Northern Drakensberg: waanzinnige bergtocht op 3100 m hoogte

Zuid-Afrika, Bergville

Op dag twee brengt de Bazbus mij van Joburg naar Northern Drakensberg. Onderweg word ik getrakteerd op prachtige kleurrijke vergezichten in een steeds bergachtiger wordend landschap. Eenmaal aangekomen bij mijn hostel, een landgoed met dorms, appartementen en een camping heb ik uitzicht op de prachtige bergen van Northern Drakensberg die zich tegen de achtergrond van het platteland aftekenen. Bij de rondleiding wordt mij het puntje van de berg al aangewezen die ik de volgende dag zal beklimmen in het amphitheatre Mountains gebied. Verder heeft deze plek een buitenzwembad, terras, bar en een indoor jacuzzi. Dit belooft wat. Maar vanavond vroeg naar bed want ik heb nog het nodige bij te slapen en morgenochtend vroeg fris en fruitig aan de hike beginnen.

De volgende morgen kijk ik vanuit m’n bed zo naar de bergen waar ik straks in ga. Na een ontbijtje vertrekken we per minibus richting het berggebied. Wat een uitzichten, je kunt heel ver kijken en de bergen hebben prachtige vormen! We rijden tot aan 2500 meter hoogte van de Sentinel Peak. Van daaruit starten we onze hike naar 3100 meter hoogte. Het is een fijne route al slalommend naar boven. Het laatste deel biedt een leuke uitdaging waarbij we over grote keien onze weg naar boven klauteren. Eenmaal boven worden we getrakteerd met een adembenemend uitzicht, echt WAUW! Je ziet hoe diep de kloof eronder is, en tegelijkertijd kun je kilometers ver om je heen kijken. Wat het ook bijzonder maakt is dat het ondanks de hoogte hier heel groen is. Er valt genoeg regen in dit gebied waardoor planten voldoende kans hebben om te blijven bestaan, zelfs op deze hoogte. We hebben enorm geluk met het weer want we hebben een nagenoeg strakblauwe lucht en het is heerlijk warm. We lopen verder over het plateau richting de waterval waar je in de de top pools heerlijk kunt baden in fris bergwater... bijzonder, zo voor het eerst baden op 3100 meter hoogte. We worden vergezeld door traditionele herders die geheel volgens traditie in wollen kledij door de bergen trekken. Je zou zeggen dat zij dit frisse bergwater nog beter kunnen gebruiken dan wij, maar nee, als echte hoeders verzamelen ze zich rondom een steen en houden zo hun kudde in de gaten. We gaan richting de andere kant van de berg voor onze terugtocht. Hier komt het spectaculaire onderdeel waarbij we de eerste meters per trap naar beneden afdalen. Geeft een enorme kick om daar zo te hangen met een enorm dal onder je. Wees niet bang, er zaten plateaus tussenin. Op de terugweg betrekt het enigszins en heb ik toch nog even m’n regenjasje nodig. Eenmaal terug bij het hostel kijk ik moe maar voldaan terug op een waanzinnige bergtocht! Maar moe of niet, het wordt natuurlijk heel gezellig bij het zwembad en de jacuzzi dus we kletsen en lachen en zwemmen nog tot in de late uurtjes. Morgen slapen we wel weer bij in de bus richting Southern Drakensberg.😇

Lekker actief en genietend van mensen en omgeving. What more do you want ...

Ave.en.route 2019-01-01 16:14:48

Ziet er mooi uit! Indrukwekkend. Is helaas niets voor mij die trappen😱. Geniet ervan meisje

Elize 2019-01-02 09:44:34

Gave beklimming en afdaling Saar! Lekker ruig landschap! Liefs, mama

Antoinet 2019-01-04 11:36:35

@papa: nothing more... 😍 @elize: dank je! Het was zeker indrukwekkend! @mama: ja gaaf he! Adembenemend!