Terugreis deel 1

Polen, Województwo podkarpackie

Buiten is het mistig. Ik was speciaal bij het raam gaan zitten om naar buiten te kijken...
Helaas is het een hele kleine wereld en zie je vrijwel niets.

Ik kijk terug op een hele mooie en indrukwekkende tijd in Oekraïne.
Lesya en Ghalina van het Rode Kruis hebben enorm hun best gedaan om ons heel veel verschillende aspecten van Oekraïne te laten zien.
Regelmatig kwamen we bedden en ander meubilair tegen die we herkenden van het laden.
Heerlijk om deze reis met dit gezelschap te  mogen maken.

Onvoorstelbaar hoeveel indrukken, mooie ontmoetingen en vriendschappen je in vier dagen kunt ervaren.
Bij de meeste plekken waar we op bezoek geweest zijn zag je de passie en trots die de mensen hebben voor hun werk en hun land. Vaak zijn de omstandigheden in verhouding met Nederland slecht en word je haast wanhopig als je ziet wat er in mijn (Nederlandse) ogen moet gebeuren.
Het vertrouwen in de toekomst is bij de jongere generatie groot.

De gastvrijheid waarmee we ontvangen zijn is haast grenzeloos.
Verschillende keren hebben we een gemeende uitnodiging gekregen om nog een keer naar Oekraïne te komen om samen met de gastvrouw het land verder te leren kennen.
Als we ergens koffie aangeboden kregen waren er vaak meer koekjes en snoepjes bij dan dat ik normaal in een jaar eet.
Soms kregen we twee keer op de dag een lunch, vaak zeer uitgebreid met ook warme gerechten, aangeboden.
Voor degene die wilde was er vaak ook vodka.

Ik zal nog vaak terugdenken aan deze reis en verwacht zeker terug te komen.

Bedankt W.H.O.E. voor het bieden van deze kans.

Speciale dank aan het AA team en de chauffeurs!
Arjen heeft als reisleider goed voor ons gezorgd en Angelina heeft haar taak als tolk heel goed vervuld.
Verder hebben de chauffeurs Fokko en Wim ons veilig en comfortabel vervoerd soms onder lastige omstandigheden.

Marcel de Poel

De reis van vandaag

Door de mist en file hebben we in Oekraïne een uur verloren. Bij de grens hebben we ern kleine twee uur moeten wachten. Dat is redelijk, soms ben je wel drie uur kwijt. Op een kortr file vlak bij het hotel na ging de reis in Polen voorspoedig. Vanavond in een klein restaurant twee kilometer van het hotel gegeten. Een personenauto wees ons xe weg. We hebben lekker gegeten en werden goed verzorgd. Een deel van de groep is terug gelopen. De route liep langs een provinciale weg zonder stoep. Gelukkig hadden we een lampje en hielden de auto's netjes afstand van ons.

Het was een prima reisdag.

Marcel

Fijn Marcel, dank voor je mooie woorden! Goed dat je mee geweest bent en heel veel gezien hebt. Nu weet je waar al die tonnen hulpgoederen terecht komen en of het ook nodig is! We zien je zaterdagavond weer, goede reis verder. Ben.

Ben 2017-10-20 14:38:57

Indrukwekkend om de verslagen te lezen. Wat doen de mensen het best om jullie het beste te geven aan eten en drinken. Heel triest als je ziet hoe armoedig het er uit ziet. Jullie zijn op de terugreis, morgen het laatste stuk. Hele goede reis en hartelijk dank voor de verslagen en foto's. Beleef je het een beetje mee.

Dicky van Vliet 2017-10-20 19:43:05

Wat heb je dit mooi verwoord Marcel. Deze reis vergeten we zeker niet meer. Nu zo duidelijk geworden waar we hopelijk nog heel lang onze energie in kunnen steken. Veel situaties die nog wel even op ons netvlies blijven staan. Wij zijn erg dankbaar dat we deze reis mee hebben maken.