pindat

Donderdag 19 oktober

Oekraïne, Ternopil

Vandaag begonnen we met een hobbelige reis naar een plattelandsdistrict bij Ternopil. We bezochten er een streekziekenhuis. Eén  van de twee dokters leidde ons rond. Daarna gingen we op bezoek bij een weduwnaar en zijn zoon, wonend op het platteland. We konden niet lang blijven, omdat we werden verwacht bij een school. Enthousiaste docenten lieten ons het schoolgebouw zien. Daar kregen we een show te zien, speciaal voor ons voorbereid. Toen door naar de kleuterschool. Dit zag er supermooi uit, en er stond goed materiaal. Zo beschikten ze zelfs over een piano en een keyboard!

Na een lunch, die we aangeboden kregen in het ziekenhuis, volgde een vrije middag. Marcel en ik kozen ervoor even op de markt te kijken en vervolgens door te gaan naar een grote shopping mall. De tolk die ons tijdens de lunch hielp bood aan om mee te gaan met ons. Samen met haar zijn we in het centrum geweest en met de bus naar een heel groot winkelcentrum gegaan.
Onderweg vertelde ze van alles over haar leven, de cultuur en het land. Een mooie ervaring!

Esther de Poel

PLOTYCHA

Dit is de laatste dag dat we op pad gaan. We vertrekken om 9.15 uur met 4 bussen/busjes naar diverse instanties. Wij gaan met een reguliere schoolbus naar Plotycha. Ik weet eerlijk gezegd niet precies waar dat ligt, maar het was ik schat 25 à 30 km hier vandaan.
Ons eerste bezoek was een basisschool waar relatief heel weinig kinderen waren. Het was een oud gebouw, maar zag er wel schoon uit. We werden hartelijk welcome geheten door de kinderen. Engels wordt hier vanaf de laagste klas al geleerd.
Daarna zijn we bij een alleenstaande vrouw met beperking geweest die zelfstandig twee kinderen opvoedt. Het was te zien, bende om het huis heen en nou ja, niet leuk om te zien.
Het volgende bezoek was weer een lagere school. De ontvangst was een grote verrassing. In de hal stonden de kinderen klaar in traditionele kleding, zo kleurrijk, zo ongelooflijk schattig die hele kleintjes.
Gezamenlijk zijn we naar de “muziekzaal” gelopen waar weer een groot aantal kinderen kleurrijk gekleed stond te wachten. Zij hebben diverse liederen gezongen zowel met z’n allen als solo.
De soliste zong zelfs twee coupletten van het Wilhelmus wat ons allen kippenvel bezorgde, niet alleen door het gebaar maar ook haar stem was van grote klasse. Heel indrukwekkend.
Na het een en ander uitgedeeld te hebben werden we massaal uitgezwaaid.
De laatste bestemming was een ziekenhuis in Ternopil.
Ook hier een corpulente directeur die ons met zijn staf verwelkomde.
Het ziekenhuis was voor een deel ingericht met bedden van Casa Bonita.
Een Engels sprekende patiënt was vol lof over het ziekenhuis en de dokter.
In een grote zaal stond weer een prachtig gedekte tafel klaar voor de lunch.
Traditioneel werd zeker 5 x geklonken op van alles wat goed is en op ons middels de bekende wodka.
Met een blij gevoel zijn we hier vertrokken.
De middag is vrij gehouden om te shoppen. Hier is door velen gebruik van gemaakt. Zelf zijn we met z’n vieren met een taxi naar een groot shoppingcentrum gereden waar we heerlijk koffie gedronken hebben een en ander hebben gekocht.
Wat een belevenis deze hele reis naar de Oekraine. Met geen pen te beschrijven. Dit had ik niet willen missen. We weten nu waar we het voor doen en hoe we het misschien anders moeten gaan doen.

Ans de Haan

Dat was de bedoeling van de reis! Nu weer twee dagen de bus in richting het luxe Apeldoorn!

Ben 2017-10-19 19:11:37

Waar zijn de foto's van vandaag??

elly 2017-10-19 20:17:51

Mooi om alle verslagen te lezen en de foto’s te zien. Voor jullie allemaal een goede en veilige terugreis en tot ziens weer in Apeldoorn.

Janet 2017-10-19 22:59:19

Indrukwekkend, emotioneel, bijzonder en mooi om jullie verslagen te lezen. Wat een foto's. Inventief om een plastic zomerstoel op een invalide rolstoel onderstel te plaatsen. Wat goed dat jullie ons op de hoogte houden. Heel veel succes met de terugreis en zorg goed voor elkaar, groet Kees Vaartjes

Kees 2017-10-20 09:29:07

Na diverse bezoeken in Oekraïne blijft een onmiskenbare herinnering overeind na het zien en lezen van jullie reis.