Op weg naar 'Le Grand St Bernard'(2496m)

Zwitserland, Orsières

Vanuit Vevey langs het meer naar Montreux en dan de vallei van de Rhône in naar Aigle, Saint-Maurice, Martigny en Orsières in een nauwer wordend dal naar de Grand Saint Bernard.

Het is leuk wandelen langs het Lac Leman over de promenade , mooie bloemen en beeldhouwwerken. Verder gaat het langs de wandelpaden van de Rhône. Op regelmatige afstanden staan er banken met een niet overvolle vuilbak, overal verdelers van zakjes voor hondenpoep .

We verbleven in Vevey in het backpackershotel, de kamer was mooi, de gemeenschappelijke ruimtes een stuk minder en de prijs was aangepast aan het zicht op het meer. Het verblijf In Aigle was een geweldige ervaring , een huifkar midden in een Zen tuin behorend tot een winkel van boeddhabeelden en al wat je in Katmandu kan vinden. De huifkar stond opgesteld in een prachtige, ‘s nachts feeëriek verlichte tuin. Er was WiFi, tv, gevulde koelkast, pelletkachel, Nespresso-apparaat, een bed dat je eerder zou verwachten in andere etablissementen. De doucheruimte elders in de tuin had een super, elektronische douche met als enig nadeel dat je een bril nodig had om alles te programmeren, wat dan weer een probleem gaf om de uit-knop te vinden. Aangezien we vroeg wilden vertrekken en een ontbijt pas om 9u kon, kregen we zomaar een grote cake, fruitsap en yoghurt mee om zelf een ontbijt samen te stellen.

De wandeling naar Saint-Maurice was rustig, voornamelijk langs de oevers van de Rhône die hier gekanaliseerd is. Soms noemt die hier Rhône, Rotten of Dranse. Ze stroomt in het Lac Leman en stroomt er in Genève terug uit. Saint-Maurice is gekend van de gelijknamige abdij. Wij overnachten in een Franciskaans congrescentrum. We deden er mee met de vespers en aangezien er maar 3 paters aanwezig waren hadden we een belangrijke stem in het kapittel (een geluk dat het niet gezongen was).

De vallei wordt een stuk smaller en heeft plaats nodig voor een autostrade en treinspoor naar Italië, daarbij nog een rivier, wat dorpen en een richel voor wat pelgrims, maar het lukt. In Martigny zitten we op een camping waar we een pod gehuurd hebben. Met wat inkopen in een benzinestation naast de camping hebben we zelf wat klaargemaakt.

De tocht naar Orsières was een echte Alpentocht, zo uit de folders van Wallis. Het was voor een stuk klauteren over puinhellingen, en stappen door riviertjes. Toen we vonden dat het nu welletjes was, werden we nog een steile helling opgestuurd met een kruisweg naast, nooit zo verlangd naar de laatste statie.

De pelgrims die we een tijdje regelmatig zagen zijn we kwijt, gisteren maakten we contact met een ander groepje. Morgen beginnen we aan de klim naar de col van de Grand Sint Bernard. We doen het in 2 dagen om er extra van te kunnen genieten.

Tot horens
Guido en Myriam

Hallo Myriam en Guido, Al een heel eind opgeschoten! Dat je 2 dagen gaat uittrekken voor de Grand St Bernard om te genieten is zeker de moeite waard. Adembenemende beelden gaan jullie kunnen schieten. Op naar de grote berg! Ook een bezoek aan de echte St Bernard honden is een aanrader. Succes nog! Groetjes Brigitte en Georges

Brigitte Naud 2018-09-07 22:41:11

Hoi Myriam en Guido, Ben wat wijzer geworden (i.v.m sax wist ik niet), moet ik zeker in de toekomst is bezoeken . Je mooie plaatjes doen me terug naar vakantie hunkeren, maar zal een jaartje geduld moeten hebben. kijk al ongeduldig uit naar je nieuwe foto´s en teksten. Veel wandel plezier. Chantal & JP

Chantal & JP 2018-09-07 23:04:55

Dag Myriam en Guido, Dag Guido en Myriam, Natuurlijk genieten ook wij van jullie tof reisverslag; alsof wij er zelf bij waren. Dat bespaart ons die lange tocht ... Na de druivenfeesten gaat hier alles zijn "gangetje" en wij vertrekken naar ... het Iberisch schiereiland. Succes met jullie fantastische handel en "wandel" en tot op het ... concilie.

Patrick en Greet (Haine De Hertogh) 2018-09-08 09:15:46

Zijn jullie het koppel uit Overijse of Hoeilaart , die vorig jaar in oktober samen met ons in Brussel waren om zich in te schrijven bij Vincent, de man van VF Belgium? P.S. Wij hebben gestapt in juni, van Scherpenheuvel naar Reims en de planning voor volgend jaar is Reims Besançon. Groeten Patrick.

Patrick van Hemelrijck 2018-09-08 09:54:04

Ik ben beginnen neuzen in jullie blog en ben nu zeker dat jullie dat koppel waren vorig jaar in Brussel. Ik heb me ingeschreven voor jullie reisverslag. Het ga jullie goed. Bijna in Italie. Dikke proficiat, vanwege Paul en Patrick.

Patrick van Hemelrijck 2018-09-08 10:17:05

Dag papa en mama, Ik moet toegeven dat ik intussen een fan ben geworden van jullie avonturen en telkens uitkijk naar het volgende verslag! Heel mooi allemaal, erfgoed en natuurpracht. Geeft me veel goesting ook om mijn rugzak te pakken en op stap te gaan. Straf ook dat jullie al zover zijn geraakt, schijnbaar moeiteloos. Ik moet eerlijk toegeven dat ik jullie een beetje heb onderschat... Veel succes nog met de verdere tocht en veel plezier met het verdere avontuur! ;o)

Wouter 2018-09-08 17:46:35

Wat een grappige vork!🍴🍰

Kobe 2018-09-08 19:00:22

Jullie staptocht wordt met de dag leuker , gedaan met die saaie wouden in Frankrijk. Jullie hebben nu 2 dagen uitgetrokken voor deze klim , maar ik denk dat jullie de volgende weken veel extra dagen zullen inlassen , want in Italië is er ontzettend veel te zien en te beleven. Bij momenten hebben jullie blijkbaar veel comfort gekregen ( de huifkar met zen-toestanden , enz. ) , maar ik denk dat jullie dat dik verdiend hebben met al wat vooraf ging. Ik hoop dat jullie benen-machine verder goed ge-olied mag lopen . en vergeet niet : "qui va piano , va lontano"

Roger 2018-09-08 22:42:18

Prachtig ! En dank je voor de prachtige foto's, die ons ook vakantiegevoel geven! Nog heel veel succes gewenst en fantastische ervaringen! Gisèle

Gisèle 2018-09-09 11:07:20

Het blijft vol verrassingen, na kangoeroes onderweg nu weer tussen boedha's in een hoerenkleurig hemelbed, en intussen stilaan klauteren en klimmen. Wordt het ook kouder vraag ik mij dan angstig af ? Hannibal, Karel de Grote en Napoleon hebben dat wel wat lastig gevonden. Maar goed , jullie doen de overtocht zonder olifanten, zonder leger. Dan is het enkel genieten van het uitzicht, en de kick ! Succes!