South Africaaa!

Nederland, Amsterdam

Molweni nonke,

Vrijdag was het zover, 21 juli, de dag dat ik voor bijna 5 maand naar Zuid-Afrika zou vertrekken! Mijn bagage die 2 kilo te zwaar was meegenomen en vooruit ik mocht worden ingecheckt. Na een afscheid en het besef dat ik echt weg zou gaan volgde. Na een uur te hebben gewacht in de gate, konden we eindelijk het vliegtuig in!! Na een half uur werd er gezegd dat er nog een laatste check moest worden gedaan. Een uur later werd er omgeroepen: Flight canceld!! Met een brok in mijn keel stapte ik het vliegtuig uit en stond ik te wachten op mijn ruimbagage. Om het verhaal niet te lang te maken; 2,5 uur gewacht en we konden weer naar huis. Tynke heel erg bedankt om 2x op een dag, heen en weer Schiphol te rijden! Gelukkig hebben de ouders van Mirjam veel voor ons geregeld (heel fijn!!) en konden we twee dagen later echt aan onze reis beginnen. Er werd namelijk helemaal niets op Schiphol geregeld..

Sneon in hele fijne dei hân mei Gerben, efkes te faren en natuerlik krekt wer pech foar Reduzum..........

Zondag kon het dan echt beginnen en hebben we het ritueel van vrijdag overnieuw gedaan. Fijne vlucht naar Nigeria, maar ooooh wat was dat een eng gevoel op het vliegveld. Gelukkig konden we door en zagen we Louise, Mirjam en Joëlle op Johannesburg. We dachten dat we weinig tijd hadden om over te stappen dus het was rennen!!! Zegt die leuke man ook nog dat de gate gesloten was dus stress..... was het een grapje... Konden we niet hebben op dat moment. Haha. Op dat moment waren Louise, Joëlle en Mirjam er nog niet omdat hun koffers niet aan waren gekomen. Vet balen!! En toen begon het wachten..... 4 uur vertraging. Eenmaal aangekomen op Port Elizabeth stond er al een Afrikaan voor ons klaar om ons naar Stenden te brengen. WAUW wat een mooi landschap en een heerlijke locatie aan de kust. Wat wil ik hier nog veel van zien!

Heerlijk geslapen onze eerste nacht. (Ik slaap met Louise in een appartement) Dinsdag gelijk aan de bak en veel informatie en rondleidingen gekregen. Helaas ging onze tour door Port Alfred niet door maar dat hebben we nog te goed. Vandaag zouden we Xhosa les krijgen maar dat was erg kort. Xhosa is een taal dat ze hier spreken in Port Alfred. Als wij deze taal een beetje zullen gaan spreken zal dit een goed gevoel geven bij de kinderen die wij les gaan geven in the townships. Verder zouden er nog meerdere colleges volgen maar die zijn uitgevallen. We hebben lekker naar het dorp gewandeld en konden eindelijk even wat van de omgeving zien!! (Zeehond gespot)
Ook zijn de koffers eindelijk aangekomen na 2 dagen van Louise, Mirjam en Joëlle dus konden we opstap!! Geslaagd avondje :)

Vandaag (donderdag 27 juli), hebben we een tocht gehad door de townships. We zaten met een grote groep in een hele oude bus... (Brr) Eenmaal aangekomen, werd het mij wel even heel duidelijk dat wij het thuis niet zo slecht hebben. We zijn op een kinderdagverblijf geweest waar heeel veel kleine kinderen waren, vervolgens kwam het minder leuke stukje: we reden langs een hele grote vuilnisbelt waar heel veel mensen en zelfs kinderen liepen. (Slik)

Er zijn verder zoveel indrukken dat ik de helft vast ben vergeten...
Oja we hebben ook al een dag geen water dus douchen en doorspoelen is geen optie.. (Maarja dat is Afrika!! hihi)

Hopelijk zal ik deze blog bijhouden en zullen jullie meer verhalen en foto's van mij zien! Ik zal dan ook de volgende keer foto's toevoegen van vandaag.

Dikke tút Jitske

Alfêst in hiel leuk ferhaal Jitske....al hiel wat yndrukken opdien.Genietsje der fan famke.Foar dast t wist bist wer tús.Gr en dikke knuffel 😘

Anita 2017-07-27 23:03:11

Goed bezig Jits! Ik hoop ek datsto de blog bijhaldst 😜 Ek leuk foar dyself foar letter! Folle wille der yn Afrika😘

Richt 2017-07-27 23:09:06

No ol san avontoer! Beloofd noch wot. Genietsje en hé.... khosa ! ! ... dat hasto asen samar te pakken! Dikke tût werrom en posje goed op jimsels❤

Janna 2017-07-27 23:11:02

Jits, YES te plak en no al sa'n protte nije yndrukken opdien. Noch in protte te besjen dêr, dus genietsje derfan! Sjoch út nei dyn nije ferhaal. Leave, Tjitske

Tjitske Roorda 2017-07-28 00:09:28

Jits, YES te plak! No al sa'n protte nije yndrukken opdien en noch safolle te besjen dêr! Genietsje derfan! Ik sjoch út nei dyn kommende ferhaal! Leafs, Tjitske

Tjitske Roorda 2017-07-28 00:14:37

Jitsie! Wat in leuk verhaal! We hope dat jim it dear nei jim sin ha en in protte leare! Leuke foto's trouwens, geniet er fan! Tût sietske

Sietske Riemersma 2017-07-28 02:25:38

Wot ha Jim al wot beleefd 😃 Geniet fan elke ervaring. Een soort succes en prutte wille😘

Anneke Kielstra 2017-07-28 08:22:18

Klinkt goed allejer Jits! En dat de helft net sa giet as dat jim planne of tinke, tsja.. wen der mar oan! Dat is Afrika... No Stress ;) In soad wille der en ik hoop dat jim in soad lere.

Yfke 2017-07-28 09:20:45

Wot in super ervaring jitske @foarol genietsje xxx

ingarit 2017-07-28 09:36:05

Mooi Jits! Enjoy!

Afke 2017-07-28 10:01:48

Hee Jits! Leuk om dyn blog te lêzen! Wat makkest wat mei! In hiel soad plezier en súkses! Groetjes Henny

Henny 2017-07-28 10:09:37

Jitske 2017-07-28 17:31:06

Leuk om te lêzen!

Inge 2017-07-28 17:35:42

Leuk om de lezen dikke knuffel van omke Ype en moaike Doutsje haha

Doutsje 2017-07-29 22:44:26

flinke froulju,, genietsje fan de reis. wy hearre wol hoe of't giet.

Tietsje Rodenburg 2017-08-04 12:47:41

Super moai ferhaal Jitske, lekker genietsje fan jimme tiid yn Afrika Groeten oan nicht Amerins!

Boukje 2017-08-05 23:37:59

Wauw Jits, wat een avonturen al deze eerste dagen! Kan me voorstellen dat het leven in de Townships even slikken is... Des te mooier wat jullie voor deze kinderen kunnen betekenen :) Geniet ervan en op naar nog veel meer avonturen en wilde dieren spotten :D Xx Wytske.