De nachttrein en de rest van de reis

Nederland, Utrecht

21.00 we vertrekken van Utrecht. Het was fris op het station. Op de borden staat City Night Line naar München. Is dit wel de goede? Aan een groepje toeristen vraag ik wat hun bestemming is. Zij gaan ook naar Basel en hebben het na gevraagd: dit is de goede trein!

We stappen, wanneer de trein stopt, natuurlijk in het eerste rijtuig dat we zien. 176. Dus moesten we met onze brede rugzakken binnendoor naar onze eigen rijtuig, 178. De coupé ziet er keurig uit. Laura is heel enthousiast. Ze dacht dat de ruimte iets breder zou zijn. De toilet en de hostess zijn een deur verder, helemaal prima!☺

Laura ziet het helemaal zitten om op het bovenste bed te gaan slapen. We zetten daar haar tas neer en zij installeerde zich. Nog een koekje en dan tanden poetsen

22.08 Emmerich

Laura komt nog even bij me zitten en neemt haar kussen mee.
We kijken even naar buiten. Ik begin aan dit verslag. Laura gaat even opgerold liggen aan mijn voeten en is echt zonder aankondiging in slaap gevallen.

22.55 Oberhaussen

Ik zit heerlijk naar buiten te kijken in het donker, het is bijna volle maan dus ik kan het landschap redelijk zien. Het is een vreemd en fijn gevoel. Heerlijk relaxed om vanaf mijn bed zo uit het raam te turen. Je wordt als ware en boek in gezogen, van Ludlum of zo. ..,waarin de hoofdpersonages vaak in de trein zaten om te ontspannen van het avontuur of juist te ontsnappen. .

23.02 Düsseldorf

23.30 Ik ga nu ook maar slapen. Het wordt een kort nachtje. Gelukkig zijn de bedden best wel breed, dus kan ik om Laura heen krullen.

Vaak wakker geweest, ik heb het station van Bonn en Manheim nog gezien.

5.30 gewekt met de wekker. Laura sliep door de wekker heen, dat gebeurt bijna nooit. Toen ze wakker werd vertelde ze dat ze heerlijk heeft geslapen. Het schommelen van de trein vindt ze net een massage, dit wil ze thuis ook wel!

5.50 Freiburg

6.00 ontbijt. Het ziet et goed uit met sap en grote beker koffie, een broodje en een zoet broodje, kuipje jam en leverpastei. Laura vroeg zich af hoe ze wisten dat ze dat zo lekker vindt. Laura heeft Thee.

(Ik kom er ondertussen achter dat ik maar een reisverslag per dag kan maken en dat alles tegelijk online gaat. ..:( voor mij ook een nieuw programma ;))

Hier maarverder dan...!

6.59 ingestapt in de trein naar Bern. Het is nog steeds allemaal heel spannend, Italië komt steeds dichter bij. Nu eerst genieten van de uitzichten in Zwitserland. Laura zag een kerk uit 1898, met een klok met grote wijzers. We zien steeds meer bergen.

8.07 de trein naar Brig
Een stuk lopen naar de voorkant voor de tweede klas, maar dat gaat heel goed met onze rugzakken.

9.44 de trein naar Brescia. Hier zitten we wel 4 uur in.
Het is wel anders reizen zo met je dochter, anders dan wat ik me van vroeger kan herinneren. Misschien ook iets met mijn overbelasting te maken. Een van de kenmerken is dat je minder goed alles kan overzien.

