Maandag 16 oktober

Oekraïne, Ternopil

Maandag 16 oktober,

Vandaag konden we naar vijf locaties.  Een ziekenhuis, kindertehuis, huis voor ouderen, een kinderziekenhuis of voedselpakketten uitdelen. Esther en ik konden alleen voor het ziekenhuis kiezen. We hebben besloten om alvast Ternopil te verkennen. We zijn door het Topilche Hydropark naar de markt gelopen. Het was te merken dat het een vrije dag was, er waren wel kraampjes gesloten. Gelukkig was er nog van alles te zien en te koop. Daarna zijn we door een buitenwijk naar het centrum gelopen en hebben daar van alles gezien. Ternopil is een mooie stad met veel parken en natuurlijk het meer. Omstreeks 12:30 uur zijn we met een deel van de groep naar het Rode kruis kantoor gereden. Daar kregen we van alles te drinken en heeft Arjen nog een interview voor de Oekraïense televisie gegeven. Daarna kregen heerlijke pizza en daarna schalen met koekjes. Na afloop hebben verschillende mensen geld gepind en kregen we een rondleiding door Ternopil afgesloten met een rondvaart over het meer. Daarna nog ruim een uur vrije tijd. Om 18:00 uur zouden we naar een traditioneel restaurant gaan. De buschauffeurs wisten niet dat het de bedoeling was met de grote bus te gaan en hadden een biertje gedronken. Een deel van de mensen is met het busje van Lesya meegereden, de rest ging lopend naar het restaurant. Het was een pittige wandeling. Het restaurant zag er heel mooi uit en we hebben heerlijk gegeten. Terug is een deel van de mensen met het busje vsn Lesya teruggebracht en een deel lopend gegaan. Het was weer een hele mooie dag.

Marcel de Poel

UITDELEN VOEDSELPAKKETTEN

Vanmorgen met een rode kruisbusje naar 5 hulpbehoevende zelfstandig wonende mensen geweest waar we de voedselpakketten hebben gebracht. Allen woonachtig in hoge flats uit de jaren 50/60. Revolutiebouw. Renovatie is voorzichtig begonnen.
De behuizing is niet meer dan een kamer van 3 bij 3 waarin alles staat. Het stinkt er en de ventilatie is nulkommanul.
Per geval wil ik de details niet beschrijven, bij het laatste bezoek werd het me toch iets te veel. Met heel veel indrukken zijn we naar de rodekruispost gereden waar een heerlijke lunch klaarstond. Wat een ontvangst.
Vanmiddag hebben we een rondleiding in Termophil gehad met tot slot prachtige boottocht op het meer.
Om 19.00 uur heerlijk gegeten in een ludiek restaurant, meer een museum met bediening in Oekrainse klederdracht.
Nu de indrukken nog even verwerken en morgen weer een andere invulling.

Ans de Haan

KINDERTEHUIS

Er wonen 89 kinderen met een verstandelijke beperking in het kindertehuis. Alleen maar meisjes in de leeftijd van 5jaar tot 20 jaar.

Bij aankomst waren er verschillende meisjes aan het bladharken zodat het er allemaal keurig uitzag. Een rondleiding gehad door de directeur waar we onder andere een van de wasmachines zagen staan die wij met de actie van enkele jaren terug zagen staan. Deze wordt voor speciale fijne wasjes gebruikt.

Er staat ook een grote watertoren waar ze hun eigen water oppompen dat van 112meter diep komt.

Ze hebben een hok met varkens, verbouwen hun eigen groente. Ook een giga oude aardappelrooimachine die nog steeds dienst doet werd bekeken. Een rondleiding binnen waar we o.a. Een gymnastiekzaal zagen met een hometrainer van ons (950)

En een trampoline zelfs een electronisch orgel dat Dirk meteen herkende stond daar.

De afdeling slaapkamers 4 persoons hebben we bekeken. Opvallend was hoe netjes en schoon het overal was.

De artsen en tandartsenkamer bezichtigd met een groot aquarium om kinderen af te leiden. Hier hebben we heel veel poppen uitgedeeld tot grote blijdschap van kinderen.

Ook truitjes, knuffels, speelgoed, poppen, werd uitgedeeld aan de jongere kinderen.

Kortom een geslaagd bezoek.

Gerda Bos

Fijn te lezen dat jullie het daar naar de zin hebben en ook nog de nodige training krijgen.

Ben 2017-10-17 08:31:48

Leuk dit verslag. Zo blijven we, dagelijks op de hoogte. Veel plezier daar.

elly 2017-10-17 08:56:05

Leuk om jullie zo te volgen en mooie foto's. Wie er nu voor de eerste keer zijn: je krijgt heel veel indrukken.

Dicky van Vliet 2017-10-17 09:09:14

Leuke foto's - goede indruk hoe en wat. Interessant om de verslagen te lezen. Leuk voor de kinderen dat ze knuffels krijgen - voor ons normaal - hoe dankbaar anderen ervoor zijn. Fijn om te delen met elkaar.

Brian, Ruben, Thomas, Ewart en Carla 2017-10-17 18:35:49

goede verslagen, geniet nog maar ,fijn dat alles zo goed terecht komt.