testen van de veiligheidsmiddelen

Nederland, zierikzee

vandaag zeer weinig wind. Dus een mooie dag om de veiiligheids middelen van de Veli te testen.

oefening 1 is om Job als drenkeling weer aan boord te krijgen. Na zijn sprong in het diepe, gooiden we de joon uit. tegelijkertijd zetten we de MOB aan. De snelheid van het werpen van de joon was door het lijntje traag. Ook was het even zoeken naar de MOB-knop. Gelukkig hadden we het lijntje om de trap bedienbaar gemaakt vanaf het water. Dus Job kwam weer veilig aan boord. Aangezien het nog aardig stroomde, hadden we voor de zekerheid ook een lijn over boord gegooid.

oefening 2 Ankeren en wel net ten westen van de Zeelandbrug. de koppeling tussen het anker en de lijn loopt echter niet door het anker. Hierdoor konden we slechts de ketting zetten. Oorzaak? een enorme bak roest bij de verbinding anker en ketting door het zoute water. Dit moet dus worden opgelost.

oefening 3 We gooiden Philip over boord. Door middel van het werpen van de reddingsboeien, visten we hem weer uit het water. oefening 3 is geslaagd.

Het werd daarna tijd voor de lunch. Soep en worstjes. Wegens het ontbreken van wind, waren we om 16.00 uur in de haven van Zierikzee. en wat deden wij... lekker ijsje eten.