New Years at Durban

Zuid-Afrika, Durban

In de ochtend heb ik het buiten terras voor mezelf, dus ik grijp mijn kans om het uitzicht op de bergen in alle stilte in me op te nemen. Het is alsof ik naar een film zit te kijken en iemand ieder moment de film stop kan zetten omdat het te mooi is om waar te zijn. Het grove, groene landschap wat resoluut uit de grond omhoog popt en een kracht uitstraalt intrigeert me. Ik kan hier uren, wat zeg ik, dagen naar blijven turen. Ongemerkt brand de zon door de wolken op mijn huid, dus ik besluit het inmiddels zonovergoten terras te verruilen voor een frisse duik in het zwembad voordat ik naar Durban vertrek.

Vanaf Southern Drakensberg geniet ik dit keer wakker en wel van de adembenemende uitzichten terwijl we onderweg zijn naar Durban. Blij dat ik tijdens deze herkansing het landschap alsnog met volle aandacht in me op kan nemen. Je kunt ontzettend ver kijken en de bergen kronkelen op allerlei manieren om de weg heen die er dwars doorheen kruist. Ik praat met de chauffeur over hoe de mensen in de voorbijgaande dorpen leven, hoe de nationale politiek de lokale politiek aan banden legt en de kleine boeren het moeten afleggen tegen grote spelers. De sociale ongelijkheid tekent het contrast tussen de have’s and have not’s scherp af.

Aangekomen in Durban eet ik sushi aan zee alvorens ik de slaap vat. De volgende ochtend huur ik een surfboard en bevind ik mij twee uur lang op de heerlijk warme golven van Durban. Het is een fantastische surf dag! In de zee kom ik de Italiaan Fabio tegen met wie ik ook naar Durban afreisde. Even later genieten we van een heerlijke, welverdiende burger aan zee. We bespreken de plannen voor Newyears Eve terwijl ik ondertussen bericht ontvang van de Duitse Josephine en Oostenrijkse Thomas die ik Johannesburg ontmoet had. Ze zijn ook in Durban aangekomen en we besluiten vanavond met z’n allen nieuwjaar te vieren. Nadat ik ben opgefrist in m’n hostel ontmoeten we elkaar bij het hostel van Fabio en nadat we met een biertje proosten op het wederzien gaan we naar een salsa feestje. Hier sluit de Spaanse Dani aan die Josephine en Thomas hebben ontmoet in het Kruger Park. We dansen het nieuwe jaar in waarna we een kort bezoek aan het feest op het strand brengen. Het staat hier helemaal vol met mensen en muziekprodia en het vuurwerk vliegt je om de oren. Voordat het te wild wordt besluiten we naar een jazz club te gaan waar Fabio nog wat bekenden uit zijn hostel heeft zitten. Hier speelt een onwijs goede brass band die niet alleen een ongelofelijk uithoudingsvermogen tonen op de blaasinstrumenten maar dit ook nog eens afwisselen met te gekke dans moves. Wat een entertainers!!

Om 4 uur lig ik in m’n bed om twee uur later op te staan om m’n Bazbus richting Port Elisabeth te pakken. Bijslapen doen we morgen wel weer😂

Dat us nog eens een enerverende jaarwisseling!

Ave.en.route 2019-01-04 07:45:34

Saar wat gaaf allemaal! En wat schrijf je poëtisch! Ik zit echt te genieten van je verslag! Je hebt een heel bijzonder oud en nieuw gevierd met leuke mensen, goeie muziek en gave dans! Wat wil je nog meer! Volgens zit jij daar volgend jaar ook weer rond oud en nieuw! Veel plezier en geniet ervan! Dikke knuffel, mama

Antoinet 2019-01-04 11:17:31

Hai meis weer een mooi verslag en mooie foto’s. Zo te zien geniet je volop. Leuke ervaring oud en nieuw vieren met verschillende nationaliteiten. Had er wel bij willen zijn😃. Knuffel

Elize 2019-01-04 16:20:55

Heerlijke manier om oud & nieuw te vieren Saar...Je schrijft het allemaal zo mooi op dat ik het allemaal helemaal voor me zie, Behoorlijk paradijselijk 🌴🥂🌄 Vette knuffel van ons.

Carlo 2019-01-05 10:25:04

Ik lees net de reactie van An en Elize. Ik maak van de vette knuffel nu een dikke hug.

Carlo 2019-01-05 10:26:28

@papa: zeker! Heerlijk spontaan zo😀 @mama: dank je wel, lief!! En nog een oud en nieuw hier zie ik zeker wel zitten 😇 @elize: ja dat is zeker leuk en bijzonder! Ontmoet veel leuke mensen hier, zowel locals als reizigers. @carlo: Ahh lief dank je wel! Leuk dat je op deze manier mee kunt genieten!! Hele dikke vette hug terug 😃

sarah.globbetrotter 2019-01-05 13:33:38

Ahhh.... zo leuk! En mensen ontmoeten, geniaal... zo leuk van het reizen. Bovendien een oud en nieuw om niet te vergeten. Goed bezig! Xxx 😘