Killer whales

Japan, Rausu

Opstarten met een super uitgebreid Japans ontbijt met vis. Dat geeft een sterke basis voor de dag.

Vanwege het slechte weer dat is voorspeld hebben we de verjaardagsactiviteit van Erik vervroegd.

Omdat er bijna geen openbaar vervoer is kunnen we niet heen en weer naar de andere kant van het park en er zit een pittige bergpas tussen. De creatieve oplossing van de dag... een mountainbike! De verhuur staat wel een beetje raar te kijken als we uitleggen wat we willen, maar ze helpt mee omdat Nederlanders kunnen fietsen. De hoteleigenaar had onze kansen al afgeschreven. Gelukkig brengt de verhuur ons tegen betaling wel naar de top van de pas omdat we anders te weinig tijd hebben. Aan de andere kant is het bewolkt en vochtig maar we zetten de afdaling in.

Na een afdaling bereiken we Rausu, de start van een boottocht naar walvissen! Er zijn zelfs orka's te zien als je geluk hebt. Na een tijdje varen (op de grens met Rusland) blijken we geluk te hebben en zien we verschillende soorten orca's, tot vlak naast de boot. Geweldig om te zien!

De rest van de tocht is vooral indrukwekkend vanwege de enorme hoeveelheden vogels op zee.

Na de mooie, maar koude tocht begint de uitdaging. De terugreis over de berg... Sil neemt eerst een hot spring in de bergen en krijgt van de dames in het Japans uitleg hoe dat moet volgens de Japanse tradities.

Na een lange zware reis zijn we op de minuut precies op tijd voor het avondeten. Weer een geweldige beleving want dat is hier kennelijk een tafel vol verse vis, inclusief krab, sashimien octopus. Daarnaast nog hert, zo eentje die we vandaag met fietsen een paar keer hebben gezien in het wild.

Met een "onsen" sluiten we een prachtige dag af. Dit voelde echt als een verjaardag!

AHH wouw gaaf om orca's te zien!

corrine 2016-06-16 17:21:26

Dat was zeker de moeite waard! Wat weer een tafel met eten met recht een verjaardagsmaal Erik!

Marja 2016-06-16 19:00:20

Nederlanders kunnen fietsen en jullie kunnen dat zeker...! (en de knieën?) Mooie oplossing en klinkt als een super vervroegde verjaardag met inderdaad een feestmaal!