Cerignola 16 september

Italië, Cerignola

Vanaf Stornara was het maar 18 km wandelen. De tocht ging vooral langs wijngaarden en olijfplantages waar het water van de irrigatie overal stroomde. Ik voeg me af hoe dat systeem in mekaar zit. Het is in ieder geval een heel verschil met het schrale van de voorbije dagen. Op de wijngaarden is de oogst volop bezig, grote vrachtwagens worden volgeladen. En daar wordt die wijn van gemaakt die je voor een prikje koopt. We zijn verlekkerd op de frizzante wijn die 2,49€ kost voor een fles.

De sfeer verzuurde wat toen een man ons vertelde dat de weg afgesloten was zonder enige uitleg. Myriam vertelde hem over de VF en dat we geen alternatief hadden. Hij haalde zijn schouders op, wat later kwam een jeep langs en de bestuurder vroeg waar we naar toe gingen, zelfde antwoord VF, hij vond het dan ok maar waarschuwde ons voor gevaarlijke dieren en wat hij uitbeeldde kon evengoed een konijn als een sabeltijger zijn. Wat verder nog wat verloren gelopen migranten in een tomatenveld en een politieman met grote snor die leek weggelopen uit een film van David Lynch en vriendelijk lachte. Later terug een auto die stopte met de vraag waar we naartoe gingen. Je had echt het gevoel dat ze liever hadden dat je uit de plantages wegbleef. Misschien heeft het te maken met de dure prijs van olijfolie en de vele diefstallen in Spanje.

Het was een korte etappe, maar de stad stelt niet veel voor, het is een stad met drukke nieuwbouwwijken die er vuil bijliggen. De oude stad waar we logeren bestaat uit grote huizen , een middeleeuwse kathedraal , en een park, dit alles gebouwd langs de centrale as. We gingen iets drinken bij de kerk, de ober was heel vriendelijk, het bier superlekker ( een niet gefilterde pils uit München), de Aperol niet, we kregen er wel 2 stukken pizza bij. Toen ik ging betalen was het 10,80€, maar de ober vond 10€ ruim voldoende.

We hebben een appartement vlak naast de hoofdstraat met een ruime living en zelfs een wasmachine met droogkast. Het is een appartement waar je je online moet registreren en je dan via je smartphone de deur kan openen, je kan dus maar hopen dat alles goed gaat.

Morgen naar Canova di Puglia waar ik veel van verwacht.

Mooie spiegelfoto

Guido 2023-09-17 09:50:16

opmerkelijke irrigatie inderdaad, waar halen ze dat water vandaan om bomen te besproeien…?Guido heeft natuurlijk gelijk dat die spiegelfoto een vondst is. Ik heb wel mijn grootste twijfels bij dat middeleeuwse van die kathedraal ? We kijken mee uit naar Canova di Puglia. Groetjes van ons.