Inleiding De Grote Tour

Nederland, Odoorn

Update: 09-03-2021

De Nederlandse overheid verbied niet essentiële reizen naar het buitenland tot 15 April. Na deze datum heb ik niet veel hoop op versoepeling van de maatregelen. Ook zijn de besmettingen in Rusland en Kazachstan nog niet spectaculair gedaald. De toegang tot Rusland en Kazachstan en de noodzakelijke quarantaine werken ook niet mee. Ook is er geen ondersteuning van de NL ambassade in oranje en rode gebieden bij niet essentiële reizen. De belangrijkste reden om niet te gaan is mijn gezondheid en die van anderen. Bij leven en welzijn misschien volgend jaar? Geen idee.. Zelfs een weekendje Eifel dit jaar zal lastig worden. Wat een ellende. Dan maar een beetje binnenland crossen met de brommer.

Update: 09-02-2021

Deze rit zou eigenlijk starten op 11 Mei 2020. Vanwege het Coronavirus was dit helaas niet mogelijk. Nieuwe rondes nieuwe kansen.. Als dat verrekte Coronavirus vertrekt kan ik ook vertrekken op 15 Mei 2021. De wens is de vader van de gedachte, en hoop doet leven. Ik heb nog wel mijn vraagtekens of de reis kan starten vanwege de extreme veiligheidsmaatregelen overal in Europa. Kun je weer ouderwets in alle hotels overnachten? Moet je een bewijs van vaccinatie kunnen tonen aan de grenzen, of kun je volstaan met een snelle COVID-19 PCR test?“Only time will tell”, sprak Charles Bronson in Once upon a time in the West.. Het is dus alweer niet zeker of de reis kan doorgaan.

Update: 02-04-2022

Na het binnen vallen van de Russische troepen in Oekraïne en de ontstane oorlog, lijkt deze reis verder weg dan ooit. Door Rusland worden geen toeristenvisa meer verstrekt aan Rusland onvriendelijke landen. (lees de gehele EU). Het is niet reëel om te denken dat deze toer binnen twee jaar gemaakt kan worden. Gaat vooralsnog de ijskast in. Bij leven en welzijn hopelijk nog een keer te maken door mij.

Update: 06-01-2024

Vanuit het Franse Lillebonne bericht ik nu dat deze reis definitief niet meer doorgaat. Je moet het ook niet meer willen denk ik. Teveel gebeurd door die rotoorlog, waarin politici de soldaten uit zowel Rusland als het Westen offeren voor de financiële belangen van hun opdrachtgevers.

De aanleiding van deze monsterrit, is de motortoer van 2017 die ik in groepsverband heb gemaakt met OK Motorreizen (inmiddels overgenomen door Horizon Motorreizen). Met eigenaar/reisleider Oene Krist uit het Friese Sint Jacobiparochie bezocht ik voor de eerste keer met de motor de Baltische Staten en Rusland, met als eindpunt het schitterende Sint Petersburg. Hoewel ik een cultuurbarbaar ben en meer op heb met de natuur, was ik onder de indruk van deze stad met zijn prachtige gebouwen. De stad is in 1703 gesticht door Tsaar Peter de Grote (2.03 meter), naar Amsterdams model met 40 grachten. Hij had Nederland al verschillende keren bezocht en wist dat Nederland de top was op het gebied van weg en waterbouwkunde.

Met deze perfect georganiseerde groepsreis, heb ik veel van Sint Petersburg gezien. Het Winterpaleis (nu het wereldberoemde museum de Hermitage) is overdonderend v.w.b. het gebouw. De inventaris zal voor de belangstellenden ook fantastisch zijn, maar helaas ben ik geen museumfreak. Het was in Augustus, warm, geen airconditioning en de bierterrasjes lonkten. Tot ontzetting van onze reisgenoot, een bekend beeldhouwer, konden wij de verlokkingen van het koele bier niet weerstaan en hielden het na anderhalf uur voor gezien. De volgende dagen hebben we het goedgemaakt met onze beeldhouwer om de loftrompet te steken over de bezochte attracties van o.m. de Peter en Paulus kathedraal, het Paleisplein, de Bloedkerk, etc. Het Zomerpaleis in de Peterhof (het Russische Versailles), vond ik het indrukwekkendst.

