pindat

Woensdag 18 oktober

Oekraïne, Borshchiv

Borshchiv 18 oktober,

Na een wat langere busreis met slechte wegen, maar een prachtige natuur arriveerden we bij Ghalyna's kantoor. Daarna zijn we gastvrij ontvangen bij een brandweerkazerne. Na alles bekeken te hebben, kregen we een heerlijke lunch aangeboden. Zij werken samen met het Rode Kruis, en helpen onder andere met het uitladen van de vrachtwagens van de WHOE. Na een lange rit kwamen we aan bij het bejaardentehuis en een tehuis voor gehandicapte kinderen. Voor ons was het even slikken om te zien in welke omstandigheden de mensen hier oud moeten worden. Overal waar we komen wordt ons voedsel aangeboden. We hebben uitgebreid geluncht met de prominenten in een prachtige feestzaal. Men is hier gewend om op alles te proosten; op de vrouwen, de mannen, de vriendshap en noem maar op! Dus...
De mensen hier zijn zeer gastvrij. Op de terugweg waren de gaten in de weg niet altijd te ontwijken, dus we zijn goed door elkaar geschud. Respect voor de chauffeur! Vermoeid weer aan het diner.

Gerda Slijkhuis, Hetty,  Esther en Marcel de Poel

Vanmorgen zijn we met 5 busjes om 9.15 uur vertrokken waarvan 2 nar naar Chotkiv. We zijn ontvangen bij het gouvernement en werden daarna ontvangen door de burgemeester in zijn riante kamer. Hij nodigde ons uit voor een niet geplande stadswandeling, incl. koffie in een restaurant en bezoek aan het koffiemuseum. Met een kanootje en een boek van de stad gingen we naar de sportschool. Daar zijn enkele olympische kampioenen opgeleid. Oud gebouw, maar wel verzorgd. We hebben daar de matten gezien door ons gestuurd. Ze hopen op meer, vooral een tafeltennistafel.
Vandaar lopen we naar het ziekenhuis. Weer een hartelijk welkom door een grote delegatie waarna we diverse afdelingen bezoeken, o.a. KNO kamer, operatiekamer, gynecologiekamer de gangen en kamers zagen er brandschoon uit. Het rook er zelfs fris. Ook hier hebben we bedden, matrassen, nachtkastjes gezien, die door ons gestuurd zijn. ons ontvangen.
Met cadeautjes gingen we naar de kinderafdeling. Helaas (gelukkig) lagen er maar drie kindjes. D cadeautjes hebben we achter gelaten wat ze enorm waardeerden.
De lunch die ons werd aangeboden was overweldigend, ook hier werd weer de nodige keren geproost op van alles en nog wat.
De stemming werd luchtig.
We zijn er nog niet, het volgende project is een school, vergelijkbaar met ons vmbo.
Die school maakte op ons een we-komen-niks-tekort indruk.
Ook hier weer een indrukwekkende klaargemaakte tafel, professioneel opgemaakt door de studenten. weer geproost op ik weet niet wat.

Het klapstuk was het verzorgingshuis waar bejaarden vanaf september tot de zomer logeren wegens gebrek aan verwarming thuis.
Hier hebben we opnieuw cadeautjes uitgedeeld. Hartverwarmend hoe blij en dankbaar hierop gereageerd werd. Het was ontroerend om dit te mogen ervaren. Pas op.... weer stond de borrel en koffie met heerlijk koeken klaar
Helaas, wegens tijdgebrek moesten we vertrekken. We hopen dat de bewoners hier blij mee zullen zijn.

Ans de Haan

Goed geschreven Ans! Waar zijn de verslagen van de andere busjes? Nog 1 dag te gaan jongens! Hopen dat dat ook zo'n indrukwekkende dag wordt, vooral veel plezier met de avond!

Ben 2017-10-18 20:06:12

Vanavond eens rustig alle verslagen gelezen en foto's bekeken. Geeft een goed beeld van wat jullie daar allemaal zien, leuk om dat op deze manier mee te beleven. Het is trouwens wel duidelijk dat Ruud de foto's maakt: hij staat er zelf nooit op... (moet Dirk maar eens een foto van hem maken...:-) )

Jan Cees 2017-10-18 21:20:51

Erg boeiend om jullie belevenissen te lezen. Aan eten en drinken geen gebrek, voor wat betreft de rest is er voor nog eens 25 jaar werk te verzetten, denk ik zo.