Mooi midden China!

China, Chengdu

Afgelopen week hebben we gezien hoe mooi het midden van China is!
Van Guillin vlogen we in drie uurtjes naar Chengdu. Nadat we rond half drie 's nachts in ons hostel aankwamen, hadden we nog drie uurtjes om te slapen, want om half zeven zouden we alweer de bus pakken om in 10 uur te reizen naar het natuurreservaat Jiuzhaigou. Nou, het was de reis in ieder geval dubbel en dwars waard! Helder blauwe en groene meren, bevroren èn stromende watervallen, meerkleurige poeltjes, en een strakblauwe lucht... een waar winterparadijsje!
Die poeltjes vonden we trouwens in een ander park, wat "in de buurt" lag (3 uurtjes reizen). Tim had dit park: Huanglong (3550m hoogte), al een jaar geleden gespot op internet, en het zag er zo bijzonder uit dat we er absoluut naar toe wilden! Toen we het in Chengdu wilden regelen, leken we alleen vette pech te hebben , want iedereen zei dat het gesloten was en de weg er naar toe onbegaanbaar zou zijn door de kou. Eenmaal in Jiuzhaigou bleef Tim echter lekker eigenwijs aan mensen vragen of er toch echt niet iets mogelijk was, tot hij uiteindelijk het antwoord kreeg wat hij wilde horen! Resultaat was dat we uiteindelijk met maar vier anderen, in -het toch echt echt wel geopende- park, een prachtige dag hebben gehad :)

Terug in Chengdu gingen we naar een oud theehuis in "people's park". Daar werden we verrast door allerlei activiteiten in het park: we zagen mensen badmintonnen, dansen, karaoken, tekenen en ga zo maar door. Ook waren er overal opvoeringen: toneelstukjes, cabaret, traditionele dansen, maar ook juist moderne optredens, er was van alles te zien! Het leukste voor ons was eigenlijk het kijken naar het publiek (dat vooral bestond uit oudere mensen), omdat die zo aan het genieten waren! Echt supergezellig. En het mooiste van dit alles is dat het gewoon elke dag gebeurd! Dus elke dag het park op z'n kop als prachtig vermaak voor de oudere bevolking.

Toen we uiteindelijk bij het theehuis belandden (waar je onder het genot van je theetje ook nog even je oren kan laten schoonmaken), raakten we aan de praat met Lee, een Chinese man die voor Koning Aap en een Nederlandse organisatie voor adoptie heeftgewerkt. Hij herkende ons Nederlandse taaltje. Een interessante man met ongelooflijk veel kennis!
De dag daarna zijn we met hem op pad gegaan naar het leven buiten Chengdu, waarvan Lee vreest dat het over tien jaar verdwenen zal zijn. De regering van China is namelijk de eigenaar van al het land. Waneer zij grote gebouwen willen neerzetten, kunnen ze mensen zo uit hun huis zetten met een kleine subsidie als zoethoudertje.
We hebben onze ogen uitgekeken bij straat-tandartsen, doktoren met ouderwetse medicijnen (zoals kruiden, levende slangen of andere dode reptielen in een potje), straat-kappers, een 400-jarige potterij én niet te vergeten de markt. Die marktjes blijven bijzonder, je vindt er werkelijk van alles. Van varkenshoofden tot lcd schermen! Voor delicatessen als gestold bloed, beschimmelde tofu of kuikentjes kan je er ook prima terecht.

Na dit bezoekje aan het echte leven van vele Chinezen, zijn we weer op toeristenpad gegaan en hebben we de 1200 jaar oude, grootste, uit rots gehakte boeddha van de wereld bezocht, wiens oren 7 meter zijn en nagels groter dan de gemiddelde mens.
Ook hebben we een bezoekje gebracht aan het panda onderzoekscentrum. Wat een toffe dieren zijn die panda's! Ze hebben natuurlijk iets aandoenlijks, maar zijn ook erg grappig! Vooral bij de kleintjes (van zo'n 4 maanden) hebben we veel gelachen. Ze waren heel speels en daarbij ontzettend onhandig, dus we hebben heel wat pandaatjes op hun kont zien vallen :)

Nou, we sluiten af met mooi nieuws, want we hebben inmiddels een toestemmingsformulier om in Tibet te mogen reizen! Het was spannend of we Tibet wel in zouden mogen dus we zijn er heel blij mee. Op eigen houtje rondreizen in Tibet is niet toegestaan, dus we hebben een tourtje met een gids geboekt. Eerst nog even een treinreis van 43 uur.... en dan mag onze Tibet tour beginnen!!

Hallo lieverds wat een verhaal weer, wij genieten ontzettend van jullie verhalen, krijgen gelukkig ook nog de appjes maar hier staat het erg uitgebreid beschreven. En wat een mooie foto's, jullie kunnen denk ik straks niet eens kiezen welke er weg moeten. Nog veel plezier en geniet van al het moois wat jullie nu nog in Tibet zullen zien. Liefs van henk en irene

Irene 2014-12-26 22:49:03

In mijn bedje nog even jullie blog lezen omdat ik erg benieuwd ben naar wat jullie nu weer hebben meegemaakt! Kerst was wel gek zonder jullie, ik hoop dat jullie ook een beetje kerst hebben gevierd! Heel veel liefs xx

Kelly 2014-12-26 23:46:15

Super benieuwd naar jullie avonturen! We volgen jullie met plezier

Corina 2014-12-27 08:22:16

Wij, hier inmiddels ook in de sneeuw, hebben er weer van genoten. Hoewel we iedere keer vinden dat het eigenlijk te kort en te weinig is,ha,ha!! Nee hoor, jullie doen erg je best om ons zo veel mogelijk mee te laten beleven. Kerstmis was anders zonder jullie maar het is sowieso anders zonder jullie enthousiasme om ons heen. Gelukkig wordt dat mede door deze blog goed gemaakt. Hugs van ons.

Henk en Hannie 2014-12-27 12:27:32

Trouwens....wat een onwijs leuke foto van jullie saampies !!!! ;-]

Henk en Hannie 2014-12-27 12:48:50

Wat weer een gaaf verslag met mooie foto's. De treinreis foto hebben we gezien in Londen bij Ireen op de app. Heel apart! Kerst was inderdaad anderss en beetje incompleet. Maar jullie genieten en dat is belangrijk. We kijken uit naar het vervolg van de reis. Veel liefs en een dikke kus.

truus 2014-12-28 13:17:38

Wauw wat een mooie foto's! Prachting. Heel veel reisplezier in Tibet!

Janey 2014-12-28 13:25:27

Zo, wat een prachtige verslagen. Wat genieten jullie en wat een bijzonder volkje he? Veel plezier nog. xxx

Peter en sylvia 2014-12-28 20:20:53

Prachtig om jullie foto`s te zien en leuk om jullie verhalen te lezen! Ik wens jullie vast gelukkig nieuwjaar en nog heel veel plezier! X

Chantal 2014-12-28 22:36:53

Mooi verhaal weer!! Ben erg benieuwd naar Tibet! Save travels you guys! xxx

Yvette 2014-12-29 10:44:16

Wat een mooie fotot's en dito verhalen weer! Jaloersmakend....hihi En wat geweldig dat Tibet door gaat! Super! Wens jullie een mooie jaarwisseling toe en een gewldig, avontuurlijk en liefdevol 2015 Xxxx mieks

Mieks 2014-12-30 14:48:32

Wat een mooie verhalen en foto's weer! Een goed 2015! Liefs van ons

genny 2014-12-31 23:55:24

Gelukkig nieuwjaar!!! Prachtig verslag weer! Mooie foto's, have fun in Tibet.