De boottocht naar het Zomerpaleis met de snelle draagvleugelboot was ook super. De bouw van de Lakhta Tower (met 462m het hoogste gebouw van Europa) was toen bijna voltooid en goed te zien vanuit de draagvleugelboot. Het uitzicht vanuit Hotel Sint Petersburg op de stad en de rivier de Neva, met het beroemde oorlogsschip de Aurora, was om nooit meer te vergeten. 's Avonds is het nog mooier als om 22 uur de verlichting van de ontelbare bruggen wordt ontstoken.

Deze fantastische reis is nog steeds te boeken bij Horizon Motorreizen. Start/vertrek is nog steeds ongewijzigd Hotel De Oringer Marke in het prachtige Odoorn :) 6 km boven Emmen. Wel ben ik er toen achter gekomen dat ik niet de man ben voor tot in de puntjes geregelde groepsreizen. Het zal ongetwijfeld aan mijn aanpassingsvermogen liggen, maar ik houd van een vlotte rijstijl en dat is niet altijd mogelijk in een groep. In een groep trek je meer met elkaar op. Dat kan ook uitermate plezierig zijn, maar alleen krijg je toch wat meer contact met de lokale bevolking.

Als internationaal chauffeur rijd ik al 40 jaar alleen en ben het alleen zijn wel gewend. Daar komt bij dat je eigenlijk nooit alleen bent. Onderweg kom je mensen van allerlei pluimage tegen. Met Engels en Duits red ik me uitstekend, in het Frans, Spaans en Italiaans is de woordenschat wat kleiner, maar met handen en voetenwerk lukt veel.

Bij een Rus moet het ijs eerst even breken, daarna zijn ze erg gastvrij. Het zijn dus eigenlijk Drenten. De Drent kijkt ook eerst even de kat uit de boom. Maar niet alleen Rusland wordt bezocht..

Op maandag 15 Mei 2021 hoop ik te vertrekken vanuit mijn woonplaats in het Drentse Odoorn richting Polen. De eerste dag wordt direct een dag met veel kilometers, want het eindpunt is de Poolse badplaats Mielno (populair bij de Poolse jetset) aan de Oostzee c.q. Baltische Zee. In Mielno heb ik er dan 784 km opzitten. Met de vrachtwagen kom ik makkelijk tot achter Berlijn, dus dat eindje verder is op de motor met cruise control, en muziek/radio in de speakers van mijn helm goed te doen.

Vanuit Polen wilde ik eerst via Wit-Rusland rijden, maar dat idee heb ik laten varen. Het wordt wel erg lastig gemaakt door de autoriteiten van Belarus. Ik kan bijvoorbeeld niet in transit vanuit de Westelijke grens naar de Russische grens rijden. Dat recht is alleen voorbehouden aan Wit-Russen en Russen. Rusland beschouwt de oostelijke grens van Belarus niet als een internationale grens, uitgezonderd voor vrachtvervoer. Dat betekent dat burgers van derdenlanden die naar Rusland willen, via Oekraïne of de Baltische Staten moeten rijden. Wit-Rusland is visum vrij voor EU inwoners, maar die moeten dan wel via het vliegveld Minsk komen. Automobilisten en motorrijders moeten dus nog steeds een visum aanschaffen. Voor die twee dagen veel geld betalen voor een visum waar ik niks mee kan, heeft geen zin.

