whale watch tour.

Canada, Campbell River.

Om half 10 's morgens melden we ons bij het kantoortje van Eagle eye adventures! Dit wordt gerunt door Jos en zijn vrouw, nederlanders ! dus dat scheelt alweer met de taal. Dikke pakken krijgen we aan en van te voren was gezegd dat we warme kleding aan moesten doen. Daar stonden we dan op de kade te bakken in dat pak en even dacht ik nog wat een overdreven gedoe.

Maar goed, gewoon doen wat gezegd wordt want zij hebben de ervaring. En als even later Jos ook in z'n warme kleding naar buiten komt denk ik, het zal wel niet voor niets wezen. We gaan op weg ,voor een dag vol avontuur zegt Jos, en het gezelschap wordt gecomplimenteerd met een gezin uit Aalsmeer. Het wordt ruim twee uur varen richting het noorden en bevinden ons tussen de 50e en 51e breedte graad, en het wordt kouder en kouder, en ik besef dat het pak inderdaad geen overbodige luxe is.

Na een half uurtje worden er wat bald eagles gespot. We varen verder en Jos krijgt via de marifoon door dat een bultrug walvis is gespot. Wanneer de walvis is gespot blijven we zeker een half uur tot drie kwartier liggen.
Zo'n beest komt om de acht minuten boven en laat zich dan 6 a 7 keer zien, bij de laatste duik komt z'n staart helemaal uit het water en dan is het weer 8 minuten wachten. Dan krijgt Jos het bericht binnen dat er orca's zijn gespot, we vervolgen de tocht naar het noorden. Het regent op de plek waar de orca's zijn gespot en omdat we in een open boot zitten striemt de regen in ons gezicht, en wat ben ik blij met m'n pak. In totaal 6 orca's spotten we vandaag.

Niet alleen de dieren zijn bijzonder maar ook het landschap dat aan je voorbij trekt. Door de nevel en de laaghangende bewolking is dit een bijzonder gezicht. Normaal zie je dit alleen in reisprogramma's op tv.
Maar gelukkig naarmate de dag vordert wordt het steeds beter weer en begint ook de zon weer te schijnen.