12.51 in Brescia aangekomen. Na de trein met airco is dat echt een overgang, het is warm hier! Op het treinstation ga ik informeren of er een verdere verbinding is naar het Idro meer. Er is geen trein, maar wel een bus. Laura heeft erg last van de warmte, Dus stappen we een koffieshop binnen. Zij kan hier een korte broek aan doen. Bij het busstation aangekomen vertellen ze me dat er pas laat een bus naar het Idromeer gaat om 16.25 naar Vestone en dan om 18.12 overystappen naar het Idromeer. Ik heb een ticket gekocht. Op de borden zie ik dat er ook al een bus gaat om 14.40. Ik weer terug. Ik kan deze bus ook nemen, maar de aansluiting is er pas 18.12, dat blijft hetzelfde. Het kaartje blijft alleen maar geldig wanneer ik een bus neem van arriva. En zo kom ik er achter dat er meerdere busmaatschappijen zijn. Ik besluit de eerst volgende bus te nemen, dan ben ik in ieder geval op weg en dichter bij. Om ongeveer 16.00 zo'n we in Vestone. Het is warm en Laura begint echt moe te worden. Ze heeft even 8 minuten geslapen in de bus. Ze gedraagt zich heel goed, klaagt niet en is rustig. Erg onder de indruk van het avontuur.
Omstanders in de bus en de buschauffeur zijn erg vriendelijk, maar zij kennen geen woord Engels en mijn Italiaans is nog niet zo goed. Ik heb het idee opgevat om een hotel binnen te stappen en daar een taxi te bestellen voor het laatste stuk. Nadat we op het stationnetje hebben gegeten en gedronken gaan weer met onze rugzakken aan de wandel. Eindelijk bij een hotel aangekomen zit daar een ouder stel, dat geen Engels spreekt. Door een paar trefwoorden uit het Frans, Spaans en Latijn begrijp ik iets van de uitleg hoe ik moet lopen naar een bar en daar verder vragen. Ook bij de bar geen persoon die Engels praat, dit keer jonge mensen. Het woord taxi wordt wel begrepen en ik krijg een kaartje en ik bel dat een taxi. ...je voelt het misschien al aankomen: op de centrale geen Engels sprekende Italianen. Grazie.
Ik begin een beetje moedeloos te worden en ook moe. In overleg met Laura ga ik terug naar het busstation. Ik probeer wijs te worden uit de verschillende tijdenroosters... Een vrouw die de woorden lago d'idro heeft opgevangen van mij wijst mij een anders bus, die net aan komt rijden. Zij stapt ook in en ik vertrouw het wel. We stappen in. Ook zij spreekt geen Engels en niemand in die bus. Ze laat me via Google maps wel een kaartje zien en belt de camping voor mij. Wat ze precies probeerde te regelen weet ik niet, maar het lukte niet. Ze zegt me waar ik uit moet stappen en ik krijg nog wat laatste instructies mee in het Italiaans.
Laura heeft nu buikpijn en voordat we verder gaan lopen, ga ik een bar in. Ik vraag of er iemand Engels spreekt. Hij niet maar zijn zoon wel iets. Ik draag zonder worden blijkbaar wel mijn nood over of misschien het witte, moeie gezichtje van Laura helpt, want hij gaat de camping bellen. Hij krijgt het voor elkaar en ik krijg iemand aan de lijn, die Engels spreekt. Heel fijn. Zij komt me binnen 20 minuten ophalen zegt ze.

Het is een Duits stel en ze komen inderdaad snel. Ze brengen ons naar de camping en het is best ver. Ik ben blij dat we het niet zijn gaan lopen.

18.05 WE ZIJN ER! !!! ?

Veel plezier

wim stam 2015-07-30 07:59:35

Heel veel plezier in het mooie Italie een ervaring die jullie samen nooit meer vergeten liefs van Wim en Henny

Henny Stam 2015-07-30 20:27:22

Rechelle vindt het knap van je hoor om dit avontuur samen met Laura te beleven . Heel veel plezier samen .Dikke knuffel van Sandra en Emily

Sandra 2015-07-30 23:21:18

aardig reisverslag tot nu toe! en erg spannend geweest denk ik ? veel plezier en genieten! xxx

marloes 2015-07-31 17:07:39

Ziet er allemaal mooi uit. Lekkere pizza's?

wim stam 2015-07-31 18:50:29

Kop op. jullie zijn er en daar gaat het om. De komende dagen lekker genieten!

Annerie 2015-07-31 19:23:18

Wow.....wat een belevenissen...Nu al! Geniet lekker saampies. Truste voor straks x

Ineke 2015-07-31 22:40:31

Je kan het verslag niet liken ofzo hé Zou er helemaal gek van worden als er echt helemaal niemand engels spreekt. Maar goed. Jullie zijn er. Tijd om te ontspannen.

Jeroen 2015-08-01 05:02:05

Bedankt voor jullie reacties. Je kan inderdaad niet het verslag liken. Maar een reactie van jullie is voor ons ook leuk om te lezen.... Het gaat goed hier xxx-jes en groetjes,