Daarom ga ik via Letland richting Moskou, Kazan, Samara, en .. Kazachstan. Direct achter de Kazachstaanse grens ligt de plaats Oral. Vandaar gaat het naar Atyrau aan de Kaspische Zee, langs de rivier de Oeral. Deze rivier is de scheiding tussen Europa en Azië. Uiteraard rijd ik ook door het Aziatische deel. Daarna weer Rusland in, om een beleefdheidsbezoekje te brengen bij onze Russische vestiging in Astrakhan en dan gaat het via Krasnodar naar De Krim. Daar wordt Yalta bezocht, het voormalige zomerpaleis van de Russische Tsaren. Hier werd aan het eind van de Tweede Wereldoorlog het Vredesakkoord getekend door Stalin, Churchill, en Roosevelt. Via De Krim is het momenteel onmogelijk om als toerist naar Oekraïne te reizen. Dus weer terug om de nieuwe brug te nemen over de zee van Azov en de straat van Kerch. Dan via Rostov on Don naar Voronezh om vervolgens Oekraïne in te rijden. Via Kiev en Lviv naar Warschau Polen en terug via Berlijn naar huis. Totaal ongeveer 12-13000 km.

Het zal een compleet andere motorreis zijn voor mij dan de reizen die ik tot nu toe heb gemaakt. Deze reis zal voornamelijk door de lagere gedeelten van Rusland en Kazachstan gaan. Richting De Krim wordt het pas weer bergachtig en.. subtropisch met palmbomen. Totaal niet te vergelijken met de motorreis die ik in 2018 heb gemaakt naar Roemenië met 4 FJR's. De letterlijke hoogtepunten waren de Transfagarasan en de Transalpina op 2500 meter hoogte. Dat was heerlijk bochten trekken. Deze rit kom ik met vierkante banden thuis vermoed ik.

Mijn routes zijn gemaakt met de MRA routeplanner. De gratis versie is ideaal om routes te delen. Met de betaalde versie kun je prachtige routes maken. Een aanrader voor elke motorrijder, want het is geschikt voor Garmin en TomTom devices.

Over mijn motor, het is een Yamaha FJR 1300 AE, bouwjaar 2017 in de luxe Explorer uitvoering. In oktober 2017 als demo aangeschaft bij Gebben Motoren in Rogat met slechts 2200 km. 1300 cc, 147 pk, een gigantisch koppel van 138 Nm, voor en achter instelbare vering, onder het rijden in drie standen te verstellen, zacht, hard en standaard. Bij stilstand nog veel meer instelmogelijkheden (84) die d.m.v. een compressor voor en achter nauwkeurig kunnen worden ingesteld.

Elektronisch cruisecontrol, ABS, ASR, navigatie Garmin Zumo XT, elektrisch verstelbare ruit (V-Stream) zijkoffers, een GiVi topkofffer met 55 liter inhoud, spiegelverbreders en voetkappen voor meer comfort, en om nog beter uit de wind zitten, valbeugels (die ik liever niet wil testen), handgemaakt zadel met verwarming voor berijder en passagier, maar dan is de roltas tenminste ook verwarmd), handvatverwarming, en om mijn knappe kop te beschermen een Shoei Neotec 2. Waarschijnlijk ben ik nog wel iets vergeten.

Kortom de ideale toerbuffel voor de lange afstanden. Het is een asfaltmotor en geen all-road motor waar je ook nog eens de slechtere wegen kan pakken. Ook met de all-road motoren worden hoofdzakelijk asfaltwegen bereden. Meestal zijn de all-road motoren geschoeid met wegbanden en geen noppenbanden waarmee je echt slecht terrein kunt pakken.

Dit is inmiddels mijn derde FJR 1300. De eerste heb ik in 2016 helaas aan gort gereden in het Sauerland bij Winterberg. Ik ben afgestapt bij 130 km/u. De motor technisch total loss en ikzelf bijna medisch total loss met 6 gebroken ribben, een gebroken rugwervel en gescheurde enkelbanden. Niet het einde van mijn motorperiode, want binnen twee weken had ik een andere FJR. Gekocht van een medeclublid van de FJR Club Nederland en na twee maanden herstel reed ik weer motor. Met die motor in 2017 de Baltische Staten en Rusland groepsreis gereden. Voor mijn actuele FJR is Rusland dus ook nieuw. Het mag duidelijk zijn dat ik volledig overtuigd ben van de kwaliteit en rijeigenschappen van de Yamaha FJR 1300. Overheidsdiensten overal ter wereld delen mijn mening.

