. Het intrigerende verhaal en de goed bewaarde restanten kan je hier horen en zien. Verder biedt de locale markt een enorme variëteit aan exotisch fruit en andere ingrediënten. Tussendoor hebben we een heerlijk stukje alpaca gegeten. Lekker en zacht vlees. Een echte aanrader. Als bierliefhebber heb ik de dag afgesloten met een locaal biertje. Er bestaan betere brouwsels maar het was wel een goede afsluiter van een geslaagde dag!