Rovaniemi (Finland)

Finland, Rovaniemi

Vanochtend waren we op tijd wakker. De zon straalde door het deurraampje van onze Zweedse stuga (eigenlijk de hele nacht al). Heerlijk weer met een goede temperatuur. Na een heerlijk buitenontbijtje op ons kleine terrasje was het tijd om verder te gaan.
Vandaag gaan we richting Finland en Lapland. In Haparanda gingen we de grens over. Maar voor dat we dat deden zijn we eerst gaan ficka bij de noorderlijkste Ikea vestiging ter wereld :).
Haparanda ligt tegen Tornio aan. Haparanda ligt in Zweden en Tornio in Finland. Dus beide dorpen zijn zowel Zweeds als Finstalig.
Na de fycka weer doorgereden, en voor we het wiste zaten we in Finland. Al snel genoeg zagen we het eerste rendier langs de weg struinen. Gelukkig achter het hek. Langs de snelweg staan kilometers hek zodat de rendieren niet de weg op kunnen. Totaal vandaag vier rendieren gezien.
Verder worden de bossen dunner en zijn er meer moerassen en velden. Na enige tijd ariveerden we in Rovaniemi. Daar hebben we even een stop gemaakt en door de stad gewandeld. Omdat het volgende punt van deze dag de Noordpoolcirkel was zijn we niet lang in Rovaniemi gebleven.
Zoals iedereen (bijna iedereen :) ) weet woont de Kerstman op de Noordpoolcirkel. Loes is hier 24 jaar geleden al geweest en stond dus te popelen om bij de kerstman op bezoek te gaan. Om 4 uur had hij de koffie bruin voor ons. Omdat het nog geen tijd was even rondgestruind en de nodige foto's gemaakt. We hebben het postkantoor bezocht van de kerstman waar de elfjes (ja, ja echt waar al het personeel loopt in elfenpakjes) druk bezig waren met het beantwoorden van alle brieven uit heel de wereld.
Zelf kon je er ook een kaartje versturen met op het kaartje de Kerstman. Natuurlijk de kerstman in allerlei leuke posities, zoals op de sneeuwscooter, op de fiets, op de moter en huppelend door een bloemetjesveld.
Rond 4 uur gingen we bij de Kerstman op bezoek. Door een mooi parcour met hoog Efteling gehalte werden we naar de Kerstman gebracht.
En toen was het zo ver, daar zat hij met zijn lange baard en grote schoenen. Hij vroeg waar we vandaan kwamen en sprak vloeiend Nederlands met ons.
Loes vertelde dat ze al eerder bij hem op bezoek was geweest. Hij wist het nog precies. Dat was in zijn oude kleine kantoor. Er was in 24 jaar wel het een en ander veranderd. Hij vond wel dat ik gegroeid was :).
Nadat de kerstman nog even met Teun gebabbeld had, was het tijd voor de foto. Het was een mooie foto en een mooie herinnering aan vroeger. Al is het park wat veranderd, het gevoel en de spanningen waren hetzelfde.
Na dit leuke bezoek, hebben we nog bospaddenstoelen soep en een broodje rendiervlees gegeten. Wat grappig was is dat je zowel voor 5 euro een rendier kunt eten en aaien.
Rond de klok van 5 zijn we verder gereden naar de camping. Op de camping hadden ze vele husky honden.
Wat zijn het prachtige beesten en lekker zacht.
De tent stond in een mum van tijd aan het Finse meertje wat bij de camping hoorde. Na een hapje gegeten te hebben zijn we rond 22 uur een wandeling om het meer gaan maken. Het begon zo mooi, de zon scheen nog volop en alles lag er zo mooi bij. Totdat Teun een foto maakte en we er achter kwamen dat er wel heel veel muggen waren. Al rennend met muts op hebben we het rondje afgemaakt en zijn onze tent ingevlucht. Daar hebben we nog de nodige muggen om het leven gebracht.
Het verhaal van strenge winter, minder muggen is een dikke fabel. Aangezien ze hier in Finland een echte winter hebben.
Na een borreltje lekker gaan slapen. Morgen gaan we op zoek naar meer rendieren en hopelijk op de koffie bij de Samen. Een kleurrijk volk.

Super leuk om alles te lezen en de foto's te zien! Geniet van jullie bijzondere reis en tot snel weer! Dikke kussen Rob en Lot