Bari 22 september

Italië, Bari

We zijn aangekomen in Bari, de stad van Sint Niklaas en sinds de middeleeuwen de toegangspoort voor pelgrims en handelaars naar Jeruzalem.

We zijn deze morgen na een lekker ontbijt ( croissant met marmelade of crème, vers appelsiensap en cappuccino) uit het gezellige Bitonto vertrokken. We kwamen eerst langs de oude kerk van de kruisiging, waar een vergadering werd gehouden. De weg was een klassieker langs olijfboomgaarden , maar dichter bij Bari waren er ook grote velden met venkel, selder. Er werden zelfs nog nieuwe kleine plantjes uitgezet.

Het was wel heel warm ( het werd vandaag 35 graden) en we hadden niets voorzien voor de appelpauze, wat me lemen voeten bezorgde, het ging niet vooruit.
Bari is een redelijk grote stad met nogal wat voorsteden die opgebouwd zijn uit flatgebouwen met weinig gezelligheid. Daarbij moet je samen met het drukke verkeer door zelfde tunnels onder spoorwegen en autostrades.

Toen kwamen we aan zee en volgden we een lange promenade met bars aan de ene kant en kleine strandjes aan de andere. Na een bar met wat cola’s en een sandwich ging het wat vlotter en toen we een zandstrand zagen konden we het niet nalaten om te gaan zwemmen , omkleden en vooral je voeten terug proper in bottines krijgen is niet evident, maar we kennen de knepen. Het was nog even voor we de oude stad bereikten, eerst langs de vissershaven, dan langs de ferryhaven ( en wie regelmatig een Ferry neemt weet hoe groot die zijn).
In de oude stad gingen we eerst langs de kathedraal die een kopie lijkt van die van Bitonto. En gewijd is aan San Sabadini. Verder aan zee staat de oudere basiliek met de relieken van Sint Niklaas. We liepen wat rond op de binnenkoer van een soort klooster en Myriam vond in een afgelegen kantoortje de man met de stempel voor pelgrims.

Maar wat een verschil met het bijna van toeristen gespaarde Bitonto, hier liepen er hordes van rond, ik vermoed dankzij de haven waar een groot cruiseschip lag. Het was er echt niet aangenaam rondlopen. De nieuwe stad is heel ruim met grote boulevards, een mooi station en heel veel drukte van mensen op zoek naar een restaurantje, veel jonge mensen. Ons hotel ligt vlak bij het station en is eerder een rendez-vous hotel dat zijn beste tijd gehad heeft. De lift werkt soms, het douchegordijn hangt er half aan, we hebben wel 4 bedden, maar geen airco, alleen ventilatoren, ieder verdiep is een ander hotel ( wij zitten in Romeo).

Morgen nemen we een reeks treinen op weg naar huis, als we niet vast komen te zitten in de lift.

Myriam en Guido, proficiat wat een verhalen, mooi, boeiend om te lezen. Dank daarvoor. Altijd onderweg; Een veilige thuiskomst en nagenieten. Tot in Terlanen; We wachten op jullie

Marijke 2023-09-22 21:45:11

Dikke proficiat voor weer een topprestatie !!!! Vanuit Sauve ben ik stiekem meegereisd 👍👍🥂🍺 Een fijne thuiskomst gewenst

clara.ceyssens@gmail.com 2023-09-22 21:46:13

Topprestatie waarvan we ook dagelijks hebben kunnen genieten 😊

Kathy 2023-09-22 22:21:56

Proficiat aan jullie beiden en dankjewel voor het dagelijks verslag waar we elke dag naar uit keken. Veilige reis terug tot in Terlanen

Lieve ertryckx 2023-09-22 22:40:36

Proficiat! Wat een prestatie. Elke dag mee gevolgd met de foto’s en het verslag en zo een stukje Italië leren kennen.Dankjewel daarvoor. Een goede terugreis en Myriam, tot binnenkort voor een wandeling in eigen streek. Ik kijk al uit naar het weerzien!

Christine 2023-09-22 23:26:24

Proficiat, hebben meegereisd en mee beleefd en genoten vanachter de pc en weten nu waar Bari zich bevindt

Christiane L 2023-09-23 07:07:33

Goede terugreis

Guido 2023-09-23 09:53:57

Dank jullie wel voor de prachtige dagelijkse beelden en verhalen. Het was een klein beetje meereizen. Tot gauw.