De geïnteresseerden in mijn motorreis kunnen zich hiervoor aanmelden en worden door mij per e-mail bericht van nieuwe reisverslagen.

Met vriendelijke motorgroet,

Jan Jeuring

Leuk Jan, ik ga je zeker proberen te volgen!

Ron Huismans 2020-01-02 10:42:10

Jan, weer een fantastische reis voor de boeg. Hoelang heb je er voor uit getrokken? 4 weken of zo. Ik ben reuze nenieuwd naar je verslag en Dave en ik zullen het blijven volgen. En nu niet meer afstappen bij 130km/u hé! Vond ik de vorige keer niet zo leuk. Groetjes, Bert

Bert van Veluwen 2020-01-02 11:24:43

Op deze Explorer heb ik standaard valbeugels. Maar die wil ik wel nieuw houden. Jullie ook nog de beste wensen voor het komende jaar.

jan.met.de.motor.op.reis 2020-01-02 11:28:56

Hoi Jan. Geweldig om te lezen welke rit je gaat maken! Fijn dat de beeldhouwer die met jou mee was tijdens de Rusland tour een positieve invloed op je heeft gehad. Cultuur barbaar af... Ik ga je met veel plezier volgen en ben benieuwd naar jouw ervaringen. Groet jan

Jan 2020-01-02 14:08:11

Mooie plannen! Een prachtige en veilige reis gewenst!

Willeke 2020-01-02 14:09:20

Hey Jan, dank voor de wijze lessen in de Hermitage! Ik zal toch maar eens een Mondriaan kopen voor thuis.. 😂

jan.met.de.motor.op.reis 2020-01-02 14:44:54

Thx Willeke!

jan.met.de.motor.op.reis 2020-01-02 14:45:21

Machtig! Heb ik je toch maar een plezierige virus bezorgd daar in Rusland.

Oene Krist 2020-01-02 15:21:17

Ben jaloers, jan...veul plezier ik volg t.

Dave 2020-01-02 15:35:46

Dat heb je goed gedaan Oene. Dit is nog even wat anders. Moet te doen zijn in vier weken, maar ik heb vijf weken vakantie. Gaat lukken.

jan.met.de.motor.op.reis 2020-01-02 15:38:35

Kump goei Dave!

jan.met.de.motor.op.reis 2020-01-02 15:39:17

Hoi Jan , ik zal je zeker volgen ben op dat moment ook onderweg met mijn NORTON COMMANDO 750 cc naar Internationaal Rally van NORTON in Portugal ik wens je een leuke en veilige reis

Carl 2020-01-02 15:49:35

Dank je Carl. Jij ook veel plezier gewenst richting Portugal.

jan.met.de.motor.op.reis 2020-01-02 17:31:32

Moi Jan Zo te lezen heb je weer een mooie reis voor de boeg. Ik wens je alvast veel plezier en geluk. Kom je ook door Riga?

Jacco 2020-01-02 18:13:03

Mooi Jan, je nieuwe trip. Jammer vd beperkingen qua visums zodat je niet kan rijden zoals je zelf wil, maar het avontuur zal er niet minder om zijn. Zal het met plezier volgen. Kiek uut, en neem de tijd om te genieten. Goet goan moat!

Jelle 2020-01-02 18:36:10

Mooi vooruitzicht! En met goed materiaal op pad is het puur genieten.

Bé Jeuring 2020-01-02 20:05:05

Jelle, het wordt zeker en vast een mooie toer! It giet aon!

jan.met.de.motor.op.reis 2020-01-02 22:28:18

Het wordt een toer om nooit te vergeten Bé.

jan.met.de.motor.op.reis 2020-01-02 22:28:56

Dat gaat een mooie en lange reis worden maar dat is voor jou geen brobleem met je internationale ervaring als chauffeur.

