Veel stappen en foto's met blauwe luchten

Litouwen, Vilnius

Wat heerlijk wakker worden met een stralend zonnetje.
Er wordt wel ontbijt geserveerd in het hotel, maar wij kiezen ervoor om onderweg ergens te eten. Op internet via google adviezen en tripadviser een aantal plekken gevonden wat we willen zien. Ook een leuke tearoom, waar we vlakbij zitten.

Iets wat opvalt hier zijn de elektrische bussen, zie de foto's van gisteren. Ze rijden gewoon op wielen, maar zijn van boven verbonden met elektriciteitskabels, die boven de straten hangen.

Allereerst zoeken we bank op om wat te pinnen. In de tearoom binnengestapt en we waanden ons even in Engeland. Het was heel victoriaans opgezet tot het bloemenbehang toe.
Heerlijke vitrines met taarten en pasteitjes. Hier op ons gemak gezeten. Laura en Jeroen een stuk taart, dit werd op je aanwijzingen afgesneden en per gram berekend. Ik heb een kip-champignonspasteitje besteld. Het was allemaal lekker.
Hier ook het Litouwse woord voor dankjewel geleerd (gevraagd): Artsu. Wanneer je het uitspreekt klinkt het als hatsjoe en dat vinden Jeroen en Laura erg grappig.

We gaan verder te voet door de straten. Het heeft waarschijnlijk met het weer te maken, maar ik ervaar de stad als zeer ruim en luchtig, Er zijn brede straten, ook veel bomen en het is er ontzettend schoon.
We komen langs kraampjes met souvenirs en Laura wil van alles meenemen voor iedereen, maar we hebben weinig ruimte in onze handbagage.
Jeroen heeft wel een muts gekocht. Hij had het koud en geen muts meegenomen. Ik heb een handtasje gekocht, dat is toch wel handig voor je kleine dingen.
Ik wil ergens op een terras zitten in de zon, maar Laura en Jeroen zoeken een terras in de schaduw uit. Dat hielden ze 8 minuten vol. Laura vond het er zo gezellig uit zien. Het blijkt een Grieks restaurant en we bestellen hier een heerlijke lunch. Twee clubsandwiches en voor Laura gyros in een wrap. We bedanken de serveerster in haar eigen taal, wat ze schattig vond (tenminste dat zei ze ;))
We zijn wat afgedwaald van het originele plan, maar dat vinden we niet erg. Aan het einde van Piljes gatvé komen we bij een groot plein met een witte kathedraal. We kunnen daar gratis in en kijken daar even rond. Het is erg hoog en er is een gebedskamer met mooie plafondschilderingen. Indrukwekkend.!
's Middags (het is onder tussen al 14.30) zijn we bij de tuinen aangekomen. Bernardine Gardens. Even in het groen lopen en héél veel herfstkleuren. We lopen langs een riviertje, Vilnia, hier is de stad naar vernoemt. Laura wil naar de overkant om een stukje een berg op te klimmen, en dat doen we natuurlijk..
Een stukje hoger zeg ik: "Ik zie de Nederlandse vlag." Ik werd eerst voor gek verklaard, totdat ze twee leeuwen op het hek zagen....Staan we ineens voor de Nederlandse ambassade.
Verder door de tuinen gelopen en Laura heeft nog in een speeltuin gespeeld. Hierna terug naar het hotel.
We waren best wel moe van al dat wandelen. 13.808 stappen en ruim 9 km gewandeld.

De gehele dag door hebben we wel vaak aan de tweede bestemming gedacht en zijn we heel nieuwsgierig. Zullen we vanavond al kijken? We besluiten toch tot op het vliegveld te wachten, ook al kunnen we bijna niet wachten....

Jeroen en Laura wilde niet in een restaurant eten, dus werd het de Ierse keuken, macDonalds....
En heel apart deze macDonalds had een mcWalk, oftewel een loket aan de straatkant. Nog nooit gezien.

Voor het slapen gaan nog wat kaarten natuurlijk en toen onder de wol....allemaal geslapen als roosjes.

Heel veel leuke en mooie foto,s. Nou hopen dat de vollgende bestemming ook bevallen zal.. ik denk het wel 😊

Jetty 2016-10-21 16:08:23

Jammie, die taartjes zien er heel lekker uit