Inari (Finland)

Finland, Inari

Het verhaal van vandaag: rendieren op de weg! Als je door lapland rijdt wordt je ongeveer elke 5 km wel gewaarschuwd met borden voor overstekend wild, maar tot vandaag hadden we nog maar weinig echt overstekend wild gezien. Je merkt dat het hier al heel dunbevolkt is aan de weinige huisjes langs de weg, de wildhekken langs de weg zijn er ook niet meer en dat geeft vooral de rendieren die hier volop zitten de kans om lekker over de weg te gaan zigzaggen. Een paar keer moesten we vandaag behoorlijk in de ankers om de beesten rustig te passeren, dan is het wel een groot voordeel dat het nooit donker wordt. Het zijn erg imposante beesten, met hun vaak grote geweien. Voor ons toeristen een super leuke ervaring, voor de Finnen waarschijnlijk een bron van ergernis wat we konden merken aan de claxon die ze volop gebruikten als een rendier hun weg kruiste.

We zijn vandaag verder naar het noorden van Finland gereden, dwars door Fins lapland waar veel Samen leven. In het dorpje Sodankylä zijn we uitgestapt voor een koffiebreak. Hier staat o.a. een standbeeld van een Samische rendierhouder die een lasso om zijn rendier werpt. Ook staat hier de oudste kerk van Fins lapland, helemaal van hout opgebouwd uit grote boomstammen. Kei skon.

Vervolgens, na weer een uurtje of wat rijden hebben we in nationaal park Urgo Kekkonen een wandeltocht gedaan. De wandeltocht bracht ons naar een bergtop met observatietoren wat zorgde voor een prachtig uitzicht, de afdaling bracht ons o.a. door een uitgestrekt moerasgebied.

Na goed gezorgd te hebben voor de inwendige mens (ze maken daar vanalles van rendier) reden we richting een camping, vlak onder het grote Inarimeer. We waren moe van de dag dus kozen we voor luxe, een stuga aan het water :-)

Als het allemaal een beetje voorspoedig gaat zijn we morgenavond op de Noordkaap!