Bram 2020-01-03 09:59:13

Dat gaat helemaal lukken Bram.

jan.met.de.motor.op.reis 2020-01-03 14:16:17

Mooi Jan maar wat genieten nu het nog kan alvast veel plezier gr uit het mooie limburg

Frits 2020-01-05 20:49:01

Zo is het Frits, ben al lang bezig met de voorbereidingen, maar niks is zeker in het leven. Groet uit Drenthe.

jan.met.de.motor.op.reis 2020-01-05 22:39:10

Mooie reis Jan, dat gaat goed komen zeker met de Garmin😉 De Tom Tom ligt ergens in een meer bij Genève niet ? Alle gekheid op een stokje, hij hem op het asfalt en de glimmende kant boven want zoveel geluk heb je geen tweede keer. ( ik zie je nog vliegen) Heel veel plezier,we horen wel hoe het was, groet Herbert

Herbert Klanderman 2020-01-13 11:04:17

Komt goed Herbert. En zonder vliegbrevet hè? 😂

jan.met.de.motor.op.reis 2020-01-14 09:27:17

Hallo Jan, Een hele onderneming hoor en wat een afstand. Ik wens je veel avonturen en een behouden thuiskomst toe en ben nieuwsgierig naar je verhalen.

Jan Slotboom 2020-01-23 23:30:46

Bedankt Jan, doe mijn best om het veilig te laten verlopen.

jan.met.de.motor.op.reis 2020-01-24 11:18:38

Hallo Jan, Je bent toch heel wat van plan om deze reis te gaan doen en je vorige ervaringen van Rusland en voormalige SU staten hebben je toch doen besluiten om nog meer van deze landen te gaan zien. Een indrukwekkende onderneming. Ik wens je veilige km. Groeten, Piet.

Piet van der Klooster 2020-02-05 15:19:09

Bedankt Piet! 👋🏻

jan.met.de.motor.op.reis 2020-02-06 22:31:44

Ik heb hetzelfde gedaan inderdaad en plan B, zes weken naar Marokko, probeer ik maar in het najaar nog te doen.. Mooi balen allemaal!

Ron Huismans 2020-03-23 21:58:24

Corona zet overal een streep door.......tis nie aans.

Bé Jeuring 2020-03-23 22:01:27

Hoi Jan , het is zeker jammer dat het niet door kan gaan ivm Corona mijn trip naar Portugal gaat ook niet door alles is gecanceld zit nog steeds in Vietnam 🇻🇳 kom pas 5 mei terug of later voorzichtig met laden en lossen niet teveel contact met anderen alleen tel groetjes uit Vietnam

Carl 2020-03-24 02:14:51

Jan alereerst dit lijkt mij een geweldige rit ik was met de motor naar Oostenrijk, Hongarije, Slovenië,Italië, Frankrijk geweest en dag dat dat al een hele toer was maar dat valt in het niets bij wat jij gaat doen ik volg je dan ook met deze reis gewéldig en suc6. 🏍👍

Angelo Pizzuto 2020-03-24 10:35:11

Jammer dat de grote reisplannen in de ijskast komen.Jouw kennende ga je je weer ontplooien als tuinarchitect of je bouwt nog eens een hunebed.😉Veel plezier op de motor maar dan dichtbij huis !

Gerrit en Roelie 2020-03-24 10:39:03

Ja Jan jammer dat het dit jaar niet kon gaan vanwegen die carona maar kump goed volgend jaar groetjes theo

Theo ,ja jammer dat je dit jaar niet kon gaan van wegen die carona ,kump goed Jan lees het wel gr theo 2020-04-06 07:25:46

Bagger idd Jan, corona maakt onderhand meer kapot dan je lief is... Dan maar weer ergens 2e helft dit jaar tourritje bij ons in de buurt uitzetten, zit toch nl nog steeds in de pen...

Jan O. 2020-04-28 13:43:41

De reis naar Rusland was prachtig ondanks dat het een groepsreis was. Maar in een afsplitsing was het prima te doen. De voorpret met plannen van een reis is al mooi. Hopelijk kun je 15 mei starten. Nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen dan komt het goed. Veel veilige km gewenst. Henk

Henk en Idske 2021-02-09 13:36:41

Dag Jan, Hoop - met jou - dat het nu in 2021 wel mogelijk wordt. Leuk beschreven, wij zijn destijds ook met Oene naar de Baltische Staten gegaan (had toen geen zin in urenlang wachten aan de Russische grens dus heb toen in de Baltische Staten wat meer rondgereden). Uitstekend georganiseerd, ook voor ons geldt wat meer de voorkeur aan eigen tempo, stops, rijstijl, etc. Ik zie graag je verslagen tegemoet. Joke en ik worden uiteraard ook gehinderd in onze reisplannen. Ik heb deze hele winter door zelf wel ritten georganiseerd. Wil sowieso later dit jaar naar de Noordkaap (veel over de kleinere wegen). Niet via Zweden en/of Finland, beetje veel van hetzelfde landschap daar (bos, bos, bos). Wij pakken liever de bergen. Daarvoor hopelijk nog even naar Andalusië, maar dat zou ook best nog later dit jaar na de Noordkaap kunnen. Eerst maar eens die vermaledijde prikken zien te krijgen, eega en ik zitten in de leeftijdsgroep 'kwetsbare oudjes', misschien krijgen we voorrang. Rijden doen we sowieso.

Rob Veerman 2021-02-09 16:35:28

@ Henk: Het plannen is idd de voorpret. Maar dat stadium ben ik al ruimschoots voorbij. Ik wil eigenlijk gewoon gaan. Of het lukt? Ik wacht het maar ongeduldig af. @ Rob: Ik weet dat in Moskou veel open is. Uiteraard weten we niet hoe het grensbeleid in Rusland, Kazachstan en Oekraïne rond mijn vertrektijd is. Ik heb een goed contact op de Russische ambassade in Den Haag. Hij ontraadde mij vorig jaar ook om te gaan. Gelukkig had ik nog niet veel kosten gemaakt met visa etc. Dat Coronavirus is er nu éénmaal en we zijn er nog niet vanaf. Hoop doet leven!

jan.met.de.motor.op.reis 2021-02-09 20:32:46

Geweldig Jan, hoop dat eea nu door kan gaan. Heb fijne herinneringen aan Roemenie en Rusland/Baltic. Ben zeer benieuwd wat je er van gaat maken. groet en geluk. Hans

Hans Fooij 2021-02-10 11:22:20

@Hans: De Roemenië rit was ook super. Onbegrijpelijk dat de andere Hans op de valreep niet mee ging. Hij heeft iets spectaculairs gemist. Ik neem over een paar weken contact op met de ambassades van Rusland en Kazachstan. Hopelijk volgt dan goed nieuws. Het is geen optie om later te vertrekken, anders zit je in Kazachstan in een verzengende hitte. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

jan.met.de.motor.op.reis 2021-02-10 16:33:50

Ik hoop dat je reis dit jaar door kan gaan. Ben heel benieuwd naar je verslag. Succes met de voorbereidingen, only time can tell... Groet, Aly

Aly Weringa 2021-02-11 13:46:15

Nou jan, ik hoop dat t deze keer doorgaat. Ben stilletjes best jaloers. Wie weet maken we samen nog eens ooit een mooie reis. Ik ga je volgen, maotje.

Dave 2021-02-15 19:22:16

@Aly en Dave: Ik hoop het ook, maar we leven nu ineen rare tijd. Afwachten dus.

jan.met.de.motor.op.reis 2021-02-15 23:05:19

Hoi jan, ik hoop voor je dat het dit jaar wel door kan gaan. ik ga je volgen. groetjes, Willy

Willy Slavenburg 2021-02-22 11:45:08

Jan, Helaas weer niet, maar onder de huidige omstandigheden zou ik de gok ook niet nemen. Dat wordt dus wéér een jaartje wachten. Balen! Hopelijk komen er toch nog serieuze reismogelijkheden dit jaar. Ik heb in ieder geval een fraai reisschema naar de Noordkaap uitgewerkt, waarbij we lekker kris kras binnendoor heen en weer gaan en Zweden en Finland mijden. Als het meezit dan later dit jaar nog heel en weer naar Andalusië. Ben benieuwd naar de alternatieven die je dit jaar nog verzint.

Rob Veerman 2021-03-09 10:50:23

Het gaat er weer om spannen Jan. Dankzij het vaccinatieprogramma wordt de lockdown in Rusland inmiddels stap voor stap opgeheven, maar het tempo laat zich moeilijk voorspellen. gezien onze ervaringen in het vorig seizoen zijn de hotels het probleem niet; die waren allemaal open, zij het met de nodige restricties. Veel onzekerder zijn de overheidsmaatregelen over het in- en uitreizen. Die kunnen per week verschillen (verplichte quarantaine, niet kunnen uitreizen, enz).

Oene Krist 2021-03-10 09:56:41

@ Rob: Onze reismogelijkheden blijven dit jaar volgens mij nog erg beperkt. Hopen op betere tijden @ Oene: Ik weet ervan dat de Rusland snel terug gaat naar het oude normaal. Jij benoemt het al, de problemen zijn het in- en uitreizen. Quarantaine, PCR test of vaccinatiebewijs. Ook de info van de ambassades van Rusland en Kazachstan zijn hierin niet erg duidelijk. Je wilt natuurlijk niet in quarantaine tijdens een motorvakantie. Ik hoop dat er voor OK Motorreizen en uiteraard alle andere reisorganisaties snel duidelijkheid komt. Jullie vertrekken meestal in Juli naar Rusland. Dat is weer gunstiger dan begin Mei. We gaan het meemaken, maar voor mij dit jaar nog niet. Daar had ik vorig jaar niet op gerekend dat het nog niet voorbij zou zijn.

jan.met.de.motor.op.reis 2021-03-10 11:50:13

Jan, Het mag gewoon niet lukken met je Rusland reis. Wat je zegt de reis lijkt verder weg dan ooit. Je motor is ondertussen bijna versleten en mag vervangen worden denk ik. Verder hoop ik gezond. Groet Henk en Idske.

Henk 2022-04-03 10:47:29

Altijd een harde tegenvaller als een reis waar je je bijzonde op hebt voorbereid geen doorgang kan vinden. Erg jammer. In de huidige situatie blijft de vraag: zou je als Rusland wel een visum had verstrekt toch gegaan zijn?

Rob Veerman 2022-04-04 11:20:53

Henk en Idske, De motor is nog lang niet versleten. Het is een Yamaha en geen BMW hè? De FJR haalt gemakkelijk 500.000 km zonder storingen. Tja, wel jammer van die rit. Rob, Of ik onder deze omstandigheden de rit nog zou maken in de toekomst. Ja, maar de route zou wel aangepast worden. Onderweg moet de reiziger zich niet met politiek bezig houden. Als je de mensen tegemoet treedt met een glimlach en een vriendelijk woord, is het ijs al voor 90% gebroken.

jan.met.de.motor.op.reis 2022-04-04 18:02:35

Rob, In de huidige situatie zou ik uiteraard niet zijn gegaan.

jan.met.de.motor.op.reis 2022-04-04 18:04:07

Dag Jan, Een terecht besluit om de voorgenomen reis onder de huidige omstandigheden geen verdere invulling te geven. Het zit er nu gewoon niet in. Wij rijden vanaf medio september 2024 (met Ride-on Motortours) naar Nepal en hopen nog verder te kunnen tot Singapore, maar dan moet het mogelijk worden om Myanmar door te komen. Is dat niet mogelijk, dan eindigt de trip zoals nu gepland gewoon in Kathmandu.